محمود مولایی: عصر یک روز پاییزی در خانه کشتی، جایی که تمرین تیم ملی کشتی آزاد با نظارت مستقیم رسول خادم پیگیری می‌شود، محمد بنا در یکی از جایگاه‌های سالن، نیم‌نگاهی به تمرین آزادکاران دارد و نیم‌نگاهی به جمع ۴ نفره‌ای که دور یک میز نشسته‌اند.

محمد بنا - کشتی

ساعتی به تمرین تیم ملی کشتی فرنگی مانده و بنا که بعد از المپیک 2012لندن تیم ملی را ترک کرد، در آخرین روزهای پاییز 92 به تیم ملی بازگشت. موفق‌ترین مربی ایرانی در المپیک حالا با انرژی بیشتری به اردوی تیم ملی آمده و پیش از شروع تمرین فرنگی‌کاران با شاگردانش شوخی می‌کند. در میان خنده و شوخی‌هایش می‌شود جدیت را در چشم‌هایش دید. پُر از انرژی است و حضورش در تمرین تیم ملی فرنگی امید را به اردو بازگردانده است. می‌گوید: «برای تیم ملی باید وقت گذاشت». در طول تمرین نشان می‌دهد که برای تیم ملی وقت می‌گذارد، برای تک‌تک نفرات تیم ملی و در روزهایی که خبری از مسابقات جهانی و المپیک نیست. محمد بنا اما از بدو ورودش به تیم ملی برنامه‌ریزی بلندمدتی کرده است؛ گرچه تأکید می‌کند که نمی‌داند تا چه زمانی سرمربی تیم ملی است و می‌گوید: «نمی‌دانم شاید یک روز دیگر در تیم ملی باشم.» او عنوان می‌کند که هر آدمی از فردای خود بی‌خبر است و البته این «بی‌خبری» را دلیلی برای کم‌کاری در تیم ملی نمی‌داند و معتقد است تا زمانی که سرمربی تیم ملی است از همه توان خود بهره خواهد بُرد. به‌خصوص اینکه از بودن کنار ملی‌پوشان المپیکی لذت می‌برد و بر این باور است که با آنها می‌توان به موفقیت‌های بیشتری هم دست یافت. بنا رابطه خود با ملی‌پوشان المپیکی که در لندن توانستند همراه او به عرش برسند را رابطه پدر و فرزندی عنوان می‌کند. بنا البته روی دیگر نفرات تیم ملی هم حساب کرده و قصد دارد با تیم ملی کشتی فرنگی بازهم به موفقیت‌های بزرگ برسد؛ مثل آنچه در المپیک لندن اتفاق افتاد و حیرت همگان را برانگیخت. گفت‌وگوی محمد بنا با همشهری را می‌خوانید. البته این مصاحبه قبل از تغییر در اوزان کشتی انجام شده است.

  • بیشتر از یک سال از تیم ملی کشتی فرنگی دور بودید و حالا که برگشتید بازهم کمتر با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنید...

من آدم منزوی‌ای هستم و گوشه‌گیری می‌کنم. دوست دارم کمتر دیده شوم یا اصلا دیده نشوم. کار من کشتی است و کارم را انجام می‌دهم؛ مثلا یک‌ماه قبل از مسابقات سعی می‌کنم اصلا دیده نشوم چون در این شرایط احساس آرامش می‌کنم و بیشتر فکر می‌کنم. به کشتی فکر می‌کنم، به کشتی‌گیران و مسابقات آنها؛ اینکه حریفان آنها چگونه کشتی‌گیری هستند و کشتی آنها را آنالیز می‌کنم. گاهی 12شب به‌جای اینکه بخوابم، همینطوری به سرم می‌زند که فیلم کشتی ببینم. وقت‌هایی تا ساعت 5صبح فیلم کشتی می‌بینم و مسابقات را آنالیز می‌کنم چون باید به روز باشم و به همین دلیل منزوی هستم.

  • احتمالا به همین دلیل تمرکز زیادی روی کارتان دارید و آیا موفقیت‌تان در کشتی فرنگی ارتباطی با این روش زندگی دارد؟

این را نمی‌دانم، اما با شناختی که از فرهنگ خودمان و به‌خصوص از کشتی دارم، هر چه تصویرم کمتر در رسانه‌ها دیده شود، بهتر است. بودن زیادی در رسانه‌ها می‌تواند حاشیه‌ساز شود و ترجیح می‌دهم گوشه‌گیری کنم. حالا چیزی بگویم؛ چرا در فوتبال ما امیر قلعه‌نویی موفق‌تر از مجید جلالی است؟ مگر علم جلالی بیشتر از قلعه‌نویی نیست، پس چرا بهتر از قلعه‌نویی نتیجه نمی‌گیرد؟ چون قلعه‌نویی شناخت خوبی از فرهنگ خودمان دارد و با توجه به این شناخت می‌تواند در فوتبال نتیجه بگیرد.

  • بعد از المپیک لندن، زمانی هم که از تیم ملی رفتید، کمتر در محافل ورزشی دیده شدید و خیلی‌ها دوست داشتند که بدانند دقیقا برای چه از تیم ملی جدا شدید. شاید عنوان نکردن دلایل جدایی‌تان باعث اذیت شدن این دسته شد.

اذیت‌شدن این جماعت دست خودشان بوده. من وقتی از تیم ملی رفتم، با خانواده‌ام زندگی می‌کردم و دوست نداشتم درباره کشتی صحبت کنم اما برای رفتنم دلیل داشتم، چون نه وضعیت وزارت ورزش و جوانان مشخص بود و نه وضعیت فدراسیون کشتی. خواستم با رفتنم تلنگری به کشتی فرنگی بزنم و حالا هم برگشته‌ام.

  • بعد از حضور رسول خادم در راس فدراسیون کشتی، به تیم ملی برگشتید. برخی بر این باورند که از ثبات در فدراسیون کشتی اطمینان پیدا کردید که چنین تصمیمی گرفتید؟

حالا که من برگشتم خیلی چیزها تغییر کرده. وزیر ورزش مشخص شده و با صحبت‌هایی هم که انجام داده معلوم است که ورزشی است تا یک آدم سیاسی. بعد هم دیدم وضعیت فدراسیون کشتی دارد مشخص می‌شود. البته در مدتی که نبودم آقای چمن‌گلی و نوربخش خیلی زحمت کشیدند. اما در مدت 17، 16ماهی که نبودم فکر می‌کنم تیم ملی آن ثبات لازم را پیدا نکرده بود چون از بچه‌ها می‌شنیدم که شرایط خوب نیست. حالا هم برگشتم و دوست دارم به آنها قوت قلب بدهم. امیدوارم تکلیف ریاست فدراسیون هم مشخص و مدیری توانا انتخاب شود.

  • در انتخابات فدراسیون کشتی به‌نظر می‌رسد شانس رسول خادم بیشتر از بقیه باشد و آیا شما با دانستن این موضوع حاضر به پذیرفتن مربیگری تیم ملی شدید؟

خادم در 2 سال اخیر نشان داده که از نظر فنی خیلی خوب است. او تیم ملی کشتی آزاد را بعد از 44سال قهرمان جهان کرد. زمانی هم در شورای شهر تهران حضور داشت. الان سرپرست فدراسیون شده و می‌تواند مدیر خوبی باشد. او می‌تواند به امور هیأت‌ها، تیم‌های ملی و... رسیدگی کند. او می‌تواند بستر لازم را برای همکاری با اسپانسر‌ها فراهم کند و به‌نظر من افراد شایسته‌ای در فدراسیون کشتی حضور دارند. من هم در این شرایط حس کردم که می‌توانم برگردم چون دلم برای المپیکی‌ها می‌سوزد که در این مدت سختی زیادی کشیدند. من با آمدنم هم سعی کردم تلنگری بزنم.

  • با حضور شما المپیکی‌ها هم انگیزه‌ زیادی برای حضور در اردوی تیم ملی پیدا کردند. الان تقریبا تمامی ملی‌پوشان المپیک در اردو حضور دارند. دلیل آن چه می‌تواند باشد؟

البته قبلی‌ها توانا بودند، نه اینکه آنها کشتی‌گیران خوبی نیستند و من دنبال المپیکی‌ها هستم، اما من با المپیکی‌ها سال‌ها کار کردم و شناخت زیادی از آنها دارم. ارتباط خوبی با آنها دارم و رابطه من و المپیکی‌ها مثل رابطه پدر و فرزندی است. برای همین است که آنها به اردوی تیم ملی می‌آیند. البته من اصلا دوست نداشتم که المپیکی‌ها بعد از این رقابت‌ها از تیم ملی دور شوند.

  • در یکی از نخستین صحبت‌های خود بعد از تشکیل اردوی تیم ملی موضوع تغییر وزن امید نوروزی را مطرح کردید. نوروزی بعد از المپیک بارها گفته بود که می‌خواهد از وزن 60کیلوگرم به 66 برود و ظاهرا شما مخالف این تغییر وزن هستید؟

نه، من مخالف نیستم. امید الان هم می‌تواند به وزن 66برود. اما او باید در وزنی کشتی بگیرد که هم بتواند مدال جهانی بگیرد و هم مدال المپیک. اگر او در وزن 60کیلوگرم هنوز می‌تواند مدال جهانی و المپیک بگیرد، چه اصراری هست که یک وزن بالاتر برود؟ البته امکان دارد که نوروزی در مسابقات جهانی سال آینده در وزن 66کیلوگرم کشتی بگیرد. باید سربزنگاه درباره این کشتی‌گیران تصمیم گرفت؛ اینکه آنها در چه وزنی می‌توانند بیشترین بازدهی را داشته باشند. به‌نظر من حفظ یک قهرمان مهم است و ما روی شرایط وزنی همه‌جوره کار می‌کنیم. حتی به شوخی به کشتی‌گیران‌مان عدس‌پلو هم می‌دهیم که بخورند. (خنده) اما به وقت‌اش باید دست محبت هم روی سر کشتی‌گیران بکشیم. این مهم است.

  • طالب نعمت‌پور بعد از گرفتن مدال طلای مسابقات جهانی بوداپست گفت که می‌توانست مدال طلای المپیک را هم بگیرد ولی محمد بنا در آستانه المپیک اسم‌اش را از فهرست خط زد تا شانس مدال‌آوری در وزن 84کیلوگرم از بین برود...

من حق را به کشتی‌گیر می‌دهم. اما اگر قرار به مقایسه است قطعا مقایسه مسابقات جهانی با رقابت‌های المپیک زمین تا آسمان است. بنابراین نمی‌توانیم این دو رقابت را با هم مقایسه کنیم. ما در المپیک حبیب اخلاقی را داشتیم و نتوانست مدال بگیرد. او را برای المپیک انتخاب کردیم چون شرایط بهتری داشت و من هم کارشناس‌هندوانه نیستم که دست بگذارم روی هندوانه و بگویم این خوب است یا بد. ما برای انتخاب یک کشتی‌گیر مسابقات انتخابی می‌گذاریم. حالا وقت‌هایی هم مثل مسابقات جهانی 2009اخلاقی مدال برنز می‌گیرد ولی انتخاب من طالب بوده. همانطور که گفتم نمی‌شود جهانی و المپیک را با هم مقایسه کرد. مثلا مهدی تقوی سال 2011مدال طلای جهان را گرفت ولی چرا در المپیک لندن حذف شد؟ واقعیت این است که المپیک میدان دیگری‌ است.

  • نعمت‌پور در حال حاضر یکی از نفرات تیم ملی است و در صحبت‌هایش هم هیچ‌وقت به شما بی‌احترامی نکرده است؟

بله، او یکی از کشتی‌گیران خوب تیم ملی است و خوشحال هستم که در حال حاضر اغلب کشتی‌گیران خوب کشور در اردو حضور دارند. من هم برای انتخاب نفرات تیم ملی همیشه مسابقه انتخابی می‌گذارم.

کد خبر 243663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز