جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رسانه‌های غربی در روزهای گذشته یکصدا از حمله‌ای سریع و حتی برق‌آسا از سوی آمریکا و متحدانش علیه سوریه حرف می‌زدند و کسی فکرش را نمی‌کرد که اینگونه با مخالفت‌ها و موانع روبه‌رو شوند.

چهان -عکس

در عمل اختلاف و مخالفت با به راه افتادن یک جنگ دیگر نشان داد آن موجی که علیه تحولات خونین سوریه در هفته گذشته ایجاد شد، اکنون اندکی فروکش کرده و جایش را به تردیدی جدی درباره ضرورت، کارآمدی و پیامدهای مداخله نظامی آمریکا و ناتو داده است.

دولت انگلیس به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد آمریکا و یار همیشگی این کشور در عملیات نظامی با پاسخ منفی پارلمان برای همراهی در این مسیر مواجه شده است. درحالی‌که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در روزهای گذشته مذاکرات مختلفی با رهبران کشورهای دیگر ازجمله باراک اوباما برای هماهنگی جهت آغاز حمله به سوریه داشت، در داخل این کشور در یک شکست سنگین برای سیاست خارجی دولت که «تحقیر کامرون» نامیده شد، نمایندگان پارلمان با ۲۸۵رأی مخالف در مقابل ۲۷۲رأی موافق با طرح اقدام نظامی مخالفت کردند.

بعد از رأی منفی پارلمان انگلیس، کامرون که گفته بود حتی بدون تأیید شورای امنیت هم می‌توان به سوریه حمله کرد، سکوت کرده است و وزیردفاعش اعلام‌کرد که فعلا در هیچ حمله‌ای به سوریه شرکت نخواهد کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سعی دارد نقش میانجی در این بین بازی کند و نه در ضرورت مداخله نظامی سخن می‌گوید و نه در نفی آن، البته در تماس با پوتین گفته‌است که با حمله بدون مجوز سازمان ملل مخالف است. در آمریکا وزیر دفاع گفته‌است به رأی منفی پارلمان انگلیس احترام می‌گذارد و کشورها خودشان صلاح خودشان را می‌دانند، اما تأکید کرده که آمریکا در عمل به وظیفه اخلاقی و محترم شمردن منافع ملی‌اش، به‌تنهایی وارد این جنگ می‌شود.

با وجود این تأکیدها اما در داخل آمریکا هم جان بوئنر رئیس‌جمهوریخواه مجلس نمایندگان، از اوباما خواسته مستندات توجیهی اقدام نظامی علیه سوریه را به کنگره ارائه کند. دمکرات‌ها هم خواستار رای‌گیری شبیه آنچه در پارلمان انگلیس انجام شده هستند. در فرانسه هم هر چند فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور این کشور گفته است که رأی منفی پارلمان انگلیس در تصمیم این کشور برای واکنش به سوریه تأثیری نمی‌گذارد اما سخنگوی دولت اعلام کرده که قبل از اقدام نظامی این کشور باید مدارک و ادله‌ داشته باشد. آلمانی‌ها که در عراق و افغانستان کنار آمریکا بودند هم اعلام کرده‌اند که در هیچ اقدام نظامی شرکت نخواهند کرد.

آمریکایی‌ها صبر می‌کنند

مقام‌های دولت انگلیس به‌دنبال رأی منفی پارلمان این کشور اعلام کرده‌اند که واشنگتن به آنها تضمین داده که تا روز سه‌شنبه و برگزاری نشست مجدد پارلمان دست به اقدام نظامی نزند. مقام‌های دولت کامرون امیدوار هستند که با اعلام نتیجه تحقیقات بازرسان سازمان ملل بتوانند پارلمان را برای اقدام نظامی قانع کنند.

در حالی که دولت‌های آمریکا و انگلیس در روزهای گذشته از وجود مدارک مستند درباره انجام حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه حرف زده بودند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این اسناد حتی نتوانسته سیاستمداران این کشورها را قانع کند. در جلسه پارلمان، کامرون هر چند با تمام توان از طرح اقدام نظامی علیه سوریه دفاع کرد، اذعان داشت که نمی‌توان صددرصد مطمئن شد که چه طرفی مسئول این حمله است.

در آمریکا هم مخالفت‌ها با اقدام نظامی از سوی کنگره باعث شد تا وزیر امور خارجه همراه با چاک هیگل، وزیر دفاع و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما در جلسه‌ای با حضور برخی اعضای کنگره حاضر شوند تا بتوانند آنها را قانع کنند. ظاهرا بخش مهمی از این شواهد شامل شنود مکالمات مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی سوریه بوده اما به گفته یکی از نمایندگان شرکت‌کننده در این جلسه، این مکالمات، مسئولیت دولت سوریه در انجام حمله شیمیایی را اثبات نمی‌کند.

خروج بازرسان سازمان ملل؛ شنبه 9 شهریور

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بازرسان شیمیایی این سازمان صبح شنبه دمشق را ترک خواهند کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که خروج بازرسان یک روز زودتر از برنامه درنظر گرفته شده برای آنها صورت می‌گیرد اما به گفته منابع سازمان ملل انتشار گزارش آنها حداقل یک هفته زمان می‌برد. این در حالی است که صف‌آرایی نظامی در نزدیکی سوریه شکل جدی‌تری به‌خود گرفته است.

همزمان با اعلام استقرار پنجمین ناوشکن آمریکا در شرق دریای مدیترانه، خبرگزاری اینترفاکس روسیه هم اعلام کرده که این کشور قصد دارد یک کشتی ضد‌زیردریایی و همچنین یک ناو مجهز به موشک‌های کروز خود را به شرق دریای مدیترانه اعزام کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که فرانسه هم تصمیم گرفته ناوچه پیشرفته خود را به نام ناوچه شوالیه پل به شرق دریای مدیترانه اعزام کند.

اسد: سوریه از خود دفاع می‌کند

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی تأکید کرده که سوریه به‌خاطر ملتش قوی است و در برابر هر نوع حمله‌ای از خود دفاع خواهد کرد. رئیس‌جمهور سوریه در یک سخنرانی تأکید کرد: تهدیدها در زمینه حمله مستقیم به سوریه تنها پایبندی کشور را به اصولش مستحکم‌تر می‌کند و باعث می‌شود که سوریه براساس اراده مستقل خود که برگرفته از اراده مردمش است، عمل کند. وی گفت: سوریه به‌خاطر ملت پایدار و ارتش قهرمان خود در جنگ علیه تروریسم جدی و مصمم است. این تروریسم از سوی اسرائیل و کشورهای غربی در جهت خدمت به منافع آن حمایت می‌شود. حزب‌الله لبنان هم اعلام کرده که به هر نوع تجاوزی علیه سوریه پاسخ خواهد داد. روزنامه دیلی‌استار لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش داده که درصورت حمله‌ گسترده جهت تغییر موازنه قوا علیه سوریه، حزب‌الله سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار خواهد داد.

کد خبر 229106
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز