گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: در ۲ شب گذشته حدود ۴ هزار نفر از ساکنان خوزستان که بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی داشتند به‌دلیل ناشناخته‌ای به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

بیمارستان

این بیماران همگی همزمان با علائم یکسان تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه به مراکز درمانی مراجعه کردند.علیرضا نجفی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در گفت‌وگو با همشهری گفت: هم‌اکنون اوضاع تحت کنترل است و از حالت بحرانی خارج شده‌ایم. تا‌کنون حدود 4هزار نفر مراجعه کرده‌اند که به بیشتر آنها به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند.

بیماران از همه گروه‌های سنی تشکیل شده‌اند ولی بیشتر آنها کودکان و افرادی بودند که بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی داشتند. اقدامات درمانی برای همه آنها صورت گرفته است. 128نفر بستری شده بودند که همه آنها مرخص شدند. امروز (دوشنبه) قرار است جلسه‌ای با حضور مسئولان محیط‌زیست و درمان کشور برگزار شود تا علت تامه مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه اظهارنظر کارشناسی دانشگاه پس از بررسی اعلام خواهد شد در مورد گمانه‌زنی‌ها گفت: برخی از کارشناسان علت را آلودگی هوای شهرهای این استان اعلام کرده‌اند و برخی رعد و برق را عامل می‌دانند. رعد و برق‌های شدید باعث آزاد شدن یون‌ها می‌شود و می‌تواند با خود آلودگی‌های محیطی را منتقل کند. اما ما فکر می‌کنیم آلودگی هوا مؤثر باشد ولی در نهایت منتظر نظر مسئولان محیط‌زیست هستیم.

وی فروکش کردن موج اپیدمی را دلیل بر اتمام بحران دانست و گفت: یک فرضیه دیگر در مورد علت بروز چنین حادثه‌ای می‌تواند آلودگی‌های ناشی از ریزگرد‌ها باشد که در ماه‌های اخیر در منطقه وجود داشت.دکتر محمودرضا محقق معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: نگرانی‌ها برطرف شده است. برای یافتن علت این حادثه ستاد بحران استان پیگیر مسئله است و به‌زودی علت را اعلام خواهد کرد. آمار موجود مراجعان به مراکز پزشکی در کل استان است و بالطبع در شهر‌های بزرگ مثل اهواز و آبادان مراجعان بیشتری داشته است.

وی که متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه است در مورد احتمال مؤثر بودن رعد و برق در بروز چنین حادثه‌ای گفت: این احتمال وجود دارد که رعد و برق مؤثر باشد ولی در حد احتمالات می‌توان در مورد آن حرف زد. به هر حال استنشاق ذرات معلق ازون می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های ریوی شود.این اظهارنظرهای قطعی نشده در حالی است که در هفته‌های گذشته خبرهایی در مورد اهواز به‌عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شد.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با مهر گفت: کارشناسان و متخصصان در بررسی‌های اولیه میدانی و بالینی علت این عارضه را آلودگی هوا و احتمال وقوع «باران اسیدی» عنوان کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد در بارش‌های اخیر، آلاینده‌های هوا و آب باران، ترکیبات اسیدی یا به‌عبارتی «باران اسیدی» ایجاد کرده و بیماران با استنشاق این مواد دچار عوارض تنفسی شده باشند.

دکتر روزبه نقشین فوق تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با همشهری گفت: در هنگام گرده‌افشانی گیاهان در فصل بهار، پس از باد و باران و رعد و برق به‌دلیل تغییر بار الکتریکی هوا، ذرات معلق و گرد‌ه گل‌ها متلاشی شده و سپس حجم زیادی از مواد حساسیت زا در محیط پراکنده می‌شود. در نتیجه تعداد زیادی از افرادی که مستعد بیماری‌های ریوی هستند با علائمی مثل سرفه، خس خس سینه، احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه و عدم‌توانایی در فعالیت روبه‌رو می‌شوند به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. ولی در شرایطی که فقط باران باریده باشد معمولا انتظار داریم که پس از بارش باران از غلظت آلاینده‌های کمتر از 5/2میکرون کاسته شود و حتی اثر آزاردهنده آن روی مجاری تنفسی کمتر بشود.

رئیس انجمن ریه ایران با اشاره به اینکه اتفاقی که در خوزستان رخ داده است در نوع خود کم سابقه است، گفت: پس از بارش باران تعداد قابل‌توجهی از هموطنان به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. تعداد قابل‌توجهی از این مراجعه‌کننده‌ها نیاز به بستری شدن و استفاده از دستگاه‌های مکانیکی تنفس داشته‌اند. خوشبختانه هنوز مرگ‌ومیری گزارش نشده است.وی با تأکید بر اینکه نظر قطعی و نهایی باید توسط کارشناسان محیط‌زیست، وزارت بهداشت و متخصصان ریه ارائه شود، گفت: من شخصا باران اسیدی را به‌عنوان عامل بروز این حادثه کم رنگ می‌دانم چون باران اسیدی در شرایطی که ریزگرد‌ها وجود دارند رخ نمی‌دهد بلکه زمانی که گازکربنیک بالا باشد رخ می‌دهد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه متخصصان ریه و محیط‌زیست مدت‌هاست در مورد افزایش ریزگردها در خوزستان هشدار می‌دهند، به بیمارانی که به آسم، برونشیت مزمن یا آلرژی دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا هستند توصیه کرد: در این زمان داروها را حتی در شرایطی که هوا تمیز به‌نظر می‌رسد یا بیمار علائمی را به‌صورت حاد ندارد، به میزانی مصرف بکنند که وقتی در معرض چنین محیط‌هایی قرار می‌گیرند دچار علائم اسپاسم مجازی تنفسی و تنگی نفس و خس‌خس سینه نشوند.

او باران‌های اخیر را عامل کاهش‌دهنده ریزگرد‌ها ندانست و گفت:امسال میزان غلظت ریزگرد‌ها نسبت به سال 91کمتر هم بوده است و اگرچه باران به‌صورت موقتی از غلظت ریزگردها کاسته است چون منشأ ایجاد ریزگرد‌ها پدیده بیابانزایی و عدم‌مدیریت منابع آبی و آبخیزداری است، برای دراز مدت باید همواره کاری کرد تا پوشش گیاهی خاک و استفاده بهینه از آب‌های جاری سبب پیشگیری از ایجاد این پدیده اقلیمی بشود. این امر نیاز به همکاری چند جانبه کشور‌های همسایه و زمان طولانی دارد.

کد خبر 237641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز