گروه شهری: آلودگی همچنان مهمان ناخوانده و مرگبار هوای تهران و بسیاری از شهرهای کشور است.

به‌ گفته مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران، شرایط ناسالم دست‌کم تا ظهر 7 آذر در پایتخت ادامه دارد. رئیس اورژانس تهران هم از پایتخت‌نشینان خواست در خانه بمانند، در هوای باز ورزش نکنند و از لبنیات و میوه و سبزی استفاده کنند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز برای حل مشکل سوخت مازوت در نیروگاه‌های برق تهران و کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها از خداوند متعادل طلب کمک کرد و گفت: در این‌باره خدا باید به وزیر نفت کمک کند.

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران از پایداری شرایط ناسالم هوای پایتخت حداقل تا ظهر 7 آذر خبر داد و گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی به سبب پایداری هوا، بر میزان غلظت آلاینده‌های هوای تهران افزوده شده است.

محمد رستگاری ادامه داد: چهارشنبه 6 آذر غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون برابر 157ppm بود، در حالی که روز سه‌شنبه 5 آذر غلظت این ذرات معلق روی شاخص 143ppm قرار داشت.

به لحاظ بالا بودن میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از حد مجاز در هوای پایتخت، شاخص کیفیت هوای تهران دیروز در شرایط ناسالم قرار داشت.همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محتمل بودن مرگ زودرس بیماران و سالمندان خبر داد و اعلام کرد: به مراکز بهداشتی و درمانی تهران ابلاغ شده برای افزایش بیماران قلبی و ریوی آمادگی لازم را داشته باشند.

شاخص کیفیت هوای تهران که صبح روز سه‌شنبه پنجم آذر به 143رسیده بود، صبح روز چهارشنبه ششم آذر به 157رسید، ضمن اینکه کماکان ذرات معلق زیر 2.5 میکرون اصلی‌ترین آلاینده هوای تهران محسوب می‌شوند.

براساس این گزارش، اوضاع جوی تهران همچنان بدون تغییر مانده و روند پایداری هوای پایتخت تا روز جمعه هشتم آذر همچنان ادامه خواهد داشت که در این میان براساس اطلاعات ایستگاه‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا، مناطق 17و 18به‌عنوان آلوده‌ترین مناطق گزارش شده‌اند.

افزایش آلودگی هوای تهران، روند آموزش 600هزار دانش‌آموز ابتدایی و 200هزار کودک تهرانی را که از خدمات مهد کودک‌ها و کودکستان‌ها استفاده می‌کنند، برای سومین روز طی 3-2هفته اخیر در روز چهارشنبه ششم آذر متوقف کرد.

همچنین اجرای دوباره طرح زوج و فرد در روز گذشته ازجمله تصمیمات جدید بود. این در حالی است که شورای عالی ترافیک به اجرای دائمی این طرح تا پایان سال رای نداد اما اجرای قانون زوج و فرد همچنان یکی از راه‌های کاهش آلودگی هواست.

قرار است جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران روز جمعه هشتم آذر مجدداً تشکیل شده و تصمیم‌های لازم ازجمله احتمال تعطیلی مدارس برای هفته آینده یا ادامه اجرای طرح زوج و فرد سراسری گرفته شود.

توصیه به شهروندان

از سویی رئیس اورژانس تهران هم مهم‌ترین توصیه را به مردم در شرایط آلودگی هوا اعلام کرد. بنابراین توصیه شهروندان تا جایی که ممکن است در خانه بمانند، به هیچ وجه در هوای باز ورزش نکنند و با مصرف لبنیات، میوه و سبزی برای خروج سموم موجود در هوا از بدن تلاش کنند.

رضا دهقانپور در این مورد گفت:‌ اورژانس تهران با وجود اینکه هنوز وضعیت هوای تهران به مرحله اضطرار نرسیده است روز چهارشنبه 6 آذر آمبولانس‌های اورژانس را در 5 میدان اصلی شهر شامل میدان تجریش، انقلاب، آزادی، راه‌آهن و امام خمینی مستقر کرد تا درصورت بروز مشکل برای مردم در هوای آلوده به سرعت امکان خدمات‌رسانی به مردم فراهم باشد.وی ادامه داد: این اتوبوس آمبولانس‌ها که به لوازم و تجهیزات ویژه برای درمان سرپایی مردم مجهز هستند، پنج‌شنبه 7 آذر از ساعت 9صبح تا 19در میادین اعلام شده مستقر خواهند بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز ضمن توکل به خداوند برای رفع مشکلات موجود در صنعت نفت کشور که پیش روی وزیر نفت قرار دارد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم به این زودی‌ها مشکل استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران حل می‌شود.

معصومه ابتکار درباره تغییر سوخت مصرفی نیروگاه‌های تهران از مازوت به سوخت پاک‌تر، اظهار داشت: به‌منظور جلوگیری از استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران، سازمان محیط‌زیست با وزیر نفت صحبت‌هایی داشته است.

هفته گذشته نیز با افزایش آلودگی هوا و براساس مصوبه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران طرح زوج و فرد سراسری در شهر تهران به اجرا درآمد. این تصمیم با ناهماهنگی میان دستگاه‌های مسئول از قبیل راهنمایی و رانندگی و استانداری همراه و باعث سردرگمی شهروندان شد.

کد خبر 240422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز