همشهری آنلاین: دبیر شورای فرهنگی آستان قدس رضوی، تبیین مفاهیم و مبانی پایه، باز تولید مفاهیم پایه، درگیر کردن نخبگان، عمومی و فراگیر کردن گفتمان، نهاد سازی و ساختار سازی و بازنشر مفاهیم متناسب با نیازهای روز را مراحل ۶ گانه گفتمان سازی تمدن نوین اسلامی دانست که در دستور کار آستان قدس رضوی قرار دارد.

دکتر حسینی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی که در افتتاحیه نخستین همایش بین المللی اهل بیت(ع) جوانان و تمدن نوین اسلامی در اردوگاه شهید باهنر تهران سخن می‌گفت اظهار داشت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) یعنی آن مجموعه گران سنگ و با ارزشی که امروزه می تواند محور وحدت، انسجام، امنیت، تعالی، رشد و تکامل برای بشر باشد.

وی افزود: هرگونه افتراق و از هم گسیختگی نه تنها در امت اسلامی بلکه در جهان بشریت با توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تبدیل به وحدت می‌شود و این یعنی همان محتوای وحیانی عمیق حساب شده ای که به عنوان اساس و پایه کلام تبلیغی این اجلاس انتخاب شده است.

دبیر شورای فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرمایند؛ خدا رحمت کند آن کسی که امر ما را احیا می‌کند، سوال کردند چگونه امر شما احیا می‌شود، فرمودند؛ علوم و معارف ما اهل بیت را بیاموزد و به دیگران بیاموزاند.

حسینی با بیان اینکه یکی از راهبردی ترین ابزار تبلیغی جوانان هستند ادامه داد: جوان یعنی یک ظرفیت فوق العاده و ویژه از نشاط و پویایی، دغدغه مندی و فطرت پاک و همه اینها در یک جوان تجلی پیدا می‌کند.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ظرفیت جوانان بی نظیر و استثنایی است، گفت: باید در نشستها، کارگروه ها و کمیته های اجلاس یک نقشه راه منسجم و علمی را طراحی کرد، نخستین اجلاس اهل بیت، جوانان، تمدن نوین اسلامی کاملا حساب شده و هدفمند و با یک عقبه نظری، علمی و فکری طراحی شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه به دنبال یک تمدن نوین اسلامی هستیم، اظهار داشت: به دنبال ایجاد یک گفتمان اسلامی با صبغه و رنگ و بوی اهل بیت(ع) عصمت و طهارت به ویژه سنت و سیره حضرت رضا(ع) هستیم.

وی افزود: در یک جهت گیری و رویکرد علمی برای گفتمان سازی و تمدن سازی حداقل 6 مرحله لازم است که باید به این مراحل توجه شود که در نقشه فرهنگی آستان قدس رضوی هم به تصویب رسیده و در حال انجام است.

حسینی با اشاره به مرحله اول برای ایجاد گفتمان فرهنگ رضوی، آن را تبیین مفاهیم و مبانی پایه دانست و گفت: باید مبانی معارف دینی، اسلامی، قرآنی و اهل بیتی را تحلیل کرد و امروز دست خالی نمی توان به سراغ مخاطبین رفت و گفت دین همه چیز را دارد. باید مبانی پایه را تببین کرد.

دبیر شورای فرهنگی آستان قدس رضوی یادآور شد: امروزه در خیلی از موضوعات از قبیل هنر دینی، اقتصاد اسلامی، رسانه و .... ما مفاهیم روشن و شفاف نداریم، آیا توانسته ایم زندگی اهل بیت را آنچنان بررسی و تحلیل کرده باشیم که برای همه معضلات و مشکلات دنیای اسلام و فراتر جامعه بشریت نسخه داشته باشیم؟

وی با بیان اینکه تمدن سازی با حرف صورت نمی پذیرد، تاکید کرد: کار در آستان قدس رضوی آغاز شده است ولی این به معنای این نیست که به نقطه مطلوب رسیده ایم.

حسینی با عنوان این مطلب که بیش از 100 محقق و پژوهشگر در آستان قدس رضوی در حال فعالیت هستند، افزود: اصطلاح نامه رضوی که یک تولید علمی است در آستان قدس رضوی در حال تدوین است که ارتباط بین مفاهیم پایه را از منظر حضرت رضا(ع) روشن می کند. اما آیا برای فرهنگ اهل بیت چنین اصطلاح نامه ای تدوین شده است؟

وی مرحله دوم برای ایجاد گفتمان سازی و تمدن نوین اسلامی را باز تولید خواند و اظهار داشت: برای این کار باید مفاهیم به قالب‌های مکتبوب و غیر مکتوب تبدیل شود که به محصولات برسیم.

حسینی انتشار بیش از 40 میلیون نسخه کتاب بعد از انقلاب اسلامی توسط آستان قدس رضوی را در راستای اجرای مرحله دوم دانست و افزود: در یک سال گذشته بیش از 300 هراز نسخه نرم افزار و محصولات چند رسانه ای تولید شده است.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: مرحله سوم برای گفتمان سازی و حاکمیت گفتمان رضوی در دنیا درگیر کردن نخبگان است. بدون بهره گیری از اساتید حوزه و دانشگاه و مبلغان برجسته و جامعه نخبگان داخل و خارج از کشور نمی توان جریان سازی کرد و برای این امر باید از نخبگان بهره گرفت. در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) هزاران عضو هیات علمی و اساتید در حال فعالیت هستند و این جامعه گفتمانی باید حول محور ایجاد گفتمان رضوی به وحدت برسد.
وی مرحله چهارم را عمومی و فراگیر کردن گفتمان دانست و تصریح کرد: برای نخستین بار آستان قدس یکی از منویات رهبر معظم انقلاب را محقق کرد و کتابی را با عنوان سبک زندگی از منظر حضرت رضا(ع) در یک میلیون شمارگان منتشر کرد. همه فعالیت های آستان قدس رضوی از نقشه گفتمان و تمدن سازی خارج نیست و در راستای شکل گیری گفتمان رضوی است. امروز حرم مطهر امام رضا(ع) تبدیل به یک دانشگاه عمومی شده است. باید مفاهیمی که تولید می شود را از این طریق عمومی کرد.

دبیر شورای فرهنگی آستان قدس رضوی مرحله پنجم را نهادسازی و ساختارسازی خواند و افزود: اجلاس بین المللی اهل بیت، جوانان، تمدن نوین اسلامی در واقع به این منظور تشکیل شده است. تشکل های جوانان و گروه های جهادی دور هم گرد آمده اند تا ساختارهای مبتنی بر عشق و ارادت در بدنه مردم تشکیل بدهند.

حسینی با بیان اینکه آستان قدس رضوی 14 موسسه فرهنگی، 2 دانشگاه، یک مجتمع بزرگ تحصیلی، بنیاد پژوهش ها، موسسه نشر و چاپ، موسسه تربیت بدنی، موسسه جوانان دارد که در راستای ساختار سازی است اما باید با جنبه مردمی نیز چنین ساختار سازی هایی شکل بگیرد.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، مرحله ششم را بازتولید مفاهیم متناسب با نیازهای روز دانست و گفت: امروزه دائما با مسائل جدید روبرو هستیم و باید به اندیشه تابناک اهل بیت رجوع کنیم و مفاهیم جدید را متناسب با نیاز امروز کشف و این مفاهیم احیا و زنده نگه داشته شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه موظف به انجام وظیفه هستیم، خاطرنشان کرد: باید تکلیف خودمان را بشناسیم و عمل کنیم. دقیق و علمی، حساب شده و با اخلاص، توکل و توسل کار خودمان را انجام می دهیم و نتیجه اش هر چه باشد دست خدا است.

به گزارش مهر، نخستین همایش بین المللی «اهل بیت(ع)، جوانان و تمدن نوین اسلامی» با حضور 450 نفر از 310 تشکل فعال 30 کشور جهان 9 تا 11 آبان ماه در تهران برگزار می شود.

در مراسم افتتاحیه این همایش از برگزیدگان ششمین دوره جشن های مردمی و بین المللی زیر سایه خورشید تجلیل و برگزیدگان جشنواره تشکل های مردم نهاد معرفی شدند.

بنابر این گزارش، 23 تشکل استانی، 5 موسسه بین المللی و 5 اثر برگزیده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدایای نقدی دریافت کردند.

کد خبر 237189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز