شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: درحالی‌که پاییز روزهای آخر خود را سپری می‌کند، زمستان هم کم‌کم چهره خود را نشان می‌دهد؛ زمستانی که از شمال و شمال‌غرب وارد کشور شده و حالا دارد رنگ سپیدی به شرق می‌زند.

چهره کشور زمستانی شد

 اگرچه در طول پاییز برخی نقاط مرتفع و سردسیر چندین بار بارش برف را دیده بودند اما از روز چهارشنبه به بعد خیلی‌ از شهرها هم سفیدپوش شدند تا آنها هم چهره زمستانی به‌خود بگیرند. البته دیروز بعدازظهر از شدت بارش‌ها در بیشتر مناطق شمال، شمال‌غرب، غرب و مرکزی کاسته شد اما به‌قول برخی‌ها زمین سرد شده است و این بار اگر برف ببارد، حسابی روی زمین می‌نشیند. بارش برف و باران اخیر اگرچه نوید کم‌شدن روزهای خشکسالی را می‌داد اما در برخی مناطق هم مشکلاتی را به‌وجود آورد. در تعدادی از محورهای بین‌ شهری بارش‌ها با وزش شدید باد و مه‌گرفتگی توام‌ شد و عده‌ای را به همین دلیل گرفتار کرد. البته پلیس راه به‌همراه نیروهای هلال احمر، اورژانس و راهداری تا جایی که در توان داشتند به کمک درراه‌مانده‌ها رفتند. در چند شهرستان هم بارش باران و برف مثل قبل با آبگرفتگی معابر همراه شد. در این میان برخی مسئولان انگار که مشکلات آبگرفتگی شهر خودشان به‌طور کل حل شده باشد، به فکر انتقال تجربیات خود به دیگر شهرها افتادند؛ مثل تعدادی از کارشناسان شهرداری اهواز که به همین منظور طی ماموریت 3روزه‌ای به بصره عراق سفر کردند.

محورهایی که بسته شدند

تردد خودروها طی 3روز اخیر در محورهای کوهستانی به سختی صورت ‌گرفت. در محورهای شمالی وزش باد و کولاک نیز حسابی رانندگان را به دردسر انداخت. به‌طور مثال روز پنجشنبه در محورهای سیاهکل و قزوین- رشت در محدوده کوهین هر از گاهی خودروها برای ساعتی هم که شده قید حرکت را زده و کنار جاده توقف کردند. از استان اصفهان هم خبر رسید که با بسته شدن گردنه کلوسه در شهرستان فریدونشهر راه ارتباطی 7روستای این شهرستان با مرکز قطع شد. علاوه بر این مسئول مدیریت راه‌های اصفهان اعلام کرد که بارش برف از بامداد جمعه محورهای خوانسار - 3راهی دامنه، چادگان - داران - تیران، داران - الیگودرز و فریدونشهر - پشت کوه را لغزنده کرده است و خودروها حتما باید به زنجیر چرخ مجهز شوند. رئیس پلیس استان چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: بارش برف محورهای شهرکرد به فارسان، فارسان به کوهرنگ و کوهرنگ به مسجد سلیمان در استان خوزستان را لغزنده کرده است. گردنه‌های چری و شاه منصوری از ارتفاعات زاگرس در شهرستان کوهرنگ نیز به‌دلیل بارش برف سنگین مسدود شد. از میان محورهای غربی کشور نیز جاده سنندج- دیواندره- سقز به‌دلیل بارش برف با ارتفاع بیش از 80سانتی‌متر مسدود اعلام شد. آنطور که مرکز مدیریت راه اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان اعلام کرد برف در مجموع راه‌های 310روستای این استان را مسدود کرد. در استان کرمانشاه هم راه ارتباطی پاوه به مریوان به همین دلیل بسته شد. در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در چند شهرستان سیلاب جاری شد و مهم‌ترین خبر آن مرگ یک‌نوجوان گچسارانی بود. این نوجوان 12ساله هنگام عبور از پل رودخانه روستای اسلام‌آباد گرفتار شدت جریان سیلاب شد و جان خود را از دست داد. در استان اردبیل هم از سوی فرماندار خلخال اعلام شد که درصورت بارش سنگین‌تر برف به‌دلیل احتمال ریزش بهمن مسیر خلخال به پونل مسدود می‌شود. محمدی با بیان اینکه بیشتر مسافرت‌های مردم خلخال به استان گیلان از این محور صورت می‌گیرد، از نواقص ازجمله نبود علائم راهنمایی و رانندگی و نبود گاردریل در مسیر تازه احداث شده خلخال به پونل انتقاد کرد. به گفته وی با توجه به حجم تردد و مسافرت‌های مردم خلخال اما هنوز مسیر جدید خلخال به پونل به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

نجات 2زن باردار

طی 3روز گذشته به 5هزار نفر در راه‌مانده امدادرسانی شده است. محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر این آمار را بیان کرد و افزود: امدادگران نسبت به رهاسازی و بستن زنجیرچرخ 450خودرو و اسکان اضطراری 1895نفر اقدام کردند. وی اعلام کرد: امدادگران همچنین به 2زن باردار در استان قزوین و زنجان که در راه مانده بودند، امدادرسانی کردند و آنها را از مرگ حتمی نجات دادند.

ناپایداری هوا امروز هم ادامه دارد

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که بارش‌های پراکنده در برخی مناطق ادامه یابد. بر این اساس هوای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان‌شرقی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد امروز ابری تا نیمه ابری همراه با وزش باد و بارش برف و باران به‌خصوص در نواحی مرکزی و جنوبی ‌آذربایجان‌غربی است. در استان‌های جنوبی و شرقی همچون یزد، بوشهر، خوزستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی نیز بارش‌های پراکنده رخ خواهد داد. هوای شب‌های مرکز استان‌هایی مانند اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، زنجان، شهرکرد و همدان نیز بسیار سرد و زیر صفر درجه پیش‌بینی شد.

بهار جیرفت و ریگان در زمستان

طی روزهای گذشته در چند شهرستان کرمان، به‌ویژه جیرفت خبری از سرما و زمستان که نبود هیچ، شکوفه‌های گل و پرتقال‌های نارنجی‌رنگ باغات مرکبات و هوای بالای 20درجه ‌هوا را کاملا بهاری کرده بودند. این در حالی بود که در فاصله بیش از 40کیلومتری شهر جیرفت مردم در دلفارد، ساردوئیه و جبالبارز سوز سرما را احساس می‌کردند. به گزارش فارس، وجود ساعات زیاد آفتاب بر پهنه آسمان، جیرفت را به‌ یکی از بزرگ‌ترین گلخانه‌های طبیعی دنیا تبدیل کرده است و به همین‌خاطر در این روزهای سرد هنگام گذر در خیابان‌ها مردم این شهر را با پوشش زمستانی نمی‌بینید. در شهرستان ریگان نیز درختان استبرق که در تابستان گل می‌دهند در پدیده‌ای نادر طی چند روز اخیر شروع به گلدهی کردند.

کد خبر 241475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز