گروه شهری: سرنوشت مدیریت آلودگی هوای پایتخت پس از ۱۱سال برنامه‌ریزی هنوز در دست هواست. ابرهای باران‌زا باید به داد مردم شهر برسند تا راهی برای تنفس باز شود.

در این زمینه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار هوا گرچه هر از گاهی محدودیت‌هایی برای تردد در شهر اعلام می‌کند، اما این راهکارها موجب اعتراض مردم و ناهماهنگی نهادهای دخیل شده است. در اولین ساعات بامدادی این کمیته اعلام کرد آلودگی هوا رفع شده و طرح زوج یا فرد به حالت عادی باز می‌گردد.

شهرداری تهران در جلسه اخیر کمیته اضطرار 6 پیشنهاد کاربردی و جدید مطرح کرد که می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوای پایتخت شود اما به گفته مسئولان هنوز هیچ عزمی برای اجرای پیشنهادها و کاهش آلودگی هوا وجود ندارد. در این زمینه نماینده شهردار تهران در کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد هنوز هیچ‌یک از موارد پیشنهادی شهرداری پیگیری نشده و عزمی برای پرداختن به این موارد سازنده وجود ندارد.

وحید نوروزی در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در هسته مرکزی شهر و محدوده طرح ترافیک نیز باعث کاهش محسوس آلودگی هوا می‌شود. براساس گزارش‌های کارشناسی هر موتورسیکلت معادل 3تا 6خودرو ایجاد آلودگی می‌کند. توصیه نوروزی در حالی است که بیشترین آلودگی هوای تهران هر روز در مناطق مرکزی متمرکز می‌شود و به‌رغم اعمال طرح ترافیک، به‌راحتی موتورسیکلت‌ها در این محدوده تردد می‌کنند. بدین‌ترتیب به ازای خارج شدن هر موتورسیکلت معادل آلایندگی 6خودرو از شهر کاسته می‌شود. وی تصریح کرد: هر موتور هم 8برابر یک خودروی معمولی آلودگی ایجاد می‌کند که کنترل تردد این وسایل نقلیه می‌تواند سهم عمده‌ای در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

توقف 70هزارخودروی پیکان و خودروهای دودزا خصوصاً کامیون و کامیونت نیز به‌عنوان یکی دیگر از موارد بسته پیشنهادی شهرداری تهران در کوتاه‌مدت برای شرایط خاص مطرح شده است. در حال حاضر حدود 70هزار خودروی پیکان در شهر وجود دارد که باید میزان آلایندگی آنها از طریق معاینه فنی کنترل شود که بیشتر آنها در مراحل کنترل معاینه فنی رد می‌شوند. نوروزی گفت: هر خودروی پیکان به اندازه 30برابر خودروی معمولی آلودگی ایجاد می‌کند.

بدین‌ترتیب پیکان‌های تهران به اندازه 2.1میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کنند. اگر متوسط آلودگی هر خودرو در هر کیلومتر را به‌صورت میانگین 65گرم درنظر بگیریم و سفر شهری را به‌طور متوسط 8.5کیلومتر، به ازای هر سفر شهری با پیکان روزانه 1160تن آلودگی وارد هوای تهران می‌شود. راه‌اندازی سرویس ادارات یکی دیگر از سرفصل‌های طرح 6گانه شهرداری تهران برای مواقع ضروری است.

نوروزی در این‌باره گفت: راه‌اندازی مجدد سرویس ادارات و شناور شدن ساعات کار ادارات و مدارس از مواردی است که رعایت آن می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آلاینده‌ها در هوای شهر داشته باشد. در بخش اصلاح ساعت کار هر روز ترافیک صبحگاهی تراکمی از هوای آلوده را تولید می‌کند که برای رفع آن باید ساعت کاری را تقسیم کرد. براساس پیشنهاد شهرداری تهران ساعت شروع به‌کار صنایع و نظامی 6:30، مدارس 7:30، ادارات 8:30و بازار 10می‌تواند از میزان آلاینده‌های شهر بکاهد.

تصویب فوری راه‌اندازی سامانه اتوبوسرانی تندرو در بزرگراه شهیدهمت از دیگر موارد مورد نظر شهرداری تهران است که شهرداری با راه‌اندازی 8خط تندرو تاکنون میلیون‌ها نفر را هر روز در شهر جابه‌جا کرده و از میزان آلاینده‌ها کاسته است. نوروزی همچنین از ارزیابی عملکرد تصمیم‌های کمیته اضطرار گفت که میزان اجرا و تأثیر‌گذاری توسط مراجع علمی مثل جهاد دانشگاهی می‌تواند در مدیریت معضل آلودگی راهگشا باشد. مشاور محیط‌زیست شهردار تهران تصریح کرد: ما اعلام کرده‌ایم با تداوم طرح زوج یا فرد از درب منزل مخالفیم چون این حرکت به‌دلیل عدم‌کنترل صددرصدی توسط پلیس واقعا نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

کد خبر 239209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز