همشهری آنلاین: عملیات اورژانسی آمبولانس‌های مرکز پزشکی حج جمعیت هلال و احمر در خیابان‌های مدینه را می‌توان مانور اهمیتی دانست که جمهوری اسلامی ایران برای تامین سلامتی و رساندن خدمات پزشکی به زائران و شهروندان خود قائل است.

حج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی حج 92، بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مدینه منوره با ارائه خدمات پزشکی تخصصی به زائران حرم نبوی، سطح خدمت‌رسانی بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی را در تراز جمهوری اسلامی ایران به تصویر می‌کشد.

بیمارستان مرکز پزشکی حج در مدینه از بخش‌های امداد و انتقال، انبارهای دارو و تجهیزات، اورژانس، آزمایشگاه، دندانپزشکی، رادیولوژی، سونوگرافی، اکو و داپلر و همچنین "سی سی یو" تشکیل شده که در طول حضور زائران ایرانی در مدینه، به صورت شبانه‌روزی، خدمات پزشکی و درمانی به آنها ارائه می‌نماید.

عملیات اورژانسی آمبولانس‌های مرکز پزشکی حج جمعیت هلال و احمر در خیابان‌های مدینه را می‌توان مانور اهمیتی دانست که جمهوری اسلامی ایران برای تامین سلامتی و رساندن خدمات پزشکی به زائران و شهروندان خود قائل است.

دکتر رضا رزاقیان، مسئول امداد و انتقال مرکز پزشکی حج در مدینه، میانگین مدت زمانی که آمبولانس‌ها به محل زائران ایرانی نیازمند اعزام به بیمارستان می‌رسند را کمتر از متوسط زمان استاندارد دانست و گفت: تا کنون 68 زائر در مدینه با آمبولانس به مرکز پزشکی منتقل شده و در مجموع طی دو هفته نخست حضور زائران حج 92 در مدینه، بالغ بر 500 ماموریت آمبولانسی انجام شده است.

اورژانس مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه، از بخش‌های مختلف اعم از داروخانه، متخصص قلب، متخصص داخلی، اتاق احیا و اتاق‌های تحت‌نظر خواهران و برادران تشکیل شده که سعید فاضلی، سرپرستار اورژانس درباره آن می‌گوید: مشکل ما در اورژانس مدینه، کمبود فضا است. باید طراحی اورژانس طوری باشد که بتوانیم بیشترین فضا را برای راحتی بیماران ایجاد کنیم.   

بخش دیگر مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مدینه، شامل انبارهای دارویی و تجهیزات است که در این انبارها 400 قلم دارویی و بیش از 700 قلم تجهیزات پزشکی و زیست نگهداری می‌شوند. شرایط دمایی انباری‌های نگهداری از داروها به نحوی است که داروهای یخچالی در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد و داروهای دیگر در دمای زیر 24 درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند.

این گزارش حاکیست، آزمایشگاه مرکز پزشکی حج در مدینه با حدود 25 نوع دستگاه، قادر به انجام 50 نوع آزمایش برای زائران بیمار است که معمول‌ترین آزمایش‌های مورد نیاز زائران شامل آزمایش‌های قند خون، چربی خون، تست‌های انعقادی، ABG، آنزیم‌های کبدی، قلبی، الکترولیت‌ها و آزمایشات انگل‌شناسی می‎‌شود.

محمد کشاورز، کارشناس مسئول آزمایشگاه مرکز پزشکی در مدینه با بیان اینکه آزمایش‌های کم‌خونی و تست‌های کلیوی دارای بیشترین مراجعه‌کننده در این آزمایشگاه است، یادآور شد: کارایی دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه مرکز پزشکی حج در مدینه اگر بیشتر از ایران نباشد، کمتر از آنها هم نیست و جواب آزمایش‌های اورژانسی در کمتر از یک ساعت آماده می‌شود.

دکتر رحیم قربانی، دندانپزشک مرکز پزشکی حج نیز با بیان اینکه از 26 شهریور تا 6 مهر ماه 1392 حدود 130 زائر نیاز به خدمات دندانپزشکی پیدا کرده‌اند، عمده آسیب‌های حوزه بهداشت دهان و دندان که منجر به ضرورت استفاده از خدمات درمانی در این حوزه می‌شود را شامل شکسته‌شدن دسته دندان مصنوعی، افتادن روپوش یا پرکردگی دندان، عفونت ریشه دندان یا به عصب رسیدن دندان و خونریزی لثه دانست.

رادیولوژی، سونوگرافی، اکو و داپلر از دیگر بخش‌های مستقر در مرکز پزشکی هستند که دکتر مژگان امیدبخش، رادیولوژیست آنها را اداره می‌کند. امیدبخش می‌گوید: دستگاه سونوگرافی موجود در این مرکز، قابل حمل و نقل است و در ایام تشریق نیز در بیمارستان صحرایی در منا و عرفات نیز مستقر می‌شود و به طور کلی نیازهای اورژانسی را به راحتی برآورده می‌کند.

پس از اتاق احیا که در اورژانس بیمارستان مدینه مستقر است، "سی‌سی‌یو" حساس‌ترین بخش این بیمارستان است. سرپرستار اورژانس بیمارستان مرکز پزشکی حج در مدینه می‌گوید پس از گذشت حدود دو هفته از ورود زائران ایرانی حج 92 به مدینه، هنوز موردی پیدا نشده که نیازمند احیا باشد. اما بازدید میدانی خبرنگار ما حاکیست که "سی‌سی‌یو" نیز خلوت است. از 9 تخت آماده سرویس‌دهی به زئران ایرانی در "سی‌سی‌یو" تنها سه تخت اشغال شده که به گفته سرپرستار، بیماران آن تا شب مرخص می‌شوند.

کاظم اسماعیل‌زاده، سرپرستار بخش "سی‌سی‌یو" بیمارستان مرکز پزشکی حج در مدینه می‌گوید: در حج 92، زائران کشورمان مشکلات کمتری دارند و عمده زائرانی هم که پای‌شان به "سی‌سی‌یو" رسیده است دچار تشدید ناراحتی‌های قلبی، مشکلات عفونی ریه و عفونت خونی بوده‌اند.

آمارهای پزشکی حج 92

میزان دارو و تجهیزات تامین‌شده برای زائران

100 تن

تعداد قلم داروها و تجهیزات در مطب مجموعه‌های محل استقرار زائران ایرانی  (فارماکوپه مطب‌ها)

100 قلم

تعداد قلم داروها و تجهیزات در مطب مجموعه‌های محل استقرار زائران ایرانی (فارماکوپه بیمارستانی)

400 قلم

تعداد آمبولانس‌های مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه

6 دستگاه

تعداد آمبولانس‌های مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه

8 دستگاه

تعداد پزشکان مجموعه‌ها در مدینه و مکه

280 نفر

تعداد کادر تخصصی و فوق‌تخصصی

65 نفر

تعداد پرستاران

46 نفر

کد خبر 233067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز