همشهری آنلاین: دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی در محل دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس آغاز می‌شود.

ژنو - محل نشست ۱+۵

ایرنا نوشت: دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که مسوولیت هدایت و راهبری پرونده هسته ای کشورمان را برعهده دارد، روز دوشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی، فنی و حقوقی وارد ژنو شد و در ضیافت شامی با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس هیات مذاکره کننده ۱+۵ بطور خصوصی گفت و گو کرد.

اشتون پیش از شرکت در ضیافت شام دوشنبه شب ظریف که در محل اقامت «محسن نذیری» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار شد، با «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در لندن دیدار و گفت و گو کرده بود.

«سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه ۱+۵ هستند.

ریاست گروه ۱+۵ را نیز «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است.

«وندی شرمن» نماینده دولت آمریکا، «سرگئی ریابکوف» نماینده فدراسیون روسیه، «ژاک اودیبر» نماینده فرانسه، «هانس دیتر لوکاس» نماینده دولت فدرال آلمان و «سایمون گس» نماینده دولت انگلیس در این مذاکرات حضور دارند.

پکن، «وانگ مین» سفیر سابق این کشور در سازمان ملل متحد را راهی ژنو کرده است.

پیش از این «ما جائو شو» دستیار وزیر امور خارجه چین نمایندگی این کشور را در گروه ۱+۵ برعهده داشت که اکنون سفیر این کشور در استرالیا است.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران قرار است در نشست افتتاحیه مذاکرات امروز، طرح پیشنهادی جدید تهران را به صورت «پاور پوینت» به گروه ۱+۵ ارائه کند.

این طرح پیشنهادی، دارای چارچوب زمانی است و گام های اول و آخر دو طرف در آن مشخص شده است تا مسیر مذاکرات روشن باشد. گام های میانی نیز در طول مذاکرات و پس از برداشته شدن گام اول تعیین می شود.

دکتر ظریف رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تنها در نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ حضور خواهد داشت و از دور دوم مذاکرات، عراقچی ریاست هیات ایران را بر عهده دارد زیرا نمایندگان کشورهای ۱+۵ در سطح معاونان وزیران خارجه شرکت کرده‌اند.

کد خبر 235114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز