یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: وقتی وزیر بهداشت، از تورم ایدز در کشور سخن می‌گوید، آیا باید به کنترل این بیماری در کشور خوش‌بین بود؟

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز جهانی ایدز در تهران در حالی از افزایش 80درصدی سالانه این بیماری در کشور خبر داد که سایر معاونان و مسئولان او و همچنین یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در چند روز اخیر از دغدغه‌های ناشی از گسترش ایدز در کشور سخن گفتند.

به گزارش مهر، وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی ایدز نسبت به شیوع 40برابری ابتلا به ایدز در کودکان کار هم در کشور هشدار داد. او همچنین گفت: در ایران چرخه انتقال عفونت از تزریقی به رفتار پرخطر جنسی تغییر کرده است.وزیر بهداشت در عین حال نسبت به شیوع مصرف مواد محرک و احتمال ابتلا به ایدز به‌دنبال آن هشدار داد و گفت: شیوع ابتلای بیماری در مصرف‌کنندگان این مواد در حال افزایش است.

گسترش موج سوم ایدز در کشور

این درحالی است که رسول خضری عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم، از گسترش موج سوم ایدز در کشور خبر می‌دهد.به گزارش خبرگزاری خانه ملت، او با انتقاد از اینکه تاکنون سیاست‌های کنترلی برای گسترش ایدز بسیار ناقص اجرا شده است، گفت: رسانه ملی نقش حائز اهمیتی در اطلاع‌رسانی درباره بیماری ایدز دارد اما گاهی از سوی این رسانه کوتاهی صورت می‌گیرد درحالی‌که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد زیرا امروزه موج سوم بیماری ایدز در کشور گسترش یافته و باید راه‌های پیشگیری از این بیماری نهادینه شود.رسول خضری گفت: امروزه بیماران ایدزی با معضلات جدی در حوزه تأمین دارو و پوشش بیمه‌ای دارو و درمان مواجه هستند و وضعیت تهیه دارو برای بیماران ایدزی مطلوب نیست.

خطر انفجار مجدد انتقال ایدز در کشور

چند روز قبل هم دکتر علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت در یک نشست خبری، از خطر انفجار مجدد انتقال ایدز در کشور سخن گفت و ویروس ایدز را به مینی تشبیه کرد که هر لحظه ممکن است پای کسی روی آن برود و منفجر شود. به گزارش مهر، سیاری گفته در سال91، 33درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بوده و این در حالی است که در سال80، انتقال جنسی تنها 10درصد انتقال ایدز بوده است و این موضوع زنگ خطر بزرگی است. او با بیان اینکه طی 12سال میزان بروز این عفونت در کشور 9برابر شده که نسبت به متوسط جهانی بسیار زیاد است، گفت: درمجموع وضع کشور از این نظر نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است و خطر انفجار مجدد انتقال ایدز وجود دارد.

دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این‌باره به همشهری گفت: ایران در زمینه کنترل ایدز موفقیت‌هایی داشته است اما به‌نظر می‌رسد که برای استمرار این موفقیت‌ها همچنان باید به بحث‌های پیشگیری، جدی‌تر و مستمر‌تر ادامه دهد.به اعتقاد این متخصص بیماری‌های عفونی، برنامه کاهش آسیب در زندان‌ها ازجمله موفقیت‌های ایران در زمینه کنترل ایدز در کشور بود که الگوی بسیاری از کشورها شد.

عمادی گفت: از آنجا که یک راه شایع برای انتقال ایدز در زندان‌ها استفاده از سوزن مشترک برای تزریق مواد‌مخدر بود، تدبیری اندیشیده شد تا معتادان در زندان‌ها مواد‌مخدررا به‌صورت خوراکی مصرف کنند و این باعث کاهش آسیب انتقال بیماری ایدز شد.
این متخصص بیماری‌های عفونی در عین حال گفت که برنامه‌های پیشگیری در زمینه انتقال بیماری ایدز از طریق تماس جنسی در ایران موفق نبوده است و باید در این زمینه اقدامات جدی‌تری اندیشیده شود.

اما دکترمحمد مهدی گلمکانی رئیس اداره سلامت شهرداری تهران هم در گفت‌وگو با همشهری از اجرای پیشگیری به‌عنوان یک مقوله جامع یاد کرد که اجرای آن تنها از یک وزارتخانه بر نمی‌آید بلکه باید همه دستگاه‌ها به‌طور یکپارچه، مستمر و با جدیت به این امر بپردازند.در پیام دبیرکل سازمان ملل متحد که دیروز در مراسم روز جهانی ایدز قرائت شد، آمده است: مصمم باشیم ایدز را به صفحات تاریخ بسپاریم، آیا در ایران نیز ایدز به صفحات تاریخ می‌پیوندد؟

کد خبر 240800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز