همشهری آنلاین: فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم افتتاح گروه جهاد و حماسه خبرگزاری ایکنا تصریح کرد: این سرویس باید رمزگشای این باشد که چطور می‌توان در عین بودن در زمین، به آسمان راه پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین، امروز، 7 مهرماه در مراسم افتتاحیه سرویس جهاد و حماسه ایکنا با تبریک این حرکت شایسته، گفت: به نمایندگی از آحاد مردم به ویژه شیفتگان عرصه دفاع مقدس، از دست‌اندرکاران خبرگزاری ایکنا به خاطر راه‌اندازی سرویس جهاد و حماسه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فرهنگ دفاع مقدس را خوب و جامع تعریف کنیم، باید بگوئیم دفاع مقدس مجموعه‌ای از ارزش‌های قرآنی بود که به وسیله ملت ایران بروز یافت و شهدا و ایثارگران ما جلوه‌ای از این فرهنگ ناب را که همان فرهنگ حیات‌بخش قرآن است، به نمایش گذاشتند.

شهدا، مصداق بارز ایثار

سردار باقرزاده، شهدا را مصداق بارز ایثار عنوان کرد و افزود: فرهنگ «خود را ندیدن» به تمامی معنا در وجود شهدای ما تجلی یافت، آن هم در برهه‌ای از زمان که افزون‌طلبی و خودخواهی مبدأ بسیاری از شرور‌ت‌ها و خسارت‌ها است و شهدای ما به جای خود را دیدن، خدا را دیده، در عین حال که در زمین بوده‌اند به آسمان راه یافتند.

وی افزود: صفحه‌ جهاد و حماسه باید رمزگشای این موضوع باشد که چطور می‌توان در عین حال که در زمین هستیم، راه آسمان را نیز بگشاییم و پس از این رمزگشایی، آن را باید همانند الگویی وارد سبک زندگی مردم کنیم.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین، عنوان کرد: شهدای ما ثابت کردند که چگونه باید بر سر دوراهی دین و دنیا، دست از دنیا شستند و در هیاهوی زندگی روزمره، خدایی شدن را انتخاب کرد و تبعیت از فرمان خدا کرد.

وی افزود: صفحه‌ جهاد و حماسه باید بتواند رخدادهای دفاع مقدس را با نگاه ژرف، بازکاوی کرده و نشان دهد در روزگاری که سختی‌ها، تحریم‌ها و بی‌کسی‌ها در اوج خود بود، ملت ما با ایمان به خدا و اتکای به خود توانست راه بندگی را طی کرده و به مقصد نهایی خود برسد.

«جهاد و حماسه» مشخص کند که چطور می‌توان مقابل تهدیدها ایستاد

سردار باقرزاده سرویس جهاد و حماسه را تبیین‌گر این موضوع دانست که برای نسل‌های حال و آینده نشان دهد که چگونه می‌توان در مقابل تهدیدها و تجاوزات ایستاد و در مقابل تطمیع و زور، نفوذناپذیر ماند و عزیز شد.

سردار باقرزاده عنوان کرد: رمزگشایی از اینکه موتور محرکه رزمندگان، ایمان به خدا و عشق به ارزش‌ها و اتکای به فرمایشات امام راحل(ره) بود که جوانان‌مان در اجابت فرمان ایشان، سراسیمه به سوی جبهه‌ها شتافتند؛ چرا که می‌دانستند امام هیچ چیز را برای خود نمی‌خواهد، بلکه در راستای اهداف الهی و سربلندی نظام اسلامی قدم برمی‌دارد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در ادامه سخنان خود، ابعاد دیگری از چگونگی فعالیت سرویس جهاد و حماسه را تشریح کرد و افزود: این صفحه باید رمزگشایی کند که چطور در مواقع حساس، مرد از نامرد، صداقت از بی‌صداقتی و حقیقت جنگ مشخص می‌شود و نمایان کند که چه کسانی دوستان و چه کسانی دشمنان واقعی انقلاب هستند.

وی ادامه داد: این سرویس باید نمایان کند که چه کسانی واقعاً در جنگ خسران دیده‌اند و چه کسانی حقیقت ناب را دریافتند؛ چرا که جنگیدن در راه اسلام و قرآن، حقیقت واقعی است و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران می‌توانند سر خود را بالا گرفته و اعلام کنند که در این راه آنان پیروز بوده‌اند.

صفحه جهاد و حماسه باید نشان دهد که چگونه می‌توان راه شهدا را کوتاه کرد

سردار باقرزاده تأکید کرد: صفحه جهاد و حماسه باید نشان دهد که چگونه می‌توان راه شهدا را کوتاه کرد و به آنان رسید؛ چرا که شهدا هدایتگر راه بوده و به ما نشان می‌دهند که در دنیا و آخرت چگونه باید زیست و راه سعادت کدام راه است.

وی، مسیر حرکت واقعی را سیره عملی و رفتاری شهدا عنوان کرد و ادامه داد: شهدا به هیچ وجه از ما مطالبه چگونه مردن یا شهید شدن را ندارند و از ما نمی‌پرسند که چرا شهید نشده‌اید، بلکه از ما خواهند پرسید چرا همانند ما زندگی نکرده‌اید.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه فعالیت در عرصه ایثار و شهادت بسیار باارزش است، تصریح کرد: ایثار، شهادت، ایستادگی در مقابل ظلم و دفاع از خود، از احکام خاص قرآن بوده و باید به فرهنگ دفاع مقدس، عمق، ماندگاری و اثر‌بخشی ببخشد.

وی افزود: پیام دفاع مقدس باید به صورت ریشه‌ای و ماندگار به جهانیان مخابره شود و این فرهنگ در یک چارچوب دینی معرفی شود.

سردار باقرزاده با تأکید بر اینکه ما برای خاک نجنگیده بودیم و خاک فرع بوده است، اظهار کرد: همان گونه که امام راحل بر آن تأکید داشتند، خاک در مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی که شهدا جان خود را در آن راه اهدا کرده‌اند، ناچیز است و ما باید این فرهنگ را در چارچوب دینی بررسی کنیم و آن را در عقبه فرهنگ اجتماعی و عمومی خود قرار دهیم؛ زیرا در صورتی که این فرهنگ غلبه پیدا کند، بسیاری از مشکلات معیشتی و اجتماعی ما حل خواهد شد.

رفع مشکلات اقتصادی با تأسی به سیره شهدا

وی افزود: شهدا گام‌های بزرگی در هشت سال جنگ تحمیلی برداشتند، در صورتی که ما بتوانیم همانند آنان این الگوها را سیره عملی خود قرار دهیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی ما قابل علاج است و ما باید از شهدا عبرت بگیریم.

وی اظهار کرد: ذکر شهدا، تفکر در قرآن است؛ چرا که شهدا، قرآن را در وجود خود پیاده کرده‌اند. هر کسی که در راه شهدا حرکت کند به آموزه‌های قرآنی عمل کرده است.

سردار باقرزاده در پایان سخنان خود با تأکید بر پرهیز از موازی‌ کاری در عرصه دفاع مقدس، تصریح کرد: فعالیت در عرصه دفاع مقدس در خبرگزاری قرآنی باید با سایر حوزه‌ها متفاوت باشد و از لحاظ محتوایی به فرهنگ دفاع مقدس که حلقه گمشده‌ای در این عرصه است، بپردازد؛ چرا که جنگ ما جنگی بسیار پاک بود و نیاز به واکاوی جدی دارد.

وی در نهایت، جنگ سوریه را دنباله‌رو دفاع مقدس دانست و بر لزوم دفاع از سرزمین‌های اسلامی براساس حکم الهی تأکید کرد.

کد خبر 233020
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز