سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با پروفسور نبیل میخائیل، استاد دانشگاه جورج واشنگتن امریکا، درباره موضوع تروریست‌های القاعده در عراق گفت‌وگو کرده است که در ادامه متن برگردان فارسی این گفت‌وگو را می‌خوانید.

عراق وسوریه

به گزارش پرس تی‌ وی: جناب پروفسورنبیل میخائیل، پیش از هر چیز پرسش اصلی این است که چه کسی از تروریسم و خشونت در عراق سود می‌برد؟

تبیل میخائیل: من فکر می‌کنم که عراق اکنون علائم بحران در سوریه را به نمایش می‌گذارد. لطفا از آن چیزی که در سوریه رخ می‌دهد و چگونگی تاثیر آن بر عراق غافل نباشید.

ممکن است نیروی دریایی امریکا به سوریه حمله کند. بنا بر این، تلاش مجددی برای بی‌ثبات کردن عراق صورت می‌گیرد. به طور قطع، القاعده موفق بوده است در جامعه، دولت و سیستم پلیس عراق عمیقا نفوذ کند. در این راه تلاش می‌کند، برخی اوقات موفق بوده است و برخی اوقات هم مبارزه با القاعده ناموفق بوده است.

از این رو، چیزی که در عراق رخ می‌دهد فراتر از مسئله‌ای داخلی است، بلکه یک مسئله منطقه ای است. اکنون خشونت در عراق حاکم است و خود را برای چیزی بزرگ‌تر آماده می‌کند.

پرس تی‌وی: خشونت اخیر در عراق، درستی و تعهد سازمان اطلاعاتی و امنیتی عراق مورد سوال است. منظور این است که آیا نفوذ القاعده در نیروهای امنیتی عامل خشونت در این کشور است؟ آیا چنین است؟

نبیل میخائیل: به نکته خوبی اشاره کردید و تا حدی درست است، زیرا در اساس، باید درباره همه جزئیات جنبش‌های مردمی و گروه‌ها آگاهی داشته باشیم و کار اطلاعاتی کار بسیار دشواری است.

این مسئله بسیار پیچیده، سری و فنی است. در واقع، مسئله این است مقامات دولت مرکزی عراق هنوز احساس نیاز می‌کنند تا معیارهای حرفه‌ای خود را برای استخدام کردن کارمندان اطلاعاتی و تامین نیروهای دستگاه اطلاعاتی خود به روز رسانی کنند.

از این رو، آن‌ها نیاز دارند از شماری از کشورهایی که می‌توانند به آن‌ها برای انجام بهتر عملیات سرویس اطلاعاتی کمک کنند، مشاوره و توصیه بگیرند.

همچنین، این مسئله بسیار حساس و مهم است که دستگاه اطلاعاتی عراق در دوران جکومت صدام از حقوق بشر سوء استفاده و آن را نقض می‌کرد.

بنا بر این، در واقع عراق هنوز نیاز دارد تا دستگاه اطلاعاتی خود را به روز رسانی کند و هم‌زمان این کشور باید خطوطی تعیین کند که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در اقداماتی که موجب تضعیف دموکراسی یا نقض حقوق شهروندان عراقی می‌شود، مداخله نکنند.

پرس تی‌ وی: آیا هیچ راه حل سیاسی برای اوضاع عراق وجود دارد؟

نبیل میخائیل: به طور قطع. منظور من این است که پس از سرنگونی صدام، سیاست به عراق بازگشته است. میلیون‌ها عراقی دیگر شعار مرگ بر صدام سر نمی‌دهند. بنا بر این، سیاست بار دیگر در عراق حاکم است.

سیاست چگونه می‌تواند به جامعه اطلاعاتی یا سرویس‌های اطلاعاتی کمک کند تا ضامن امنیت بهتری برای مردم عراق باشد؟ سیاست می‌تواند به این مسئله کمک کند، اگر ارزش‌های درستی را به آن اختصاص داده شود و آینده مردم عراق را تضمین کند.

باید بدانیم که خشونت نیز نتیجه درجه‌ای از ناامنی است. اگر سیاست در عراق درباره این که چه کسی چه، کجا، کی، چگونه و چرا چیزی را به نسبت به دست می‌آورد، من فکر می‌کنم می‌توانیم از حملات تروریستی آینده و امکان وقوع خشونت جلوگیری کنیم. اما این کار بسیار دشوار است.

کد خبر 228834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز