گروه شهری: مسئولیت‌پذیری اجتماعی، مشارکت‌های اجتماعی، مشخص کردن حدود وظایف شهرداری در حوزه اجتماعی و نیز گنجاندن موضوعات کمیت‌بردار ازجمله موضوعاتی بود که در هفدهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد.


در جلسه این کمیسیون که این روزها برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران را در حوزه فرهنگی - اجتماعی بررسی می‌کند، به برنامه‌های مغفول مانده پرداخته شد. فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورا در این خصوص به همشهری گفت: ما در اتاق بازرگانی با استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی توانستیم آنها را در کمک به مشکلات حوزه‌های اجتماعی فعال کنیم. وی در پاسخ به این سؤال که اساسا مشارکت اجتماعی به چه مقوله‌ای گفته می‌شود، اظهار داشت: «چنانچه بنگاه‌های اقتصادی نگاه جامعه‌نگر داشته باشند و بخشی از سود خود را به جامعه برگردانند بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی رفع می‌شود. این یعنی همان مسئولیت‌پذیری اجتماعی و باید فعالان اقتصادی بزرگ این استراتژی را مدنظر قرار دهند.» این عضو شهر تهران در ادامه عنوان کرد که مسئولیت‌پذیری اجتماعی مقوله‌ای است که در دنیا شناخته شده و حدوداً قدمت 30ساله دارد اما در کشور ما مفهوم نویی به‌حساب می‌آید: «مسئولیت‌پذیری اجتماعی حتی در برخی کشورها وزارتخانه‌ای مستقل دارد و در برخی دیگر مانند هندوستان اساس آن وارد قوانین اساسی کشور شده است.» دانشور گفت: «حس مسئولانه در ثروت‌آفرینان بهتر است به‌وجود آید و علاوه بر اشتغال‌زایی باید این حس مسئولانه نیز شکل بگیرد تا بنگاه‌های اقتصادی بهتر به یاری جامعه بیایند. به‌عنوان مثل یک‌خودروساز می‌تواند در ازای خودرویی که تولید می‌کند و باعث آلودگی هوای شهر می‌شود، با توجه به مسئولیت اجتماعی خود مثلا یک‌پارک احداث کند.» رئیس کمیته اجتماعی شورا در این رابطه که مسئولیت‌پذیری اجتماعی در برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران چطور دیده شده است، بیان کرد: «مدل این مقوله طراحی شده و آماده مطرح شدن در شوراست تا شهرداری تهران را با کمک بخش خصوصی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی پیشتاز کنیم.»

به گفته دانشور در بحث زیر ساخت مشارکت‌های اجتماعی باید به مقوله مشارکت حداکثری مردم در بحث‌های اجتماعی پرداخته شود که این خود نیازمند رسانه محلی یا شورای محلات قوی است تا مردم را نسبت به موضوعات اجتماعی آگاه کنند. وی همچنین با اشاره به اینکه اقلیت‌های مذهبی نیز جزو شهروندان محسوب می‌شوند، تصریح کرد: باید خواسته‌های این قشر از افراد جامعه نیز توسط خود آنها احصا و در برنامه دوم گنجانده شود. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه داشتن الگوی ایرانی - مذهبی در اجرای برنامه‌های فرهنگی جزو الزامات برنامه‌های بلندمدت است، اظهار داشت: در اجرای برنامه‌های فرهنگی، وزن برنامه‌های ایرانی و ملی کم است، بنابراین بهتر است که در برنامه‌ها به آیین‌های ملی و ایرانی هم که دارای ارزش بالایی هستند و به مردم عزت و هویت تاریخی و فرهنگی می‌دهند اهمیت داده شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز به همشهری گفت: «بحث مسئولیت‌پذیری به سازمان‌های مردم نهاد، سمن‌ها و شواریاری در مدیریت شهری برمی‌گردد. در برنامه 5ساله اول شهرداری تهران در مورد برنامه فرهنگی به نقطه‌ای رسید و حال باید در برنامه 5ساله دوم که از سال 93آغاز می‌شود این موضوع نیز مدنظر قرار بگیرد و به نقطه‌ای مطلوب برسیم.» حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی با بیان اینکه در برنامه 5ساله شهرداری تهران با توجه به نیازهای جامعه باید به موضوعات فرهنگ شهر و مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداخت، افزود: «اینکه بگویم برنامه‌ای درخصوص مسائل فرهنگی - اجتماعی از سوی شهرداری مغفول مانده درست نیست. به هرحال سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دیگری هم هستند که در زمینه موضوعات فرهنگی - اجتماعی شهری موظف به همکاری هستند. آن اندازه که سهم شهرداری و شورای شهر بوده، کار پیش رفته است.»

این عضو شورای شهر تهران البته اشاره کرد که باید به همان اندازه که به کالبد شهر از نظر عمرانی، زیبایی، حمل‌ونقل و... توجه می‌شود به همان اندازه هم به روح شهر یعنی مسائل فرهنگی توجه شود. وی مسئله حوزه دینی در مسائل دینی را پراهمیت و ویژه خواند و افزود: «چنانچه مردم به وظایف شرعی خود آگاه شوند، میزان سرقت، قتل، جرم و درمجموع آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش چشمگیری می‌یابد.»

عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به ارائه گزارش عملکرد برنامه اول شهرداری در جلسه شورای شهر تهران، گفت: در این گزارش به شاخص‌ها اشاره‌ای نشد و آمار و ارقام دقیقی از میزان عملکرد بیان نشد.

محمدهادی ایازی معاون اجتماعی شهرداری تهران نیز که در این جلسه حضور داشت با اشاره به اینکه اگر بخواهیم ریز مطالب را در تکالیف برنامه بگنجانیم حجم برنامه بسیار بالا خواهد رفت، افزود: هرچه تکالیف روشن‌تر باشد در حوزه اجرایی کار روان‌تر خواهد شد. ایازی اضافه کرد: در تکالیف برنامه یکسری موضوعات وجود دارد که می‌بایستی کمیت آنها مشخص شود تا قابل اندازه‌گیری باشند چراکه اگر این موضوعات به‌طور کلی دیده شوند دیگر کمیت‌بردار نخواهند بود. وی همچنین با اشاره به اینکه معاونت اجتماعی موضوعات کمیت بردار را در برنامه با عدد و رقم گنجانده است، گفت: انتظارم از اعضای کمیسیون فرهنگی نیز این است که موضوعاتی که به‌نظر شما کمیت‌بردار و قابل احصا هستند را در برنامه اضافه کنند.

احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی در حوزه مسائل اجتماعی زمانبر است، گفت: در تدوین برنامه دوم دقت را فدای سرعت نکنیم و بهتر است برنامه دوم با برنامه اول مقایسه شود و موضوعات تکراری آن خارج شود. به گفته حکیمی پور تهران ویترین ایران است و شامل جمع خرده فرهنگ‌ها می‌شود که باید در این برنامه جهت همگرایی این خرده فرهنگ‌ها با حفظ هویت فرهنگی برنامه‌ریزی کنیم.

کد خبر 243357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز