نفیسه مجیدی‌زاده: ۱. یک، دو، سه... وقتش شده که بعد از یک‌، دو، سه... به اتفاقات دیگری هم برسیم، به تصمیم‌های مهم‌تر و البته به اجرای آن تصمیم‌ها.

برای خوش تیپی

وقتش شده؛ چون خبرها از ما گلایه دارند.

خبرها نگرانی می‌آورند.

خبرها راست می‌گویند.

راست می‌گویند که در این سال‌ها  نوجوانان بسیاری دچار فقر حرکتی شده‌اند و با توجه به انتظارات والدین از آن‌‌ها مبنی بر پیشرفت و موفقیت‌های تحصیلی، دانش آموزان کم‌تر وقت خود را صرف تحرک و ورزش می‌کنند.

خبرها می‌گویند برنامه‌های فشرده‌ی درسی، محیط زندگی آپارتمانی و فضای کم آن‌ها برای بازی‌هایی که به تحرک نیاز دارند، بازی‌های رایانه‌ای، فست‌فودها، زندگی ماشینی و این اینترنت عزیز باعث شده تا تحرک نوجوانان  به حداقل برسد.

خبرها از عدم خوش‌تیپی نسل جوان آینده هم می‌گویند. لابد می‌پرسید چرا؟ خب، همه‌ی آن‌چه در عبارت بالا برشمردیم، باعث شده‌اند که بیش‌تر نوجوانان امروز تناسب اندام لازم را نداشته باشند و اضافه وزن از عمده‌ترین مشکلات آن‌ها باشد. هر جا هم که اضافه وزن مشاهده نمی‌شود، غالباً دلیل آن ورزش و تحرک نیست، بلکه ژنتیک، وراثت و یا وضع مزاجی نوجوانان است که باعث نداشتن اضافه وزن و یا بهتر بگوییم لاغری آن‌هاست، نه ورزیدگی و چالاکی.

خبرها از قوزی شدن ما، از احساس کسالت و شاداب نبودن ما و از نیاز شدید ما به تحرک و ورزش می‌گویند. خبرها را باور کنیم.

2. نیمکت‌های مدرسه‌ی یکی دو نسل قبل از ما اصلاً استاندارد نبودند، تعداد دانش‌آموزان زیاد بود و زنگ تفریح هم کم....اما آن موقع اصلاً این خبرها نبود. کسی از خستگی فیزیکی، قامت خمیده و... چیزی نمی‌گفت. البته آن موقع زندگی آپارتمانی به این صورت رواج نداشت و حیاطِ خانه جور همه‌ را می‌کشید، جور همه‌ی امکاناتی که نبود!

این روزها می‌گویند با توجه به این که دانش‌آموزان روزانه چند ساعت در کلاس‌های درس روی نیمکت می‌نشینند، حتی اگر نوع نشستن آن‌ها مناسب باشد و نیمکت هم استاندارد باشد، در آن‌ها احساس خستگی فیزیکی به‌وجود می‌آید و اگر نوع نشستن مناسب نباشد و یا نیمکت مطابق استاندارد نباشد، در دراز مدت موجب اختلالات ساختاری می‌شود که ایجاد شکل C ‌مانند در مهره‌ها، از آن جمله است.

بیش‌تر دانش‌آموزان پسر، این مشکل را با بازی کردن (عمدتاً فوتبال) در کوچه و خیابان و یا ورزشگاه‌ها حل می‌کنند، ولی برای ورزش و تحرک فیزیکی دختران دانش‌آموز،  امکان کم‌تری وجود دارد، بنابراین زنگ ورزش را لااقل جدی بگیریم و یا نرمش و ورزش‌های روزانه‌ی آپارتمانی را دنبال کنیم که گاهی از تلویزیون پخش می‌شود.

در صورت امکان باشگاه هم بد نیست و...

شوخی نگیریم چون این روزها می‌گویند نوجوانان چاق شده‌اند.

می‌گویند نوجوانان چاق در معرض بیماری‌های فشار خون، دیابت نوع دوم، نامنظمی هورمون رشد، مشکلات تنفسی و استخوان قرار دارند و از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعی رنج می‌برند. به دور و برمان نگاه کنیم و ورزش را جدی بگیریم.

3. مدت‌هاست منتظر اول ماه هستی. اولِ ماهِ آینده که قرار است بالأخره برای ورزش اقدام کنی یا باشگاه یا پارک یا پیاده‌روی یا....

چون فکر می‌کنی برای خودت بهتر است. تو چاق نیستی و مشکل فیزیکی نداری، اما خودت گفتی که سخت به تحرک نیاز داری. گفتی انگار استخوان‌هایت خشک شده و امسال هم مثل هر سال بعد از اولین روز ورزش در مدرسه دچار استخوان‌درد شده‌ای و... تو بهاره 16 ساله هستی و خبرها را باور کرده‌ای.

خبرهایی که می‌گویند ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بسیارمؤثر است و فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجانات روحی است.

تو باور کردی که روان‌شناسان درست می‌گویند که ورزش، روحیه‌ی شجاعت، اعتماد به نفس، فداکارى، گذشت، همکارى و حس مسئولیت‌پذیرى را در انسان تقویت و اراده‌ی او  را قوى مىکند.

تو باور کردی که ورزش انسان را از نظر روحی براى انجام وظایف فردى و اجتماعى آماده می‌کند. و البته ورزش، حسّ احترام و توجه به قانون را هم در افراد، بالا می‌برد. ورزش، تمرینى براى احترام گذاشتن به قوانین اجتماعى و رعایت آن‌هاست.

پس حالا برای خوش‌تیپی، سلامت جسم یا روان، برای این‌که قوزی نشویم یا برای باور کردن خبرها و .... یک، دو، سه...

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۹

کد خبر 235857
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز