مینا شهنی: بیمه‌های درمانی در حالی می‌توانند مؤثر باشند که کارایی آنها برای برطرف کردن نیازهای مردم کافی باشد، بیمه‌های ناکارآمد که قدرت پوشش‌دهی به مشکلات مردم را ندارند نه‌تنها هیچ مشکلی از مردم را حل نمی‌کنند بلکه سبب هدررفت بودجه دولت می‌شوند.

یکی از برنامه‌های دولت ارائه خدمات بیمه‌ای به تمامی مردم است به قسمی که همه‌ مردم تحت‌پوشش بیمه درمان قرار بگیرند و هیچ‌کس از این چتر حمایتی بیرون نماند. این کار تا سال آینده انجام خواهد شد و براساس گفته‌های ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با این کار دولت به جای اینکه پول را بین دارا و ندار تقسیم کند همه‌ افراد را بیمه درمانی می‌کند.

علاوه بر این انوشیروان محسنی بندپی، ‌مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز بر این نکته تأکید کرده که در طرح بیمه ایرانیان تمامی افرادی که دفترچه بیمه ندارند تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند و می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند. او توضیح داده که خدماتی که به این نوع بیمه‌شدگان داده می‌شود با سایر گروه‌ها هیچ تفاوتی ندارد و خانواده‌هایی که بیمه نیستند می‌توانند با پرداخت کمترین مبلغ حق بیمه صاحب دفترچه بیمه درمانی شوند. علاوه بر این تمام روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهایی با جمعیت کمتر از 20هزار نفر به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه درمانی سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

به این ترتیب افرادی که حداقل توانایی برای پرداخت حق بیمه را ندارند هم می‌توانند به‌صورت رایگان از خدمات این نوع بیمه برخوردار شده و صاحب دفترچه‌های سازمان بیمه سلامت (خدمات درمانی سابق)‌ شوند، ‌پس می‌توانند برای استفاده از خدمات دفترچه‌‌شان به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند. بیمارستان‌های دولتی - دانشگاهی که انتظار می‌رود مطابق با علم روز جهان به بیمارانشان خدمات ارائه دهند عملا مردم را نا امید کرده‌اند، کیفیت پایین خدمات در کنار هزینه‌های بالایی که از مردم دریافت می‌شود یکی از بزرگ‌ترین گلایه‌های مردم از این بیمارستان‌هاست.

سازمان بیمه سلامت در حال حاضر 700میلیارد تومان به بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی بدهکار است، این بدهی باعث شده تا بیمارستان‌ها با مشکلات مالی روبه‌رو شوند و مشکلات مالی نیز ارائه خدمات به بیمه‌شدگان را تحت‌الشعاع قرار داده و سبب افت کیفیت خدمات شده است.

گسترش چتر بیمه درمان برای تمام جمعیت کشور اقدام بسیار خوبی است اما باید به موازات این کار کیفیت خدمات‌دهی در بیمارستان‌های دولتی افزایش پیدا کند، مردم در مراجعه به مراکز درمانی دولتی انتظار دارند تا خدمات مناسبی دریافت کنند و باید برای پاسخ به این انتظار برنامه‌ریزی شود. اگر بیمه درمان یک گام مهم در توسعه درمان و بهداشت قلمداد شود، ارتقای خدمات درمانی در بیماستان‌های دولتی لاجرم گام تکمیلی آن خواهد بود، پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی سازمان بیمه‌سلامت و نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه بهداشت، درمان و سلامت از دیگر اقداماتی است که منجر به ارائه‌ خدمات درمان استاندارد به مردم خواهد شد.

کد خبر 245935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز