گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با توافق اخیر ژنو و آرامش و ثبات نسبی حاکم بر بازار ارز و کالا، زمزمه‌های بازنگری در اولویت بندی یا آزاد‌سازی‌ ثبت سفارش کالاهای مشمول اولویت ۱۰کالایی به گوش می‌رسد.

با مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اخیرا مباحثی در زمینه آزاد‌سازی‌ ثبت سفارش و واردات کالاهای اولویت 10به نقل از شما مطرح شده است، این اخبار صحت دارد؟

اظهارنظری در زمینه آزادسازی ثبت سفارش و واردات کالاهای مشمول اولویت‌10 نداشته‌ام بلکه آنچه مطرح شده در مورد بازنگری در فهرست کالاهای مشمول این اولویت بوده که متولی این موضوع نیز وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت هستند. این دستگاه‌ها با بررسی اینکه آیا ضرورتی برای تجدید نظر در فهرست کالایی اولویت‌10 و خروج برخی از اقلام این فهرست وجود دارد یا خیر، اقدام خواهند کرد و نتایج این بررسی‌ها را برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط مانند گمرک ابلاغ خواهند کرد.

  • ضرورتی برای بازنگری در فهرست کالاهای مشمول اولویت 10 احساس می‌شود؟

باید بپذیریم که نمی‌توان صرف اینکه کالایی تولید داخل دارد با واردات آن مخالفت کنیم چرا که در بقیه کالاهایی که مشمول این اولویت نیستند نیز تولید داخل را شاهد هستیم و با این استدلال، نباید ثبت سفارش و واردات این کالاها نیز آزاد باشد. باید براساس نیاز بازار داخلی به کالاهای مختلف نسبت به اولویت بندی ثبت سفارش و واردات آن اقدام کرد. فهرست اولویت‌های کالایی تا‌کنون چندبار تعدیل شده و اکنون نیز ضرورت دارد تا دولت نسبت به بازنگری در این فهرست اقدام کند.

  • آیا در آینده نزدیک شاهد حذف اولویت بندی کالایی خواهیم بود؟

هنوز وزارت صنعت به جمع بندی نرسیده و باید این وزارتخانه و سازمان توسعه تجارت در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. اکنون اجازه ورود برخی اقلام از طریق مرزنشینی داده شده و درصورتی که ورود این کالاها به بازار کشور ضروری است، باید مجوز رسمی واردات آن نیز داده شود، چرا که اعمال محدودیت ثبت سفارش و واردات اینگونه کالاها می‌تواند به افزایش واردات غیررسمی و قاچاق منجر شود.

  • خودروهای لوکس ازجمله کالاهای مشمول اولویت 10کالایی است، آیا این خودروها با مصوبه دولت از گمرک ترخیص شده است؟

براساس این مصوبه دولت منعی برای ترخیص اینگونه خودروها وجود ندارد اما به‌دلیل حجم بالای کالاهای وارد شده به گمرک، اکنون آمار دقیقی از تعداد خودروهای لوکس ترخیص شده در اختیار ندارم اما آنچه مسلم است ترخیص خودروهای بالای 2هزار و 500سی‌سی وارداتی که قبلا ثبت سفارش شده و قبض انبار دریافت کرده‌اند، با پرداخت حقوق ورودی 145درصدی بلامانع است. تفاوتی در ترخیص اینگونه خودروها با سایر کالاهای مشمول اولویت 10درگمرک مطابق با مصوبه دولت وجود ندارد.

کد خبر 241438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز