آموزش شهروندان و تغییر نگرش به تخلفات ساختمانی ازجمله مهم‌ترین اقدامات در راستای کاهش تخلفات خواهد بود.


رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران این موضوع را مطرح کرد. محمد سالاری در نشستی مشترک با کمیسیون‌های 10گانه ماده‌100با بیان اینکه تخلفات ساختمانی نباید از توجیه اقتصادی بهره ببرند، به تأثیر مستقیم کالبد بناهای شهری در سطح زندگی انسان‌ها اشاره کرد و گفت که بررسی تخلفات مربوط به این حوزه نیز تأثیر مستقیم در چگونگی ساخت شهر و معماری آن دارد.

از همین رو وی مجموعه کمیسیون‌های 10گانه ماده 100را به‌عنوان مرجعی که به این تخلفات رسیدگی ‌می‌کنند، دارای اهمیت دانست. سالاری با اشاره به اولویت‌هایی که باید در این کمیسیون مورد توجه قرار گیرد، افزود: نظارت و الزام کارشناسان نواحی جهت نظارت حین اجرای عملیات ساختمانی، نحوه عمل مناطق در کمیسیون‌های ماده 100یا کمیسیون‌های معماری مناطق و نیز تبعات و عوارضی که برای تخلفات وضع می‌شود 3 اولویتی است که می‌تواند در کاهش تخلفات ساختمانی مؤثر باشد. وی اظهار کرد: متخلفان برای ارتکاب به تخلف به‌دنبال توجیه اقتصادی هستند و زمانی که تبعات ناشی از تخلف اندک باشد این توجیه برای آنان وجود دارد بنابراین باید تبعات ناشی از تخلف را افزایش داد.

رئیس کمیسیون معماری و شهر‌سازی‌ شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: با وجود این، مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند در کاهش تخلفات ساختمانی مورد تأکید باشد آموزش شهروندی است. از جهت دیگر فرهنگ‌سازی‌ از سوی رسانه‌های جمعی در این باب که تخلفات ساختمانی به نوعی تعدی به حقوق دیگر شهروندان است نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد. امروز تخلفات ساختمانی در اذهان عمومی قبح تخلف ندارد که شاید یکی از دلایل بروز تخلفات همین باشد. این امر باید در اذهان عمومی گنجانده شود که تخلفات ساختمانی مانند نبستن کمربند ایمنی یا تعدی به حریم خصوصی افراد دارای قبح و زشتی است.

سالاری همچنین یاد آور شد: تعاملات اداری با نهادها و سازمان‌هایی نظیر قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری در راستای یکسان‌سازی‌ قوانین نیز می‌تواند مفید فایده باشد. وی در پایان با اشاره به توسعه فضای پارکینگ‌ها خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز کمیسیون‌های 10گانه ماده‌100در رسیدگی به تخلفات و عدول نکردن از خط قرمزها کارنامه قابل‌قبولی دارند. به‌عنوان مثال حذف پارکینگ‌ها امروز جزو خط قرمزهای ماده‌‌100 است و پرونده‌هایی از این دست تنها درصورت رفع تخلف مختومه می‌شود.

کد خبر 246379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز