شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام رسمی زمان برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه و موعد برگزاری نشست ژنو ۲، گروه‌های پیکارجوی جدیدی اعلام کردند که ائتلاف مخالفان سوریه را به رسمیت نمی‌شناسند.

سوریه خلع سلاح

بازرسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل اعلام کردند که در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت برای امحا و برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه، از روز سه‌شنبه تحقیقات خود را آغاز خواهند کرد. شورای امنیت بامداد شنبه و به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن باید سلاح‌های شیمیایی سوریه در کمتر از یک سال برچیده شود. این نخستین قطعنامه‌ای است که از زمان درگرفتن بحران در سوریه در سال 2011تاکنون، اعضای دائمی شورای امنیت درباره آن به اجماع می‌رسند.

براساس توافق سازمان منع سلاح‌های شیمیایی وابسته به سازمان ملل و طرف سوری مقرر شده است تیم بازرسان این سازمان از روز سه‌شنبه تحقیقات خود را آغاز کند. در همین حال، تیم بین‌المللی بازرسان سلاح‌های شیمیایی، روز جمعه 7 مکان را مشخص کرد که احتمال می‌رود در آنها حمله شیمیایی صورت گرفته باشد. این تیم امیدوار است تا پایان اکتبر آینده گزارشی جامع را در این‌باره آماده کند. تیم بازرسان بین‌المللی دیروز شنبه با شماری از مسئولان سوری در وزارت خارجه هم دیدار کرد.

در این بین، وزیر خارجه سوریه با استقبال از قطعنامه شورای امنیت، ابراز امیدواری کرد که پایبندی سوریه در اجرای تعهدات خود در برچیدن سلاح‌های شیمیایی، ‌فرصتی فراهم آورد تا تمامی طرف‌های موجود در خاورمیانه سلاح‌های کشتارجمعی خود را از بین ببرند. اشاره ولید المعلم به رژیم صهیونیستی است که بیش از 80کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و عضو معاهده منع سلاح‌های کشتارجمعی هم نیست.

‌بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل هم در واکنش به تصویب این قطعنامه اعلام کرد که قطعنامه یادشده بخش زیادی از نگرانی‌های دولت سوریه را از بین برده و کشورش‌ تعهد کامل به شرکت در نشست ژنو 2در‌ماه نوامبر آینده دارد.به موازات تصویب این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که کنفرانس ژنو 2به‌منظور حل و فصل بحران سوریه اواسط نوامبر آینده برگزار خواهد شد. بان کی مون با تأکید بر اینکه جامعه جهانی مسئولیت و وظیفه خود را به انجام رسانده، افزود: این اقدام کورسوی امیدی در سوریه پس از مدت زمانی طولانی است. پیش از این، رسانه‌های خبری گزارش داده بودند که وزیر خارجه روسیه به موازات پیش بردن تلاش‌ها برای تصویب پیش نویس قطعنامه بدون اشاره به بند هفتم منشور سازمان ملل، می‌کوشد زمانی هم برای برگزاری نشست ژنو‌2 مشخص کند.

در جبهه مقابل، ائتلاف مخالفان سوریه هم برای شرکت در نشست ژنو 2اعلام آمادگی کرد. احمد الجربا رئیس این گروه با تأکید بر ضرورت شفاف بودن هدف این کنفرانس، افزود: مذاکرات نباید به گفت‌وگوی بی‌پایان با نظام سوریه تبدیل شود. اعلام آمادگی ائتلاف مخالفان برای شرکت در نشست ژنو درحالی صورت می‌گیرد که با چالش‌های متعددی دست‌به‌گریبان است.

طی روزهای گذشته 13گروه پیکارجوی دارای ثقل میدانی در سوریه نظیر جبهه النصره، داعش و لواء التوحید‌ اعلام کردند که نه این ائتلاف و نه دولت موقت وابسته به آن را به رسمیت نمی‌شناسند. 2‌روز پیش هم، 7گروه دیگر از مخالفان سوریه اعلام کردند که ائتلاف یادشده را به رسمیت نمی‌شناسند و بدین‌ترتیب شمار گروه‌های یادشده به‌20 رسید. همزمان، دولت اسلامی عراق و شام (داعش) هم با ارتش آزاد که از گروه‌های وفادار به ائتلاف است، درگیر شده و توانسته ضربات سختی به آن وارد آورد.

توافقات اخیر روسیه و آمریکا و دگرگونی‌های جدید در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی نقش و حضور این ائتلاف را در عرصه سیاسی و میدانی سوریه به‌شدت کمرنگ کرده و این ائتلاف ناچار است برای آنکه همچنان خود را به‌عنوان نماینده مخالفان سوریه معرفی می‌نماید، در این کنفرانس شرکت کند.

در داخل سوریه هم گروه‌های مسلح کنترل یک گذرگاه مرزی با اردن را به‌دست گرفتند. این اقدام در پی 3 روز درگیری‌های شدید و خونین با ارتش در جنوب کشور صورت گرفت. گروه‌های مسلحی که این منطقه را در مرز سوریه و اردن در اختیار گرفته‌اند، از گروه‌های نزدیک به القاعده هستند. این گروه همچنین هفته گذشته منطقه‌ای در خاک سوریه در مرز ترکیه را هم به تصرف خود درآورد که بعد از این اقدام، دولت ترکیه نسبت به نفوذ افراط‌گرایان از خاک سوریه به ترکیه هشدار داد.این نخستین باری نیست که ارتش سوریه و مخالفان در مرز با اردن درگیر می‌شوند. مخالفان پیش از این هم برخی از نقاط را در این نوار مرزی به‌دست گرفته بودند اما همچنان بزرگ‌ترین گذرگاه مرزی سوریه با اردن به نام نصیب، در کنترل ارتش است.

کد خبر 232886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز