گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: دریافت اجباری پول برای هوشمندسازی مدارس دولتی ادامه دارد،‌ مردم معترض هستند و وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرده که این تصمیم مدیریت قبلی است و ما برای سال آینده تحصیلی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مدرسه

درهمین حال مسئولان با ارائه آمار متناقض از رشد تعداد رایانه‌ها به نسبت جمعیت دانش‌آموزی سخن می‌گویند و از آن به عنوان عملکرد موفق یاد می‌کنند و توجهی به اعتراض پدران و مادران دانش‌آموزان و اینکه افزایش تعداد رایانه‌ها نشانه هوشمندسازی مدارس نیست و باید الزامات این کار آماده باشد، ندارند.

سیستم‌ها و تجهیزات رایانه‌ای در بسیاری از مدارس خاک می‌خورند و از آنها استفاده نمی‌شود و هر روز از ارزش و کارایی آنها کاسته می‌شود و از طرف دیگر تولید محتوای آموزشی الکترونیک به‌اندازه تعداد رایانه‌ها رشد نداشته و بسیاری از معلمان نیز دوره‌های آموزشی لازم برای کار با رایانه را ندیده‌اند. البته وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در پاسخ به پرسش همشهری در این باره و فشار مدارس بر مردم برای هوشمندسازی مدارس اعلام کرد که به جای هوشمندسازی همه مدارس می‌توان در هر مدرسه یک یا 2 کلاس را هوشمند کرد و هر معلمی که آمادگی دارد دروس مورد نظرش را در این کلاس‌ها به دانش‌آموزان تدریس کند.

اعتراض مردم

پدر یکی از دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتی در این باره گفت: اولیای مدرسه مبلغ 300 هزار تومان برای هوشمندسازی مدرسه درخواست کرده‌اند و من با توجه به اینکه 2فرزندم دانش‌آموز هستند، توان پرداخت چنین مبلغی را ندارم.او افزود: اولیای مدرسه اصرار می‌کنند که این مبلغ را هر چه زودتر بپردازم، البته مبلغی نیز برای کمک به مدرسه درخواست کرده‌اند. پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان اظهار کرد: برای هوشمندسازی مدرسه‌ای که فرزندم در آنجا درس می‌خواند مبلغ 200 هزار تومان وجه خواسته‌اند و از ما تعهد گرفته‌اند که این مبلغ را تا پایان آذرماه پرداخت کنیم و من با حقوق کارگری توان پرداخت چنین مبلغی را ندارم.

البته این موضوع در مدارس خاص کمی متفاوت است و هزینه جداگانه‌ای برای هوشمندسازی مدرسه دریافت نمی‌کنند و در شهریه این مدارس گنجانده شده است؛ هر چند برخی والدین دانش‌آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند نیز به میزان شهریه دریافتی گله دارند.

رشد چشمگیر رایانه‌ها

طی 2، 3 ماه اخیر نسبت رایانه به دانش‌آموز در مدارس رشد چشمگیری داشته و این نکته مهم در سخنان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش کاملا نمایان است و درعین حال 2 آمار معنادار از سوی این دو مسئول ارائه شده است. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش اخیرا در گفت‌وگو با مهر با موفق خواندن عملکرد آموزش و پرورش در هوشمندسازی مدارس مدعی شده که به ازای هر 5 دانش‌آموز یک رایانه در مدارس کشور وجود دارد. یوسف نوری یکی از مشکلات پیش روی هوشمندسازی را توانمندسازی نیروی انسانی دانسته و گفته که اکنون مدارسی وجود دارد که سیستم و تجهیزات دارند، ولی معلم و دانش‌آموز هنوز یاد نگرفته‌اند که با این تجهیزات چگونه کار کنند. من ادعا نمی‌کنم که به‌صورت کامل هوشمند شده‌ایم، اما به تناسب اعتبار و زمان لازم، روند خوبی داشته‌ایم.

او با تأیید گلایه بسیاری از معلمان و والدین از این روند هوشمندسازی اظهار کرده که هوشمندسازی باید با توانمندسازی نیروی انسانی تناسب داشته باشد. معلم تا زمانی که نحوه کار کردن با تجهیزات را فرا نگیرد، نمی‌توان گفت که هوشمندسازی مدارس به‌صورت صددرصدی انجام شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در حالی مدعی است که به ازای 5 دانش‌آموز یک رایانه وجود دارد که مرداد امسال سیدعلی یزدی‌خواه، مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت در جشن هوشمندسازی مدارس شهر تهران گفت: هم‌اکنون به ازای هر ۱۸دانش‌آموز یک رایانه در مدارس وجود دارد، ۹۴درصد مدارس تجهیزات رایانه‌ای دارند و ۷۱درصد از مدارس نیز دارای شبکه داخلی هستند.
با مقایسه سخنان این دو مقام مسئول در آموزش و پرورش پرسشی به ذهن متبادر می‌شود؛ آمار واقعی نسبت رایانه به دانش‌آموز در مدارس کشور کدام است، یک به 18یا یک به 5؟ آیا این نسبت در سایر استان‌ها به نسبت پایتخت از رشد بیشتری برخوردار بوده است؟ چرا در آموزش و پرورش آمار همخوانی ندارد؟

از سوی دیگر هم‌اکنون بسیاری از دانش‌آموزان در استفاده از رایانه به‌مراتب جلوتر از معلمان خود هستند و البته این ایراد به نظام آموزش و پرورش وارد است و نه به معلمان، ‌زیرا آموزش و پرورش پیش از ورود رایانه به واحدهای آموزشی، باید آموزش‌های لازم را به معلمان ارائه کند.افزون بر آن می‌بایست بسترهای لازم برای تولید و ارائه محتوای آموزشی فراهم باشد. در برهه کنونی در هوشمندسازی مدارس هیچ اشاره‌ای به تولید محتوا و آموزش معلمان نمی‌شود و تنها به‌وجود رایانه در مدارس پرداخته شده است.

کد خبر 236565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز