جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: روسیه و آمریکا در کنار دیگر اعضای دائم شورای امنیت، درباره پیش نویس قطعنامه مربوط به برچیدن سلاح‌های شیمیایی در سوریه بدون اشاره به بند هفتم منشور سازمان ملل به توافق رسیدند و همزمان، برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کردند که نشست دولت و مخالفان سوریه در ژنو، اواخر‌ماه آینده میلادی برگزار شود.

شورای امنیت- سوریه

وزیر خارجه روسیه پس از 2دیدار با همتای آمریکایی خود در یک روز، اعلام کرد که دوطرف پیش‌نویس مصوبه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره سوریه و نیز پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را برای تأیید مصوبه نخست، پذیرفته‌اند. سرگئی لاوروف تصریح کرد که مفاد پیش نویس قطعنامه شورای امنیت کاملا با منطق توافقات اخیر ژنو درباره برچیدن سلاح‌های شیمیایی در سوریه مطابقت دارد و هیچ اشاره‌ای به اتخاذ اقداماتی براساس بند هفتم منشور سازمان ملل نمی‌کند. براساس بند هفتم منشور سازمان ملل، شورای امنیت می‌تواند درصورت لزوم و اقتضا، بر کشوری تحریم‌هایی را اعمال کند یا از زور علیه آن استفاده کند.

لاوروف افزود: هرگونه نقض مفاد امحای سلاح‌های شیمیایی یا استفاده دوباره از این سلاح در سوریه از جانب هر کدام از دوطرف درگیر، باعث خواهد شد تا شورای امنیت این موضوع را به بررسی بگذارد و در این حالت، ‌شورای امنیت آماده اتخاذ اقداماتی در چارچوب بند هفتم شورای امنیت متناسب با میزان آن نقض خواهد بود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس با وجود اعلام دستیابی به توافقی با مسکو درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت، خاطرنشان کرد که واشنگتن از تهدید سوریه در استفاده از زور دست نخواهد کشید، اما این موضوع بخشی از این قطعنامه یا مذاکرات اخیر نیست.

ساعاتی پس از توافق دوطرف آمریکایی و روسی درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت، 3عضو دیگر این شورا یعنی چین، فرانسه و آلمان هم برای حضور در این نشست فراخوانده شدند تا با شرکت در نشست بامداد امروز پیش‌نویس این قطعنامه را به تصویب برسانند.

این قطعنامه نخستین قطعنامه در شورای امنیت از زمان درگرفتن بحران در سوریه در مارس 2011تاکنون است که همه کشورهای عضو درباره آن توافق دارند. در همین حال، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شب گذشته برای موافقت با توافق 2هفته پیش روسیه و آمریکا تشکیل جلسه داد. 41عضو شورای اجرایی این سازمان در نشست یادشده شرکت و در مصوبه‌خود اعلام کردند که‌ کارشناسان سازمان از روز سه‌شنبه هفته جاری مخازن سلاح‌های شیمیایی در سوریه را بازرسی خواهند کرد. این مصوبه همچنین اعضای شورای اجرایی را به ارائه کمک‌های مالی به‌منظور آغاز فوری برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه فرامی‌خواند.

این درحالی است که برخی رسانه‌های خبری پیش‌بینی کردند که قطعنامه شورای امنیت و توافق اخیر آمریکا و روسیه درباره برچیدن سلاح‌های شیمیایی در سوریه‌، راه را برای برگزاری نشست ژنو 2در اواخر‌ماه آینده میلادی خواهد گشود. در همین چارچوب، سازمان ملل به آمریکا و روسیه هم اعلام کرده که بسترسازی برای برگزاری این نشست دست‌کم یک‌ماه زمان خواهد برد.

در داخل سوریه هم، ‌انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه رنکوس در حومه دمشق، دست‌کم 30کشته و بیش از 100زخمی برجای گذاشت. رویارویی میان گروه‌های مسلح همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین خبرها، دولت اسلامی عراق، شام (داعش) به یکی از تیپ‌های وابسته به گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد 48ساعت مهلت داد تا بین واگذاری سلاح خود و پذیرش پیامدهای عدم‌اطاعت یکی را انتخاب کند. داعش در بیانیه‌ای، از خردمندان تیپ طوفان شمال ‌خواست تا سلاح خود را به زمین بگذارند و حسن‌نیت خود را نشان دهند. این مهلت امروز شنبه پایان می‌یابد.

کد خبر 232727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز