هواداران تیم رم یک دلیل بزرگ دارند که سال نو‌ را کمی زودتر از ژانویه جشن بگیرند. برای آنها، سال نو از ۲۷سپتامبر شروع می‌شود.

رم، از ویرانه‌ها  سر به آسمان کشیده است

 این روز یادآور اتفاقی است که سال‌ها پیش در اتاق شماره 12 کلینیک فابیا ماتر در رم افتاد. 37سال پیش در این روز، ‌فرانچسکو توتی به‌دنیا آمد تا رمی‌ها را به افتخارهای فوتبالی برساند؛ به همین‌خاطر، تولد او یک فرصت بزرگ برای جشن گرفتن است. امسال تعداد زیادی از هواداران رم بیرون از زمین تمرین در تریگوریا جمع شدند تا تولد توتی را جشن بگیرند. یک هواپیما از بالای زمین تمرین عبور کرد که یک نوشته بزرگ را با خود حمل می‌کرد: «تاریخ درباره تو صحبت می‌کند». درون زمین تمرین، یک صندلی ویژه به توتی داده شد که شماره 10و نامش روی آن نقش بسته بود. یک کیک 37کیلویی هم که بخش‌هایی از ویرانه‌های کلوزیوم بود به او داده شد.

در 37 سالگی، بسیاری از فوتبالیست‌ها به فکر یک بازنشستگی راحت و فوری هستند توتی اما در روز تولدش، تمدید 2ساله قراردادش را که چند هفته پیش اتفاق افتاد، بهترین هدیه تولد امسالش دانست. او احتمالا نقش خود در یک پدیده فوتبالی را هم در روز تولدش در گوشه ذهنش داشته‌است؛ بازسازی رم.

همین باشگاه که امسال واقعا خارق‌العاده جلو می‌رود،4ماه پیش از سوی هواداران لاتزیو، رقیب و همشهری دیرینه‌اش، رسما مرده اعلام شد. هواداران لاتزیو که پیروزی یک بر صفر تیمشان برابر رم در فینال جام‌حذفی را جشن می‌گرفتند، یک مراسم ترحیم درست و حسابی برای رم برگزار کردند.

این مراسم برای هواداران رم ناراحت‌کننده بود اما چیزی که واقعا آنها را آزار می‌داد این بود که رم در حال محو شدن بود. برای دومین سال، جیالوروسی نتوانسته بود به اروپا صعود کند. فصلی که با خوش‌بینی زیاد شروع شده بود، با 25امتیاز فاصله با یوونتوس، قهرمان لیگ به پایان رسیده بود. بازگشت زدنک زمان در ابتدای فصل گذشته، تنها باعث فروش بلیت‌های بیشتری شد اما اروپا، یک‌بار دیگر از دست پرید.

در تابستان اوضاع بدتر هم شد. رم مجبور شد برای متعادل نگه‌داشتن حساب و کتاب‌ها، اریک لاملا و پابلو اوسوالدو، بهترین گلزن‌های خود را بفروشد. مارکینیوس مدافع میانی هم بازیکن دیگری بود که قربانی حساب و کتاب‌ها شد. بدتر از همه اینها، مربی‌ای را به‌کار گرفت که بسیاری از هواداران حتی یک کلمه هم درباره او نشنیده بودند.

مربی فرانسوی در ابتدا نتوانست با شاگردان جدیدش کنار بیاید و وقتی که یک گروه از اولتراهای رمی در تمرین‌های پیش از فصل به زمین تمرین رفتند تا تیم را هو کنند، گفت که آنها باید حتما هواداران لاتزیو باشند. یک نظرسنجی توسط کوریه‌را دلو‌اسپرت نشان داد که کمتر از نیمی از خوانندگان این روزنامه اعتقاد دارند این مربی می‌تواند شرایط را تغییر بدهد.

توتی با این حال از آمدن گارسیا هیجان‌زده بود. زدنک زمان پیش از آن هرگز از تیمش در برابر انتقادهای عمومی حمایت نکرده بود. او حتی در ماجرای دانیه‌له ده روسی، به‌صورتی عمومی در رسانه‌ها از این بازیکن انتقاد کرده و حتی دیگر بازیکنان را هم متهم کرده بود که دستورهای تاکتیکی را اجرا نمی‌کنند و به تیم لطمه می‌زنند. گارسیا اما برخلاف زمان عمل کرد، انتقادها و گله‌ها را تنها پشت درهای بسته به بازیکنانش می‌گفت و اجازه نمی‌داد که حرفی هم علیه آنها گفته شود.

درون زمین، عملکرد تیم او جای کمی برای انتقادها باقی گذاشت. در روز تولد توتی، رم تمام بازی‌های خود در لیگ فصل جدید را برده بود که یکی از آنها شامل پیروزی برابر لاتزیو، رقیب دیرینه می‌شد. 2 روز بعد، آنها با پیروزی خیره‌کننده 5 بر صفر برابر بولونیا، تعداد پیروزی‌های خود را به 6 رساندند. آنها تا همان جای کار هم توانسته بودند خود را جاودانه کنند. باشگاه هرگز در تاریخ خود نتوانسته بود دربیشتر از 4بازی متوالی در ابتدای فصل به پیروزی دست پیدا کند اما بعد از این 6پیروزی، نوبت چالش اصلی بود. با وجود پیروزی برابر لاتزیو، همچنان این باور وجود داشت که رم قرعه راحتی در ابتدای لیگ داشته است. بازی هفتم اما یک آزمایش بزرگ و واقعی بود و آنها باید در خانه اینتر‌میلان به زمین می‌رفتند.

اینتر هم به نوبه‌خود شروعی تأثیرگذار در لیگ داشت و از 6 بازی با والتر ماتزاری مربی جدید خود، تنها 4امتیاز از دست داده بود. حتی یوونتوس، قهرمان ایتالیا هم توانسته بود در بازی با اینتر در میلان، تنها یک مساوی بگیرد. گارسیا در روزهای قبل از بازی قول داده بود که تیمش فقط به پیروزی فکر می‌کند. البته او مشخص نکرد که این پیروزی چه بردی می‌تواند باشد ولی قطعا منظورش یک پیروزی به بزرگی آنچه رم در خانه اینتر به دست آورد نبود.

ستاره این بازی بدون شک فرانچسکو توتی بود. او 2 گل اول تیمش را به ثمر رساند و در گل سوم هم تأثیرگذار بود. این بازی با نتیجه 3بر صفر به سود تیم مهمان به پایان رسید. آنها البته کمی هم خوش‌شانس بودند؛ وقتی که بازی یک بر صفر به نفع آنها بود، فردی گوارین توپ را به دیرک دروازه رمی‌ها زد و تصاویر تلویزیونی هم نشان دادند که پنالتی‌ای که توتی آن را گل کرد، واقعا یک پنالتی نبوده است اما رم شایسته این پیروزی بود. آنها از همان ابتدای بازی، فشار کار را روی شانه‌های اینتر انداختند و هرگز پا پس نکشیدند.

توتی بدون هیچ تردیدی گزینه مناسبی برای بهترین بازیکن میدان بود و البته بهترین بازیکن این فصل رم تا به اینجای کار. او در سیستم 4-3-3 گارسیا، به‌عنوان مهاجم نوک بازی می‌کند و بارها دیده شده همان نقشی را در زمین ایفا می‌کند که زمانی‌در سیستم 4-6-0 لوچیانو اسپالتی انجام می‌داد. توتی عقب می‌نشیند و اجازه نمی‌دهد حریف بازی‌سازی را راحت از زمین خودش شروع کند. او قبل از بازی با اینتر، تنها یک گل به ثمر رسانده بود اما با 6 پاس گل بهترین بازیکن سری A در این زمینه است.

در بازی‌های آخر، توتی صحنه را با ژروینیو شریک بود؛ بازیکنی که با انتقال از آرسنال به رم، دوباره متولد شده است. سرعت و بازی بی‌حاشیه ژروینیو کمکی کلیدی برای رم بوده است و به آنها در بازی‌های این فصل این امکان را داده که خیلی سریع از حمله به دفاع بروند. قبل از بازی اینتر، او توانسته بود در 2 بازی آخر تیمش، 2 بار هم گلزنی کند.

سباستیانو ورناتزا یک روز بعد از بازی اینتر، در گازتا اسپورتیوا درباره ژروینیو نوشته بود: «هر روز در آفریقا یک غزال به این امید از خواب بیدار می‌شود که بتواند همچون ژروینیو سریع بدود». تونیو کانیوچی در رسانه هوادارانه ایل رومانیستا حتی پا را فراتر قرار داد و نوشت: «آفریقا حال مسی خود را پیدا کرده است».

البته او تنها بازیکن تأثیرگذار تازه رمی‌ها نیست. چند بازیکن تازه دیگر هم توانسته‌اند عملکرد رم را بهتر کنند. قدرت و هوش کوین استروت‌مان در میانه میدان حریفان را سردرگم کرده است و مهدی بن‌عطیه در میانه خط دفاعی نشان داده که اهل لغزش و سستی نیست.

ستاره واقعی اما هیچ کدام از این بازیکنان نبودند؛ بزرگ‌ترین ستاره‌ای که حالا آسمان بخت رم دارد، ‌گارسیاست. در 7 بازی، تیم او 20گل زده و تنها یک گل خورده است. این اعداد وقتی ارزش واقعی خود را به ما یادآوری می‌کنند که نگاهی به آمار فصل گذشته رم بیندازیم. این تیم فصل گذشته بدترین خط دفاعی تمام لیگ را داشت و در 38بازی، 56گل خورده بود.

ساندرین، خواهر گارسیا 2هفته پیش در فرانسه به خبرنگاران گفته بود که رودی حتی وقتی که 10ساله بود ساعت‌ها وقت صرف می‌کرد تا در بازی سبوتئو (نوعی بازی که در آن با آدمک‌های کوچکی می‌توان ورزش‌هایی مثل فوتبال، کریکت و راگبی را شبیه‌سازی کرد) آدمک‌هایش را در چینش‌های مختلف روی میز بگذارد تا به یک ترکیب ایده‌آل برسد. اینکه تاکتیک‌های این مربی در تیم جدیدش جواب می‌دهند البته بزرگ‌ترین دستاورد او نیستند. بزرگ‌ترین و در عین حال ساده‌ترین دستاورد گارسیا این است که او خیلی سریع ‌اعتماد به نفس را به بازیکنان تیمش بازگردانده است. رم احتمالا سال گذشته هم می‌توانسته در خانه حریف 3‌برصفر جلو بیفتد اما هرگز نمی‌توانسته این قدر مقتدرانه و با باور کامل این کار را بکند.

توتی بعد از پیروزی برابر اینتر، اینگونه به اعتماد به نفسی که گارسیا به تیم داده است اشاره کرد: «چیزی که واقعا مهم است ذهن بازیکنان است. با یک ذهن پاک و تمیز، هر اتفاقی امکان‌پذیر است». پائولو ده‌پائولا، سردبیر کوریه‌را دلو اسپرت هم به‌گونه‌ای دیگر به این موضوع اشاره کرد: «رم خودش را از ترس، چالش‌های هرگز تمام‌نشدنی و دیگر موضوعات رها کرده است. آنها چالش‌های ذهنی به ارث رسیده از قبل را در اتاق زیرشیروانی گذاشته‌اند و حالا بیش از هر زمان دیگری برای کارهای بزرگ مصمم هستند».

بازیکنان رم نیز جذب سرمربی جدید خود شده‌اند آنها از صحبت‌های او در بین نیمه بازی با اینتر چنان به وجد آمدند که چندبار هنگام صحبت‌هایش او را تشویق کرده و برایش دست زدند. البته مهم‌تر از آن این بود که آنها این حرف‌ها را با قلب خود قبول کردند، به هشدارهایش اعتنا کردند و اجازه ندادند که غرورشان نادیده گرفته شود.

به‌نظر می‌رسد که حتی هواداران هم تحت تاثیر این مربی و کارهایی که او می‌کند قرار گرفته‌اند. وقتی که رم در ساعت 2بامداد از میلان به فرودگاه فیمیچینو رم بازگشت، حدود هزار هوادار به فرودگاه آمده بودند تا از تیم استقبال کنند. البته گارسیا ترجیح می‌دهد که هواداران چنین کارهایی نکنند. او بارها تأکید کرده است که هواداران نباید انتظارهای بیش از اندازه‌ داشته باشند. او در روز بازی با اینتر به این موضوع اشاره کرد که تا پایان مسیر، هنوز راه زیادی باقی‌مانده؛ یعنی دقیقا 93امتیاز؛ «بهتر است تنها روی هدفمان که بازگشت به اروپاست تمرکز کنیم تا اینکه درباره اسکودتو صحبت کنیم. اینطور، احتمال اینکه هوادارانمان ناامید شوند بالاتر می‌رود و لطفا درباره انقلاب صحبت نکنید. انقلاب در فرانسه واقعا یک کلمه مهم است».

استفاده درست از کلمات برای گارسیا بسیار اهمیت دارد. خود او وقتی مربیگری رم را قبول کرد، سریع دست به‌کار شد تا زبان ایتالیایی یاد بگیرد و در این کار پیشرفت زیادی هم داشته است. با این حال با هیچ زبانی نمی‌توان هیجانی که تیم او در حال تولید است را زیر سؤال برد. تنها 7 تیم در تاریخ سری A توانسته‌اند به 7 پیروزی متوالی در ابتدای فصل دست پیدا کنند و تنها یکی از آنها (اینتر 1966-67) نتوانسته بعد از این شروع توفانی، اسکودتو را ببرد.

حالا هواداران در تعطیلات بازی‌های ملی، فرصت کافی دارند که از این موفقیت‌ها لذت ببرند و در انتظار یک بازی مهم دیگر باشند. آنها بلافاصله بعد از تعطیلی بازی‌های ملی، با ناپولی بازی دارند. رم یک‌بار مرده و دوباره از ویرانه‌هایش برخاسته است اما حتی توتی هم نمی‌داند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

کد خبر 234796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز