گروه شهری: احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران در چهاردهمین برنامه از سلسله برنامه‌های کشف تهران، صبح جمعه به منطقه ۱۶رفت و ابتدا از راه‌آهن تهران دیدن کرد.

 در این برنامه برای نخستین‌بار پس از سال‌ها پرونده کارگزینی جهان پهلوان تختی، مورد بررسی قرار گرفت. این پرونده حاوی نامه‌های اداری و کارگزینی مربوط به تختی بود که با پیگیری و درخواست رئیس شورای شهر برای نخستین بار از بایگانی راه‌آهن خارج شد و برای ساعتی مورد بررسی قرار گرفت.

مسجدجامعی با اشاره به سالروز درگذشت تختی و شخصیت و روحیه جوانمردانه این ورزشکار و پیگیری پرونده‌اش گفت: تندیسی از این کشتی‌گیر نامی و جوانمرد ایرانی ساخته و در ساختمان راه‌آهن نصب شود. گفتنی است در پرونده تختی علاوه بر دست‌خط‌هایی از مرحوم تختی، اسنادی چون معرفی وی به شرکت راه‌آهن، معرفی برای سفرهای بین‌المللی و شرکت در مسابقات مختلف، حضور تختی در شرکت سهامی سیمان، پرونده پزشکی، حقوق پرداختی از بدو ورود به راه‌آهن تا سال‌جاری که به خانواده وی پرداخت می‌شود و بسیاری از اسناد عادی و محرمانه مربوط به تختی وجود دارد.

مسجدجامعی همچنین پس از دیدار از قدیمی‌ترین لکوموتیو موجود در راه‌آهن پیشنهاد داد که موزه راه‌آهن با هدف حفظ میراث این صنعت و آثار ماندگار آن در یکی از ساختمان‌های تاریخی این مجموعه راه‌اندازی و تجهیزات و اسناد راه‌آهن از سال 1309تا‌کنون در آن نگهداری شود و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی همچنین از قدیمی‌ترین کارخانه شیشه‌سازی‌ ایران که از سال 1318تا‌کنون فعالیت دارد و برخی ساختمان‌ها و تجهیزات آن‌که جنبه تاریخی و موزه‌ای دارند، بازدید کرد. مسجدجامعی در این بازدید پیشنهاد کرد که با اهتمام مالک کارخانه و کمک شهرداری و میراث فرهنگی روند ثبت این کارخانه به‌عنوان یک اثر میراثی هرچه زودتر انجام پذیرد و موزه صنایع شیشه ایران در این کارخانه تأسیس شود و برای استفاده دانشجویان و پژوهشگران و مردم عادی گشایش یابد.

دیده‌نشدن ساختمان سیلو

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به قدیمی‌ترین سیلوی گندم منطقه 16رفت و از بافت‌های فرسوده دیدن کرد. سیلوی گندم تهران در سال1318 افتتاح شده و با ظرفیت 64هزار تن، همچنان مشغول فعالیت است و مصارف تهران و کرج را تأمین می‌کند. مسجدجامعی در بازدید از این سیلو با اشاره به غنی‌بودن تهران از لحاظ ساختمان‌های تاریخی گفت: مشکل ما این است که این ساختمان‌ها در تهران دیده نمی‌شود و ما فکر می‌کنیم تمام تهران به سر در باغ ملی خلاصه می‌شود.

وی پس از این بازدید، به حفظ بناها و ماشین‌های قدیمی موجود در این کارخانه تأکید کرد. کارخانه شیشه، مقصد بعدی مسجدجامعی در کشف تهران این هفته بود. این کارخانه نخستین کارخانه اتوماتیک شیشه‌سازی در ایران است که همزمان با کارخانه سیلو در ایران افتتاح شده و در جریان کودتای سال 1332تعطیل شد و در سال 1341دوباره فعالیتش را آغاز کرد. رئیس شورای شهر همچنین از انبار دخانیات تهران که قدمت آن پیش از سال 1320است، بازدید و با مسئولان این مجموعه گفت‌و‌گو کرد.

شما افتخار همه ایرانیان هستید

مسجدجامعی در ادامه برنامه به منزل شهیدان خالقی‌پور رفت. مادر این سه‌شهید در این دیدار با بیان خاطراتی از فرزندان خود، فضای معنوی خاصی را برای رئیس شورای شهر و همراهانش خلق کرد. رئیس شورای شهر نیز خطاب به پدر و مادر این‌سه‌شهید گفت: شما افتخار همه ایرانیان هستید. مسجدجامعی همچنین با حضور در یکی از کارگاه‌های مرمت فرش‌های دستباف ایرانی با هنرمندان رفوگر فرش گفت‌وگو و از آثار موجود در این مجموعه دیدن کرد. از نکات جالب توجه برنامه این هفته حضور دوباره مسجدجامعی در بافت فرسوده و پیگیری خواسته‌های مردمی سفر ‌ماه پیش رئیس شورا به منطقه16 بود. به همین منظور وی به مسجدی که قول تعمیر آن را داده بود رفت و از مسئولان شهرداری خواست تا هرچه سریع‌تر مراحل بازسازی این مسجد را انجام دهند.

کد خبر 245571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز