سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: نیازهای اساسی مردم در 5 استان کشور بررسی و دسته‌بندی می‌شود.

نیازسنجی در این 5 استان براساس برنامه سازمان بهداشت جهانی و با همکاری وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، استانداری، فرمانداری، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام خواهدشد.
«شهر سالم»، «روستای سالم» و «توجه به توانمند سازی زنان» در کنار «بررسی نیازهای اساسی» چهار رکن اصلی برنامه توانمند سازی اجتماع محور هستند که از سوی سازمان جهانی بهداشت در کشور اجرا خواهد شد.
عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای افراد بزرگسال مشکلات خاص خودش را دارد گفت: در طرح توانمندسازی اجتماع محور جامعه هدف را افراد بالای 25 سال تشکیل می‌دهند، به این ترتیب به نظر می‌رسد برنامه‌ریزان با دشواری‌های زیادی در این بخش روبه‌رو شوند چرا که  در ابتدا ناچار به تخریب گذشته این افراد و پس از آن جایگزین کردن روش‌های جدید در ذهن آنان هستند.
وزیر رفاه و تأمین اجتماعی افزود: اهدافی که برای این گروه در نظر گرفته می‌شود لزوماً باید قابل دسترسی و مرحله‌‌ای باشد تا گروه هدف توانایی دستیابی به آن را داشته باشند.
 مبشر شیخ، نماینده سازمان جهانی بهداشت، در این باره گفت: مسئولین سازمان بهداشت جهانی معتقدند که برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت زندگی مردم بدون همکاری و دخالت سیاست‌گذاران کشور امکان‌پذیر نخواهد بود به همین دلیل ما انتظار داریم که سیاست‌گذاران ایران در زمینه دستیابی مردم به زندگی بهتر همکاری لازم را داشته‌باشند.
او با تاکید بر اینکه مردم باید مطمئن باشند که در هر جایی از کشور که زندگی می‌کنند از تسهیلات بهره‌مند خواهند شد افزود: در صورتی که مردم انتظار داشته باشند دولت نسبت به حل تمامی مشکلات اقدام کند بی‌نتیجه است و این نمی‌تواند درک درستی از چگونگی حل مسئله را به مردم ارائه دهد.
از سوی دیگر رامین رضایی، مدیر کل خدمات روستایی و مدیر کل توانبخشی اجتماع محور سازمان بهزیستی کشور، معتقد است سلامت عمومی مهم‌ترین بخش برنامه توانمندسازی اجتماع محور است که از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد توجه قرار گرفته‌است.
به گفته رضایی استانداران، فرمانداران، به همراهی وزارت رفاه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) با اختصاص منابع مالی از محل منابع داخلی‌شان به اجرا و توسعه این طرح کمک خواهند کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز در زمینه تکنولوژی آموزشی همکاری لازم را برای به انجام رساندن این پروژه خواهد داشت.
گفتنی است که مفهوم توانمند سازی و نظریه‌های مرتبط با آن بیش از یک دهه است که مورد توجه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، ملی و غیردولتی فعال در امر توسعه جوامع قرار گرفته‌است. در ساده‌ترین تعریف توانمند سازی می‌توان آن را فرآیندی دانست که طی آن افراد، گروه‌ها و جوامع از وضعیت موجود زندگی و شرایط حاکم بر آن آگاهی یافته و برای تغییر شرایط موجود به سمت شرایط مطلوب با شناسایی نیازها و دارایی‌های خود برنامه ریزی مناسب، آگاهانه و سازمان‌یافته انجام دهند.
کد خبر 24159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز