همشهری آنلاین: مسوول کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسوولان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با پژوهشگاه رویان مذاکره کردند تا در صورت اجرای مرگ آسان پلنگ زخمی منطقه تنکابن، اسپرم و دریچه قلب حیوان در بانک ژن آن پژوهشگاه نگهداری شود

نگهداری اسپرم و دریچه قلب پلنگ زخمی در بانک ژن رویان

به گزارش ایرنا، پلنگ زخمی روز شنبه 14 دی ماه برای مداوا از تنکابن به تهران منتقل شد. این پلنگ روز جمعه - 13 دی ماه - در منطقه شکار ممنوع دو هزار در تنکابن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه دو پا فلج و پس از آن برای مداوا به تهران منتقل شد.

منطقه دو هزار یکی از مناطق شکار ممنوع است که گونه‌های ارزشمند کل، بز، شوکا و پلنگ در آن زیست می‌کنند و دارای جمعیت خوب گراز است که طعمه پلنگ محسوب می‌شود.

در شش سال گذشته 56 قلاده پلنگ در کشور براثر حوادث مختلف ازجمله تصادفات جاده‌ای ، تیراندازی و مارگزیدگی تلف شدند که 10 قلاده آن در سال جاری کشته شدند.

علی عمارلویی افزود: این پلنگ به طور کامل قطع نخاع شده و امیدی برای بهبودی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: وضعیت پلنگ زخمی تاکنون تغییری نکرده است، گزارش‌های لازم را برای مسولان بالادستی در سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کردیم تا تصمیم نهایی را در مورد حیوان اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه حتی یک هزارم درصد هم امیدی به بهبودی نیست گفت: با این حال تمام کادر دامپزشکی دانشگاه تهران و سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات حیوان تلاش می‌کنند اما باید قبول کرد که حیوان قطع نخاع است و برای بهبودش کاری نمی‌شود انجام داد.

عمارلویی اظهار داشت: تمام کسانی که در این زمینه صاحب نظر هستند به مرگ آسان حیوان معتقدند تا عذاب کمتری بکشد، از این رو مدارک مورد نیاز به سازمان محیط زیست ارسال شد و در حال بررسی است و منتظر جواب نهایی هستیم که تا چند روز آینده مشخص می‌شود.

مسوول کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در صورت مرگ آسان پلنگ اسپرم حیوان در بانک ژن پژوهشکده رویان نگهداری می‌شود تا اگر در آینده برای پلنگ دیگری چنین مشکلی پیش آمد و شرایط انجام پیوند فراهم بود، از آن استفاده شود.

وی گفت: در صورت موافقت مسوولان با مرگ آرام پلنگ، حیوان در بیهوشی کشته خواهد شد و به عنوان نماد پلنگ ایرانی بدنش تاکسیدرمی و در موزه حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می‌شود.

وی گفت: در معاینه اولیه پلنگ زخمی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران زخم‌های عمیق و کهنه‌ای بر بدن این حیوان مشاهده شد.علاوه براین این حیوان وحشی فلج شده است و نگه داشتن آن دراین شرایط کار دشواری است چون قادر به حرکت نیست و حتی ممکن است با دندان به خودش آسیب وارد کند.

به علت فلج بودن، حیوان حسی ندارد از این رو خود را به دیواره‌های قفس می‌کوبد که این کار موجب عمیق‌تر شدن زخم‌هایش می‌شود و از آنجا که حیوان قادر به حرکت نیست در طولانی مدت دچار زخم بستر خواهد شد و چون بدن حیوان بی حس است زخم‌ها را احساس نمی‌کند و با کشیدن خود بر روی زمین زخم‌ها عمیق‌تر خواهند شد.

پلنگ ایرانی با نام علمی Panthera pardus saxicolor بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است.

طول پلنگ ایرانی از 110 تا بیش از 200 سانتی متر متغیر است .وزن این پلنگ حدود 45 تا 100 کیلو است و اندازه آن از پا تا شانه نیز 47 تا 75 سانتی متر است.

ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و احتمالا ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین مرزی افزایش می‌دهد با این حال تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار پایین است.

غذای پلنگ با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند متفاوت است. در ایران شکار اصلی این جانور کل و بز است و محل زندگی پلنگ نیز تا حد زیادی با محل زندگی کل و بز همسانی دارد.

کد خبر 245622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز