دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

محیط زیست> نشانه‌های زیادی اطرافمان وجود دارد که خیلی با آن‌ها سر و کار داریم، اما شاید تاریخچه‌ی به‌وجود آمدنشان را ندانیم. مرضیه اعتباری‏، سفیر محیط‌ زیست دوچرخه در مطلب کوتاهی درباره‌ی علامت معروف و آشنای بازیافت نوشته است.

علامتی آشنا و دوست‌داشتنی

حتماً شما هم این علامت را روی محصولات مختلف دیده‌اید و می‌دانید که علامت بازیافت است. اما تا به حال فکر کرده‌اید این علامت از کجا آمده‏، چه کسی طراحی‌اش کرده و معنی‌اش چیست؟

مردم آمریکا برای اولین‌بار در سال 1970 میلادی روز زمین را جشن گرفتند و به همین مناسبت از دانشجویان و دانش‌آموزان خواستند تا هر کس نمادی را برای بازیافت کاغذ طراحی کنند. دانشجویی 23 ساله به نام گری اندرسون برنده‌ی این مسابقه شد. او طرحش را بر اساس نوار موبیوس ساخت. نواری که فقط یک سطح دارد و از هر طرفش شروع کنید، ‌دوباره به جای اول بازمی‌گردید. طرح گری اندرسون سه فلش مثلثی شکل بود. این سه فلش نماد سه مرحله‌ی بازیافت است.

مرحله‌‌ی اول جمع‌آوری مواد قابل بازیافت، مرحله‌ی دوم تفکیک، تمیز کردن، فروش مواد قابل بازیافت یا تحویلشان به مراکز بازیافت و مرحله‌ی آخر تولید و فروش محصولات جدید به مردم است. امروزه رنگ‌ها، عدد‌ها و کدهای زیادی به این آرم اضافه شده. بد نیست بدانید این دانشجو پس از آن که طرحش انتخاب شد، به گرافیک روی آورد و هم‌اکنون هم یکی از فعالان محیط‌زیست است.

مرضیه اعتباری، 15 ساله
خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از بوشهر

دوچرخه

کد خبر 229371
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز