همشهری آنلاین: رسانه های اسپانیایی اعلام کرده‌اند سازمان امنیت ملی آمریکا در عرض یک ماه ۶۰ میلیون تماس تلفنی شهروندان اسپانیایی را زیر نظر داشته‌است.

براساس گزارش BBC، این اتهامات جدید براساس اسنادی که توسط کارمند سابق و تحت تعقیب NSA، ادوارد اسنودن منتشر شده مطرح شده‌اند. براساس این اسناد NSA شماره تلفن و موقعیت تماس گیرنده‌ها و دریافت‌کنندگان تماسهای تلفنی را جمع‌آوری می‌کرده اما با محتوای تماس‌ها کاری نداشته است.

این اتهامات درست چند روز بعد از انتشار خبر شنود و ضبط مکالمات دیپلمات‌ها، تاجران و مظنون‌های عملیات تروریستی در آلمان و فرانسه مطرح شده‌اند؛ انتشار فعالیت‌های NSA در آلمان و فرانسه خود به اندازه کافی برای آمریکا دردسرساز شده‌بود و اینک عواقب انتشار خبر جدید کنترل تماس‌های تلفنی اسپانیایی‌ها نیز به این دردسرها افزوده شد.

تمامی این رویداد‌ها در آستانه برگزاری مجموعه‌نشست‌های هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در واشنگتن رخ داده‌اند و مقامات اروپایی کمیته آزادی‌های مدنی پارلمان اروپا قصد دارند با اعضای کنگره آمریکا در این مورد مذاکره کرده و اطلاعات جدیدی کسب کنند.

شهروندان

در این میان آژانس خبری ژاپنی اعلام کرده که NSA در سال 2011 از دولت ژاپن درخواست کرده تا به آنها در کنترل ارتباطات فیبر نوری که اطلاعات شخصی کاربران را از ژاپن به منطقه آسیای پاسیفیک انتقال می‌دهد کمک کند. خبرگزاری کیودو اعلام کرده که آمریکا با این کار قصد داشته تا از چینی‌ها جاسوسی کند اما ژاپن با تاکید بر محدودیت‌ها و کمبود نیرو، درخواست آمریکا را رد کرده‌است.

دولت آمریکا تاکنون درباره اتهامات جدیدش در اسپانیا که توسط دو روزنامه ال‌پایس و ال‌موندو منتشر شده‌اند اظهار نظری نکرده‌است. بر اساس این اتهامات آمریکا پیامک‌ها،‌ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی میلیون‌ها نفر از شهروندان اسپانیایی را از 10 دسامبر 2012 تا هشت ژانویه 2013 کنترل می‌کرده‌است.

سفیر آمریکا در مادرید برای ملاقات با وزیر امور خارجه اسپانیا اظهار شده تا به اتهاماتی که علیه آمریکا و جاسوسی این کشور از شهروندان آمریکایی مطرح شده پاسخگو باشد.

شنود تلفن‌های آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز به تازگی به شدت جنجال‌برانگیز شده بودند، براساس گزارش‌ها،‌آمریکا بیش از یک دهه است که تماس‌های تلفنی خانم مرکل را شنود می‌کرده و این برنامه جاسوسی چند ماه پیش به پایان رسیده‌است. مرکل قصد دارد برای بررسی بیشتر اتهامات جاسوسی آمریکا را که در آلمان خشم بسیاری را برانگیخته است، مقام ارشد اطلاعاتی خود را به واشنگتن بفرستد.

تجسس عمومی

گاردین روز جمعه گزارش کرد که NSA تماس‌های تلفنی 35 رهبر جهان را تحت کنترل دارد و منبع این خبر نیز همان اسنودن مشهور بود. کلود موریس رئیس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا می‌گوید گستردگی ابعاد برنامه جاسوسی آمریکا است که نگران‌کننده است. به گفته وی تیتر کنترل تلفن‌های 35 رهبر جهان معمای اصلی این خبر نیست، بلکه موضوع اصلی جاسوسی عمومی و ابعاد و مقیاس این برنامه است.

به گفته وی یکی از اولویت‌های مقامات اروپایی بحث درباره اثرات جاسوسی آمریکایی‌ها برروی حق بنیادین حریم خصوصی شهروندان اروپایی بوده‌است. رهبران اروپا بر این باورند بی‌اعتمادی آمریکا می‌تواند به مبارزات علیه تروریسم آسیب جدی وارد آورد.

کد خبر 236628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز