همشهری آنلاین: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طرح پیشنهادی جدید تهران را روز سه شنبه در دور جدید مذاکرات کشورمان با گروه ۱+۵ در ژنو سوئیس به اعضای این گروه ارائه کرد.

ایرنا نوشت: دکتر محمد جواد ظریف، طرح جدید تهران را که «پایانی بر یک بحران غیر ضروری، آغازی برای افق های جدید » closing an unnecessary crisis and opening new horizons نام دارد، بصورت «پاور پوینت» به نمایندگان ۶ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان و نیز خانم «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه کرد.

بر اساس آنچه تاکنون بطور رسمی اعلام شده، این طرح دارای یک مقدمه بوده که گام های اول و آخر طرفین و نیز هدف مذاکرات در این بخش بیان شده است.

به گفته هیات ایرانی، تعیین گام اول بسیار مهم است چرا که اراده سیاسی طرف مقابل را در عمل در معرض آزمایش قرار می دهد و تعیین گام آخر نیز بدین دلیل اهمیت دارد که چشم انداز مذاکرات و نیز آنچه را قرار است طرفین در پایان مذاکرات بدان دست یابند، روشن می‌سازد.

مبنای این طرح به گفته دکتر ظریف، بحث زمان است. وی روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در این طرح ، جدول زمانبندی مشخصی برای برداشته شدن گامها وجود دارد، گفت: یکی از روش هایی که ایجاد اعتماد می کند این است که زمان را باز نگذاریم و در یک بازه زمانی محدود، مذاکرات را پیش ببریم تا هیچ یک از طرف ها تصور نکنند می توانند با وقت کشی برخی اهداف جانبی شان را به پیش ببرند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد: ما قبلا هم اعلام کرده ایم که فکر می کنیم حداکثر ظرف یکسال می توانیم به یک مرحله نهایی اجرای طرح برسیم البته طرح ما مراحل مقدماتی، میانی و یک مرحله نهایی دارد.

وی افزود: مراحل مقدماتی را فکر می کنیم بتوانیم ظرف یکی دو ماه اجرا کنیم حتی امکان زودتر از آن هم وجود دارد ولی فکر می کنم برخی از اعضای گروه ۱+۵ به دلیل سازوکارهای داخلی خود نیاز به زمان بیشتری دارند و باید با مقامات عالی رتبه سیاسی خود مشورت کنند که امیدوارم این زمان طولانی نباشد.

دکتر ظریف معتقد است به شرط آنکه طرف مقابل حسن نیت خود را در عمل نشان دهد، می توانیم مساله هسته ای ایران را حداکثر طی یکسال به یک موضوع عادی در آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل کنیم.

از این رو، طرح یا همان بسته پیشنهادی تهران، چارچوبی برای یک راه حل است که به طرف مقابل ارائه کرده و این چارچوب به ویژه جزئیاتش باید مورد بررسی طرفین قرار گیرد.

گرچه تهران توقع دارد کشورهای۱+۵ با آمادگی کامل در مذاکرات شرکت کنند ولی به دلیل آنکه معتقد است کار دشواری در پیش روی طرفین است، آمادگی دارد در تمام موارد، چنانچه ملاحظه یا سوالی از سوی طرف مقابل وجود داشته باشد، به آنها پاسخ دهد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نگرانی های معقول را مرتفع کند، اما این بدان معنا نیست که از حقوق خود دست بکشد. از این رو، هرگونه محدودیت در برنامه هسته ای ایران باید در قبال لغو بخشی از تحریم‌ها باشد.

مذاکرات ژنو، نخستین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ بعد از اجلاس وزرا در نیویورک است و به گفته دکتر ظریف، اولین آزمایش برای ایران خواهد بود، تا میزان جدیت ۱+۵ را بسنجد چون جلسه نیویورک، جلسه اعلام اراده سیاسی بود.

البته برداشت ایران از نشست نیویورک این بوده که تمام اعضای ۱+۵ تمایل دارند به صورت سریع به یک راه حل برسند و از طریق مذاکره، مشکل حل شود.

هیات جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات که از امروز آغاز شده، در تلاش است به گفته رییس هیات مذاکره کننده کشورمان، منافع ملی و معیشت ملت بزرگ ایران را تامین و به سمت رفع تحریم ها حرکت کند که باید توجه داشت این موضوع با یکی دو نشست حل نمی شود و راهی دشوار پیش روی تیم مذاکره کننده ایران است که آنها در تلاشند این کار در کمترین زمان انجام شود.

کد خبر 235161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز