یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بعد از پاکستان و حمله به ابوت‌آباد حالا نوبت به سومالی و لیبی رسیده تا آمریکایی‌ها با پیاده‌کردن نیروهای خود، در خاک آنها دست به عملیات پنهانی بزنند و همان شیوه‌ای که انتقاد شدید مقام‌های اسلام‌آباد را به‌دنبال داشت پیاده کنند؛ مسئله‌ای که باعث خشم مقام‌های لیبی شد و روز گذشته دولت این کشور اقدام واشنگتن را محکوم کرد.

 سرباز

مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که نیروهای ویژه این کشور موسوم به Navy Seals که عملیات در پاکستان را هم انجام داده‌ بودند این بار به سومالی و لیبی رفته‌اند و با یک موفقیت و شکست به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند. جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تأکید کرده که در عملیات لیبی، نیروهای نظامی این کشور توانسته‌اند ابو انس اللیبی از نیروهای القاعده که مظنون به‌دست‌داشتن در حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در شرق آفریقا در سال۱۹۹۸ است را بازداشت کنند.

روز گذشته دولت موقت لیبی با انتقاد شدید از عملیات آمریکا در خاک این کشور خواستار توضیح و شفاف‌سازی واشنگتن در این رابطه شد. مقا‌م‌های دولت لیبی با اعلام اینکه در جریان این عملیات نبوده‌اند اقدام آمریکا را «ربودن یک شهروند» این کشور خوانده‌اند. مقام‌های این کشور تأکید کرده‌اند که دولت آمریکا باید برای مطلع‌نکردن آنها توضیح دهد.این در حالی است که به گفته مقام‌های دولت آمریکا عملیات دیگر نظامی این کشور در سومالی با شکست مواجه شد و نیروهای ویژه این کشور نتوانستند طرح خود را برای «بازداشت یا کشتن» یکی از مقام‌های گروه الشباب به انجام برسانند.

روز شنبه نیروهای الشباب حمله به یکی از مناطق این کشور از سوی نیروهای غربی را اعلام کردند و حتی ترکیه و انگلیس به‌دست داشتن در این عملیات متهم شدند. اکنون اما مشخص شده که حمله به شهر جنوبی باراوه برای بازداشت یا کشتن یک فرمانده ارشد الشباب توسط نیروهای ویژه آمریکا صورت‌گرفته اما نظامیان این کشور با شکست در ماموریت خود مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. گفته می‌شود نیروهای ویژه آمریکا پیش از طلوع آفتاب به منطقه ساحلی این شهر حمله کرده‌اند اما با درگیری پیش‌آمده با نیروهای الشباب در عملیات خود موفق نبودند. افراد محلی گفته‌اند که از صدای تیراندازی شدید به‌خاطر حمله به پایگاه الشباب از خواب بیدار شده‌اند. مقام‌های آمریکا از کشته یا زخمی‌های احتمالی خود در 2عملیات لیبی و سومالی خبر نداده‌اند اما گفته‌اند که در سومالی چند نفر از اعضای الشباب کشته یا زخمی شده‌اند.

عملیات نیروهای آمریکا در لیبی و سومالی 2هفته پس از آن صورت می‌گیرد که حمله به مرکز خرید وست‌گیت در نایروبی، پایتخت سومالی کشته‌شدن حداقل ۶۷ نفر را به‌دنبال داشت. گروه الشباب که وابسته به القاعده است مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم روز گذشته با اعلام عملیات این کشور در خاک سومالی و لیبی تأکید کرد که واشنگتن تعقیب شبه‌نظامیان افراطی را متوقف نمی‌کند.

وی گفت: اعضای القاعده می‌توانند فرار کنند اما نمی‌توانند مخفی شوند. عملیات نظامی آمریکا در حالی در خاک 2کشور دیگر به‌صورت علنی صورت گرفته که مقام‌های واشنگتن از مدت‌ها پیش گسترش حضور نظامی خود را در قاره سیاه اعلام کرده بودند. مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده بودند که برای اهداف راهبردی این کشور نیروهای نظامی خود را در ۳۵ کشور آفریقایی مستقر می‌کنند تا در مواقع لزوم وارد عملیات در این قاره شوند. آمریکا همچنین از مدت‌ها قبل حملات خود در آفریقا را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین افزایش داده است؛ اقدامی که نهادهای بین‌المللی ازجمله سازمان ملل بارها آن را محکوم کرده‌اند.

کد خبر 233986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز