سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

اسدالله افلاکی: اول: هفته گذشته نماینده وزارت بهداشت در نخستین جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا اعلام کرد سالانه ۲۷۰۰شهروند تهرانی به‌طور مستقیم براثر آلودگی هوا می‌میرند.

 علاوه براین، به گفته مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، کلانشهر تهران بیشترین آمار کودکان سرطانی ناشی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است.

دوم: براساس آمار 3/5میلیون خودرو و 3میلیون موتورسیکلت در تهران وجود دارد و بازهم براساس آمار 70هزار خودرو (عمدتا پیکان) با عمر بیش از 20سال در کلانشهر تهران در حال تردد هستند که گفته می‌شود عامل 25درصد آلودگی هوای تهران هستند؛ این در حالی است که براساس ضوابط، خودروهای با عمر 5سال، خودروی فرسوده محسوب می‌شوند مگر آنکه مجوز تردد از مراکز معاینه فنی دریافت کرده باشند. با وجود این، سالانه کمتر از نیم میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند (طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، خودروهای با عمر کمتر از 5سال نیازی به برگه معاینه فنی ندارند؛ این مصوبه با وجود اعتراضات پی درپی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنان به قوت خود باقی است). این آمارها نشان می‌دهد حداقل 2میلیون خودروی فرسوده - بدون احتساب موتورسیکلت‌های دودزا در تهران - تردد می‌کنند.

سوم: صنایع خودروسازی کشور بدون حضور رقبای خارجی و فارغ از هرگونه رقابتی، خودروهایی فاقد استاندارد روانه بازار می‌کنند. این خودروها نه‌تنها باعث بیشترین تلفات جاده‌ای شده‌اند که عمده‌ترین عامل آلودگی هوا در کلانشهرها محسوب می‌شوند و در نتیجه در مرگ خاموش 2700شهروند تهرانی بیشترین سهم را دارند. باوجود این، غول‌های خودروسازی همچنان به تولید خودروهای بی‌کیفیت خود ادامه می‌دهند.

چهارم: براساس «برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ» که در تاریخ 4/10/90به تصویب هیأت وزیران رسیده، نیروی انتظامی از ابتدای تیرماه سال 91مکلف به جلوگیری از تردد وسایل نقلیه با سن‌های مختلف شده؛ ازجمله سواری شخصی با بیش از 20سال سن و موتورسیکلت با 8سال سن مجاز به تردد نیستند.

ارتقای سوخت، تأمین وسایل حمل‌ونقل عمومی، انتقال صنایع آلاینده به خارج از حریم شهر، ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت و نصب تجهیزات کاهش‌دهنده آلاینده‌های زیست‌محیطی برخی دیگر از بندهای مصوبه مذکور است که وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، کشور و سازمان‌های دیگر ملزم به اجرای آن شده‌اند.

پنجم: با وجود مصوبه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و به‌رغم آنکه دستگاه‌های مختلف مکلف به انجام وظایفی شده‌اند که اجرای آنها می‌توانست مانع از وضعیت اضطراری در کلانشهر تهران یا حداقل باعث تعدیل این وضعیت شود اما دستگاه‌های متولی با صغراوکبرا کردن و طرح ده‌ها توجیه برای تبرئه خود تنها به اجرای طرح زوج یا فرد خودروها از در منازل بسنده کرده‌اند. نکته جالب ماجرا آنجاست که مسئولان ذیربط حتی در اعلام این طرح نیز نتوانسته‌اند به اجماع کلی برسند برهمین اساس بود که شماری از شهروندان تهرانی با اطمینان از نبود طرح زوج و فرد، یکشنبه گذشته با خودروهای خود وارد شهر شده و در کمال ناباوری با برخورد مأموران راهنمایی و رانندگی و دریافت برگه‌های جریمه 60هزار تومانی مواجه شدند.

سخن آخر: کمترین انتظار آن است که مسئولان ذیربط، ضمن عذرخواهی از مردم، جرایم مذکور را کان لم یکن کرده و فراتر از تصمیمات خلق‌الساعه، حداقل اگر باری از شانه مردم برنمی‌دارند باری بر آن اضافه نکنند؛ مگر آنکه بپذیریم دیواری کوتاه‌تر از دیوار مردم پیدا نمی‌شود.

 

کد خبر 239225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز