همشهری‌آنلاین: چهل و چهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات (دی‌ماه ۱۳۹۲) به صاحب‌امتیازی و مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.

ماهنامه مدیریت ارتباطات

مرگ، آغازی دیگر برای استاد معتمدنژاد! عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه به قلم مدیرمسؤول است.

سوگ ارتباطات

این ماهنامه در ادامه به پنج پرونده ویژه پرداخته است که نخستین آن یادمانی برای استاد کاظم معتمدنژاد با عنوان سوگ ارتباطات است. گزارشی از زادگاه مردی که می‌خواست همه خوشبخت باشند به قلم محمد دشتی گزارشی است که به همراه عکس‌های اختصاصی و ویژه از منزل پدری پروفسور معتمدنژاد در شهر مود نوشته شده است. در ادامه گزارش مشروح مراسم بزرگداشت دکتر معتمدنژاد با عنوان فرزانه فروتن توسط سعید قامتی درج شده و در ادامه متن سخنان مهدی محسنیان‌راد در برنامه تلویزیونی 618/1 که به موضوع بررسی آرای دکتر معتمدنژاد اختصاص داشت، به چاپ رسید.

در ادامه این پرونده یادداشت‌هایی از محمد مهدی فرقانی، حسین افخمی، هادی خانیکی، یونس شکرخواه، سعیدرضا عاملی، مجید رضاییان، محمد سلطانی‌فر، اسماعیل قدیمی، پرویز اسماعیلی و مهدی محسنیان‌راد در مورد اندیشه‌ها و ویژگی‌های علمی و شخصیتی دکتر معتمدنژاد درج شده است.

بررسی وضعیت و حدود فعالیت رسانه‌ها در نشست ژنو

منوچهر دین‌پرست به همراه همکارانش آرزو نوری، الهه رمضانی، شبنم موسایی، محسن آزموده، منصوره قنبرآبادی و علی ماستری فراهانی به بررسی عملکرد، محدودیت‌ها و ویژگی‌های کار خبرنگاران در پوشش خبری نشست ژنو بر سر موضوع هسته‌ای ایران پرداخته‌اند که عناوین این مطالب عبارتند از:

- هم‌صدایی رسانه‌ها حول محور منافع ملی
- گفت‌وگو با محمدعلی الستی، استاد ارتباطات: نباید به بهانه جلوگیری از تخریب فضای سیاست، آزادی رسانه‌ها را نقض کنیم
- ژنو 3 و فراموشی رسانه ملی
- یک خبرنگار و 3 کارشناس درباره رسانه‌ها و مذاکرت ژنو می‌گویند: کارناوال رسانه‌ای یا گزارش‌های حرفه‌ای
- گفت‌وگو با محمود دهقان، استاد ارتباطات: درهای بسته، اتاق‌های شیشه‌ای: وقتی رسانه‌ها جلوتر از دیپلمات‌ها حرکت می‌کنند
- دیپلماسی پیروز واقعی این توافقنامه است

دیپلماسی فرهنگی: دیپلمات‌هایی که ارتباط‌گران فرهنگی هستند

پرونده دیپلماسی فرهنگی زیر نظر علی حسنلو به بررسی نقش و کارکردهای ارتباطات فرهنگی رایزنان فرهنگی پرداخته است.
همه آنچه می‌خواهید از یک رایزن فرهنگی بدانید عنوان گفت‌وگوی علی ورامینی با سید محمد طباطبایی، رایزن فرهنگی سابق ایران در فرانسه است. بخش رایزنی فرهنگی در آمریکا کجاست و چه می‌کند؟ ترجمه بابک اوجاقی، گفت‌وگویی با جان براون، رایزن فرهنگی‌ای که استعفا داد؛ رایزنی آمریکایی یا سیب‌زمینی سرخ‌شده؟ ترجمه ندا فراهانی، گذری بر نقش دیپلماسی فرهنگی در دوران جنگ سرد ترجمه محمدرضا نیک‌روش، موج کره‌ای؛ ابزار دیپلماسی فرهنگی جدید کره ترجمه ندا دیالمه، بهانه‌ای برای نامگذاری روز رایزنی فرهنگی: ترور؛ هنگامی که خشونت تاب مدارا ندارد نوشته مسعود شاه‌حسینی، واقع‌گرایی فرهنگی؛ الزامی برای دیپلماسی موفق نوشته علی اسماعیلی اردکانی و چرا فرهنگ ایران را انتخاب کردم؟ ترجمه علی فراهانی دیگر مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

کتاب تورق برگ‌های سیر تحول و تکامل ژورنالیسم

پرونده کتاب این شماره به بررسی کتاب سیر تحول و تکامل ژورنالیسم نوشته علی‌اکبر عبدالرشیدی اختصاص یافته است.
این پرونده زیر نظر ساره گودرزی تهیه شده و او پس از بررسی و معرفی کتاب، گفت‌وگویی با نویسنده در خصوص ویژگی‌های این کتاب انجام داده است. حامد نیری عدل و امیدعلی مسعودی نیز بر این کتاب نقدی نوشته‌اند که خواندنی است. در بخش پایانی این پرونده، کتاب‌های جدید منتشرشده در حوزه ارتباطات به زبان انگلیسی معرفی شده‌اند.

حقوق و حدود ارتباطات

پرونده حقوق ارتباطات به بررسی دامنه حقوقی در عرصه رسانه و ارتباطات اختصاص یافته است که زیر نظر فاطمه پورمعصوم منتشر شد.
چیستی و چرایی نظارت رسانه‌ای بر تصمیم‌ها و عملکرد دولت و زمامداران نوشته منصور ساعی، گفت‌وگو با باقر انصاری، استاد حقوق ارتباطات: بلاگرها هنوز هم نمی‌دانند که روزنامه‌نگار هستند یا نه، راهکارهای جایگزین فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی نوشته جواد افتاده، دسترسی آزاد به اطلاعات در فضای مجازی بر پایه جریان آزاد اطلاعات نوشته ندا عبدی و خودتنظیمی را برای آینده غیرقابل تغییر؛ جدی بگیریم مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.در ادامه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، مطلب شخصیت‌پردازی مؤنث در انیمیشن یخ‌زده نوشته نگین حسینی، یادداشتی با عنوان تقویت ارتباطات انسانی درون و برون‌سازمانی؛ گام نخست در عرصه روابط‌عمومی یکپارچه نوشته محمود ترابیان و گفت‌وگویی با ابوالقاسم حکیمیان در مورد روابط‌عمومی الکترونیک توسط محمدحسن خازنی درج شده است.

چهل و چهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در 84 صفحه رنگی و با قیمت 7 هزار تومان بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند این شماره از ماهنامه را توسط نرم‌افزار برگ (کیوسک الکترونیکی مطبوعات) بر روی گوشی‌های و تبلت‌های دارای سیستم عامل اندروید خریداری کرده و مطالعه کنند. نرم‌افزار اندرویدی برگ از نشانیhttp://barg.asr24.com یا http://cando.asr24.com قابل دریافت است.

آرشیو کامل ماهنامه مدیریت ارتباطات و همچنین شماره فعلی، از طریق آدرس http://www.magiran.com/cmmagazine قابل تهیه و مطالعه است. این ماهنامه از طریق سایت www.prshop.ir نیز برای درخواست‌کنندگان ارسال می‌شود.

کد خبر 244240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز