سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اهالی تئاتر با اجرای نمایش‌هایی به پیشواز ایام دفاع مقدس رفته‌اند، طراحی و اجرای ۶ تئاتر با موضوع دفاع مقدس گواه همین ادعاست.

روزهای دفاع مقدس به روایت تئاتر

2تئاتر «پوتین‌های عموبابا» کاری از شهرام کرمی، تئاتر «مرز» کاری از سیروس همتی در مجموعه تئاترشهر که این روزها در حال اجرا ست و 4 نمایش «وقتی زمین دروغ می‌گوید»، کاری از سعید تشکر، «من که دا نیستم» کاری از حسین پارسایی و نمایش «دهانی پر از کلاغ» و «وداع» کاری از محمد احمدی که در حال اجرا هستند یا به‌زودی در مجموعه حوزه هنری روی صحنه می‌روند، از جمله این نمایش‌ها است که برای ایام دفاع مقدس طراحی شده است. از سوی دیگر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت به‌زودی کار خود را شروع می‌کند.

روزهای پر رونق تئاتر حوزه هنری

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری 4 نمایش را برای ایام دفاع مقدس تدارک دیده است. نمایش« وقتی زمین دروغ می‌گوید» به کارگردانی سعید تشکر از استان خراسان رضوی اجرای خود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری شروع کرده است. این نمایش با بازی حمید کیانیان، محمد احمدزاده و فائزه علی‌آبادی در یک کافه تئاتر می‌گذرد که چند قاتل فراری از جنگ‌های مختلف بدون آنکه بدانند مورد شناسایی قرار گرفته‌اند هربار گوشه‌ای از زندگی یکی از آنان در این کافه با نمایش عملکرد و رفتار او در جنگ مورد قضاوت قرار می‌گیرد. این نمایش تا 31 شهریور ماه در ساعت 18:30 میزبان علاقه‌مندان است.

اما نمایش من که دا نیستم به نویسندگی مهرداد رایانی مخصوص و کارگردانی حسین پارسایی در هفته اول مهر ماه در حوزه هنری به نمایش در می‌آید. در این نمایش‌ رؤیا نونهالی، لیندا کیانی، علی سلیمانی، کاوه مهدوی و محسن قصابیان بازی می‌کنند. در خلاصه داستان نمایش من که دا نیستم آمده: زینب زمانی یکی از بازماندگان جنگ تحمیلی در خرمشهر که خاطرات او بارها به چاپ رسیده و مقاومت و پایداری او زبانزد است، اشیا و اسناد موزه‌ای قابل توجهی دارد. او در تلاش است که در بین حفار‌ی‌ها و ساخت‌‌و‌‌سازهای عظیم واحدهای تجاری که در خرمشهر در حال وقوع است، یک موزه کوچک جنگ برای ثبت و ضبط خاطرات عظیم جنگ و دسترسی آن به آیندگان احداث کند که ناگهان... . نمایش من که دا نیستم همزمان با هفته دفاع مقدس در تالار اندیشه حوزه هنری به صحنه می‌رود. این نمایش ساعت 18:30 در تالار اندیشه در شهریور و مهرماه روی صحنه است.

نیما گودرزی نیز نمایش دهانی پر از کلاغ را با بازی حسین رحیمی، نوید گودرزی و زهرا ابراهیمی در تماشاخانه ماه به صحنه می‌برد. این نمایش داستان 2برادر را روایت می‌کند که چند سال پس از جنگ به خاطر یک اتفاق قرار می‌گذارند که یکدیگر را ملاقات کنند. زمان اجرای این نمایش ساعت 19 در شهریور و مهرماه اعلام شده است.

اما نمایش دیگر، وداع نام دارد. مهدی صالحیار، نویسندگی و محمد احمدی، کارگردانی این اثر را برعهده دارند. داستان وداع حول اتفاقات بازگشت پیکر شهیدی به خانواده می‌گردد و محمد فیلی، عبدالرضا فریدزاده، جمشید صفری، مهدی زمین‌پرداز، عطیبه غبیشاوی، اکبر مددی‌مهر و صفورا کاظم‌پور بازیگران این اثر نمایشی هستند. نمایش وداع مهرماه امسال در تالار ماه ساعت 19 اجرا می‌شود.

رحمت امینی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اجرای این 4 اثر همزمان با هفته دفاع مقدس گفت: این آثار همزمان و در آستانه هفته دفاع مقدس در حوزه هنری به نمایش در می‌آیند و این موضوع نشان‌دهنده اهداف حوزه هنری برای پرداختن به چنین سوژه‌هایی است.

تئاتر به پیشواز دفاع مقدس رفت

2 نمایش از مجموعه نمایش‌های تئاترشهر، داستانی با مضمون دفاع مقدس دارد. نمایش مرز به کارگردانی سیروس همتی در یک لوکیشن مرزی می‌گذرد و اتفاقات نمایش کاملا مرزی است‌. قصه درباره یک سرباز و یک ستوان و یک قهوه‌خانه است. قربان نجفی، مرتضی آقاحسینی، علی یعقوبی‌زاده، اتابک نادری و نادیا فرجی در این نمایش به‌عنوان بازیگر حضور دارند. نمایشنامه مرز 3سال قبل در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مرحله بازبینی ناقص ماند، تا اینکه قرار بر این شد امسال در کارگاه نمایش تئاترشهر اجرا شود. این نمایش در ساعت 18 در کارگاه نمایش اجرا می‌شود. اما نمایش دیگر، نگاهی نو به روایت مادران جنگ دارد؛ نمایش پوتین‌های عمو بابا کاری از شهرام کرمی در تالار قشقایی مجموعه تئا‌ترشهر ساعت 19:30 با بازی‌ رؤیا افشار، یعقوب صباحی، سیروس همتی، پریسا مقتدی و پرهام دلدار روایت زندگی خانواده‌ای است که با سفر یکی از بچه‌هایش در زندگی آنها تغییر بزرگی ایجاد می‌شود. پوتین‌های عموبابا در سی‌و‌یکمین جشنواره تئا‌ترفجر در تالار قشقایی تئاترشهر به صحنه رفت و توانست جایزه بهترین موسیقی را دریافت کند همچنین ‌رؤیا افشار جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

جشنواره‌ تئاتر مقاومت با نگاهی نو

چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت همزمان با هفته دفاع‌مقدس به دبیری حسین مسافرآستانه توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌شود. بخش کودک و نوجوان و عروسکی به تازگی با معرفی آثار بخش کودک و نوجوان به پایان رسیده است. اما این دوره از جشنواره با هدف بهره‌برداری از گنجینه تمام نشدنی فرهنگ و هنر دفاع‌مقدس، ارج نهادن به هویت دینی و ملی ایران سرافراز، کشف استعدادها و نگاهی نو و تازه به مفهوم مقاومت برگزار می‌شود. بخش صحنه‌ای آن از یکم تا 6 مهر در سالن‌های تئاتر شهر، حوزه هنری و سالن بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

کد خبر 230484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز