گروه شهری: کلنگ عملیات ساختمانی فازیک نوسازی و بهسازی بافت فرسوده محله هرندی(دروازه غار) واقع در منطقه ۱۲، با حضور مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران به زمین زده شد.

بافت فرسوده

در این مراسم مرتضی طلایی طی سخنانی خبر داد: ارزش افزوده محله هرندی ظرف یک‌سال آینده چند برابر می‌شود. بنابراین گزارش به‌دلیل فرسودگی محله هرندی امنیت جانی ساکنان آن با خطر روبه‌روست به‌نحوی که تعدادی از ساکنان قدیمی مجبور به ترک محله شده‌اند. در این‌باره نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: از 3‌ماه قبل به همت سازمان نوسازی، شهرداری منطقه و نیروی انتظامی تصمیم به اجرای تحولاتی در منطقه گرفته شد که درابتدای آن مقرر شد امنیت به محل برگردد و در ادامه، گامی عملی برای نوسازی بافت فرسوده آن برداشته شود.

وی با بیان اینکه در طول این مدت و به‌دلیل اقدامات صورت گرفته، وضع امنیت محله بسیار خوب شده است اظهار کرد: کار ساخت و نوسازی محل نیز در بخش‌های عمومی و مسکونی با مشارکت بخش خصوصی و سازمان نوسازی آغاز شده که امیدواریم ظرف یک‌سال آینده، بتوانیم محله هرندی را به یکی از محلات خوب تهران تبدیل کنیم تا کسانی که این محل را ترک کرده‌اند باز گردند.

طلایی با تأکید براینکه اگر به اجرای این طرح خوشبین نبودم به آن ورود نمی‌کردم، افزود: اکنون اراده‌ای برای انجام این کار به‌وجود آمده و من به سرمایه‌گذاران و ساکنان محله توصیه می‌کنم از این فرصت طلایی استفاده کنند و سرمایه‌گذاری مطمئنی داشته باشند. وی همچنین به ارائه تسهیلات ویژه ازسوی شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت:

شهرداری تهران بابت صدور پروانه هیچ مبلغی دریافت نخواهد کرد. همچنین تراکم اضافه به سازندگان داده می‌شود، بااین حساب افرادی که می‌خواهند در بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری کنند از ابتدای کار، دوسوم آورده ازسوی شهرداری به آنها داده شده و تنها یک سوم باقیمانده یعنی سرمایه‌گذاری برای ساخت ازسوی آنها انجام خواهد شد.

بنا بر این گزارش، علیرضا جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز گفت: در محله هرندی به‌دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی، رغبتی برای حضور سرمایه‌گذاران در بخش نوسازی بافت فرسوده وجود نداشت اما اکنون بعداز کاهش این آسیب‌ها و بسته‌های تشویقی زمینه برای حضور بخش خصوصی دراین عرصه فراهم شده است. وی افزود: با ظرفیت بخش خصوصی در 3قطعه زمین در محله هرندی نوسازی خواهد شد و علاوه برآن همزمان 65پلاک ریز دانه نیز تجمیع خواهد شد.

نوسازی 7هزار واحد مسکونی

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین از ساخت 7هزار واحد مسکونی درقالب نوسازی بافت فرسوده با استفاده از سرمایه‌گذار خصوصی خبرداد و گفت: طرح تولید انبوه مسکن محلی به اجرا درآمده درمناطق 15و 16وضعیت خوبی به‌خود گرفته است و هم‌اکنون این طرح وارد منطقه 12شده و در تمامی مناطق فراگیر خواهد شد؛ ضمن اینکه با بسته‌های تشویقی، تسهیلات صدور پروانه و وام بانکی شرایط حضوربخش خصوصی را فراهم خواهیم کرد.

جعفری با بیان اینکه میانگین تعداد پلاک‌های تجمیعی از 2پلاک در سال 1387به 2.7پلاک در سال‌جاری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در این بین سهم تجمیع زیربنای مسکونی از 2درصد در سال 87 به 53درصد در سال‌جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه دفاتر خدمات نوسازی با اطلاع‌رسانی پلاک به پلاک درباره ضرورت نوسازی، شرایط و تسهیلات پیش‌بینی شده، برگزاری جلسات عمومی، جلسات گروهی هدفمند در درب منازل و محل دفتر و اقدامات متنوع تبلیغی- ترویجی و نیز شناسایی و معرفی سرمایه‌گذار و عقد موافقتنامه و قراردادهای مشارکت، ساکنان و مالکان بافت را در ورود به فرایند نوسازی یاری می‌رسانند، گفت: بررسی آمار تجمیع در سال 92 و متوسط تعداد پلاک‌های تجمیعی در قیاس با سال‌های قبل گواهی بر جایگاه و اهمیت نقش آفرینی این دفاتر در روند نوسازی و کیفی‌سازی‌ ساخت و سازها در بافت‌های فرسوده است.

کد خبر 234484
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز