گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ راحت‌ترین کار در مواقع آلودگی هوا تعطیل کردن مدارس است و این امر افت تحصیلی را در پی دارد؛ از این‌رو آموزش و پرورش تصمیم دارد تشکیل کلاس‌های جبرانی را بررسی کند.

آبان امسال براساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس دوره ابتدایی چند روزی تعطیل شدند، دیروز هم بنا به تصمیم این کمیته مهدها، ‌پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌ها تعطیل شدند.این تعطیلی‌ها عواقبی دارد که ازجمله آنها می‌توان به افت تحصیلی دانش‌آموزان و بلاتکلیفی پدران و مادران شاغل اشاره کرد.

برای هر پایه تحصیلی تقویم آموزشی تدوین شده است و باید معلمان براساس آن دروس را تدریس کنند و این تعطیلی‌ها موجب فشرده‌تر شدن آموزش‌ها می‌شود. با توجه به در پیش بودن فصل زمستان، آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد و احتمالا شاهد تعطیلی مدارس در کلانشهرها و در همه مقاطع خواهیم بود. برای جلوگیری از افت تحصیلی، آموزش و پرورش شهر تهران تصمیم به تشکیل کارگروهی گرفته تا موضوع برگزاری کلاس‌های جبرانی را بررسی کند.

احتمال برگزاری کلاس‌های جبرانی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران دراین باره به ایسنا گفت: کارگروه ویژه‌ای برای جبران تعطیلی دانش‌آموزان ابتدایی در زمان آلودگی هوا تشکیل می‌شود که این تقویم اجرایی پس از تدوین به‌زودی به مدیران مناطق و مدارس ابلاغ می‌شود تا نسبت به برگزاری کلاس‌های جبرانی اقدام کنند.

اسفندیار چهاربند با اشاره به اینکه بحث تعطیلی مدارس 2جنبه دارد؛ آیا تعطیلات ضرورت دارد و اگر ضرورت دارد چگونه باید آن را جبران کنیم، افزود: اکنون 2دستگاه متولی تشخیص آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت کودکان هستند؛ اداره کل محیط‌زیست که قرار گرفتن هوا در شرایط اضطرار و هشدار را تعیین می‌کند و دیگری وزارت بهداشت که تعیین می‌کند این شرایط آلودگی برای چه گروه‌هایی خطرناک است؟ وی اظهار کرد: وزارت بهداشت براساس نرم و استانداردهای علمی مواقعی که هوا به شرایط هشدار می‌رسد، مشخص می‌کند کدام گروه سنی از منازل خارج نشوند و اگر در محیط آزاد قرار بگیرند تبعات جسمی آن قابل جبران نیست.

چهاربند با بیان اینکه به تشخیص وزارت بهداشت، شرایط فعلی هوا برای گروه‌های سنی‌ مهدکودک، پیش‌ دبستانی و ابتدایی خطرناک است، گفت: آموزش و پرورش نیز موافقت خود را با تعطیلی مدارس در این دوره‌ها اعلام می‌کند.مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: تصمیمی که اکنون اتخاذ شده کاملا منطقی و برای حفظ جان کودکان است و سلامت آنها به آموزش ارجحیت دارد.

بلاتکلیفی پدران و مادران

بسیاری از پدران و مادران شاغل که فرزندان آنها به مهد، پیش‌دبستانی یا دبستان می‌روند در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری نسبت به تصمیم‌گیری ناگهانی درباره تعطیلی مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌ها انتقاد داشتند.
«غروب روز سه‌شنبه‌ تلویزیون خبر تعطیلی مهدهای کودک را اعلام کرد، من و همسرم شاغل هستیم و جایی برای اینکه فرزندمان را برای نگهداری بفرستیم، نداشتیم. به ناچار دخترم را به خانه یکی از بستگان که در آن سر شهر بودند بردیم»، این انتقاد یک پدر شاغل است. وی گفت:‌چرا تصمیم‌گیری درباره تعطیلی با تأخیر انجام می‌شود؟ این تأخیر والدین شاغل را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

س. حسین‌زاده، مادر یک دانش‌آموز پایه دوم دبستان نیز با اشاره به اینکه مرجع تصمیم‌گیری درباره آلودگی هوا و تعطیلی می‌تواند با استناد به گزارش‌های هواشناسی و سازمان‌های ذی‌ربط زودتر تشکیل جلسه دهد، اظهار کرد: تصمیم‌گیری دیرهنگام و اطلاع‌رسانی نامناسب خانواده‌هایی را که پدر و مادر شاغل هستند با مشکل جدی برای نگهداری فرزندشان روبه‌رو می‌کند. وی افزود: با تعطیلی مهدها، ‌پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌ها و اطلاع‌رسانی نامناسب، پدر یا مادر مجبور هستند مرخصی بگیرند و در خانه بمانند تا از فرزندشان نگهداری کنند.

نکته‌ای که در اغلب تماس‌های مردم با همشهری مشترک بود لزوم چاره‌اندیشی اساسی و جامع بود تا شاهد چنین تصمیماتی نباشیم، زیرا هر سال با سرد شدن هوا بحث آلودگی هوا و به تبع آن تعطیلی اتفاق می‌افتد.

کد خبر 240409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز