گروه شهری: بررسی احکام درآمدی لایحه برنامه ۵ساله شهرداری تهران از موضوعات مطرح‌شده در جلسه دیروز شورای شهر تهران بود.


دیروز اعضای شورای شهر در ادامه بررسی لایحه برنامه 5ساله شهرداری تهران پس از بحث و بررسی‌های بسیار به این نتیجه رسیدند که رقم پیشنهادی از سوی کمیسیون برنامه وبودجه درباره میزان درآمدها و منابع شهرداری تهران را در دوره برنامه 5ساله دوم 1393-1397 از حدود 97هزار میلیارد تومان به 102هزار میلیارد تومان افزایش دهند.

به گفته علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه وبودجه، کل درآمد و منابع برای سال 93حدود 15هزار میلیارد تومان، برای سال 94برابر با 17هزار میلیارد تومان، برای سال 95حدود 19هزار میلیارد تومان، برای سال 96حدود 21هزار میلیارد تومان و برای سال 97به‌عنوان افق برنامه 5ساله دوم حدود 24هزار میلیارد تومان است.

تذکرات شورای شهر

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر روز گذشته به شهرداری تهران تذکر داد. طبق این تذکر شهرداری تهران وظیفه داشته که طبق بند 9راهبرد 7برنامه 5ساله اول با همکاری نهادهای مختلف برنامه ساماندهی کاهش آلودگی هوا را ظرف 6‌ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه تهیه و به شورای شهر ارائه کند. این عضو شورای شهر خواستار اعلام نتیجه اقدامات انجام شده بود.

همچنین عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر بابت حادثه انفجار در محل تصویربرداری فیلم سینمایی معراجی‌ها و کشته شدن چندتن از عوامل این فیلم گفت: دراروپا و آمریکا هزاران فیلم اکشن با صحنه‌های عظیم جنگی ساخته می‌شود خون از دماغ کسی نمی‌آید اما اینجا تازه با این استانداردهای پایین شاهد حوادث ناگواری هستیم. تذکر دیگر وی مربوط به لغو یک برنامه کنسرت در برج میلاد 5دقیقه قبل از شروع برنامه بود.

محمدمهدی تندگویان دیگر عضو شورای شهر نیز 2تذکربه روزنامه همشهری داد؛ یکی مربوط به مصوبه شورای شهر در سال 88بود که می‌بایست ظرف 3‌ماه از تاریخ ابلاغ شرکت پیام همشهری، گروه مجلات، شرکت توسعه چاپ و شرکت توسعه رسانه درمؤسسه همشهری ادغام شوند اما با گذشت 3سال هنوز این مصوبه محقق نشده است و از آنجایی که نظارت برحسن اجرای سرمایه و دارایی‌های نقدی و اموال منقول و غیرمنقول برعهده اعضاست دراین باره خواستار توضیح شد. تذکربعدی تندگویان مربوط به ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان رسمی شهرداری در همشهری بود. دراین باره نیز وی خواستار ارائه توضیح شد.

تذکر غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه وبودجه به فروش میدان میوه و تره بار فرمانیه به بخش خصوصی بود. وی درباره ضرورت این کار، کاربری جدید این محل و رقم فروش این مجموعه سؤال‌کرد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر از لزوم تغییر ساختار معاونت شهرسازی شهرداری و راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه به‌منظور پیگیری منویات رهبری در حوزه نمای ایرانی اسلامی تأکید کرد. وی همچنین خواستار تجدیدنظر بر بررسی ضوابط باغات در کمیسیون مربوطه شد.

سخنرانی‌های پیش از دستور

دیروز 2 تن از اعضای شورای‌شهر تهران درخواست سخنرانی پیش از دستور داشتند؛ ولی‌الله شجاع پوریان درسخنرانی پیش از دستور خود از مفاسد مالی و اقتصادی به‌ویژه درمیان صاحب‌منصبان و نزدیکان آنها سخن گفت که به سرمایه اعتماد ملی لطمات فراوان وارد کرده است. وی بر لزوم واکاوی دقیق شکل‌گیری این پدیده و مبارزه جدی و علمی با آن تأکید کرد و گفت: شوراهای اسلامی دورچهارم در سراسر کشور می‌توانند با ارائه راهکارها و تنظیم برنامه‌های کارآمد و تدوین آیین‌نامه‌های هدفمند و اصلاح روندها و همچنین با استفاده از تجارب گذشته و پایش و پالایش آنها در پیشگیری از تحقق فساد در شهرداری‌ها و نیز محو بسترهای ایجاد و استمرار این پدیده نامطلوب گام‌های اساسی بردارند.

شجاع‌پوریان در نطق پیش از دستور خود پیشنهاد کرد که اعضای شورای اسلامی شهر تهران داوطلبانه آمادگی خود را برای رسیدگی به اموال و دارایی‌های خود توسط قوه قضاییه اعلام کنند.

و اما سخنرانی پیش ازدستور محمد حقانی بر 2مشکل اساسی شهرداری‌ها معطوف بود که یکی فقدان درآمد پایدار و دیگری ضعف در برنامه‌ریزی بود. از نظر حقانی شهرداری‌ها در موضوع درآمد پایدار درک درستی ندارند لکن مدیران شهرداری به‌دلیل اینکه تولید درآمد پایدار را کاری سخت می‌دانند از پرداختن به آن امتناع کرده و به جای آن به شهرفروشی روی می‌آورند.

وی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: ما کارگزار آنها نیستیم، عارضه فروش تراکم در مقام تمثیل مشابه فروش بی‌رویه ذخایر نفت توسط دولت است. به همین دلیل وی از شهرداری خواست تا به حد ضروری از فروش تراکم استفاده کند و ازآن در مسیر زیر ساخت‌های شهری یا نوسازی و بهبود فضای زندگی مردم بهره گیرد.

حقانی در بخش دیگری از اظهارات خود به دیدار روشنگرانه دوشنبه گذشته مقام معظم رهبری با مجموعه مدیریت شهری پرداخت و اظهار امیدواری کرد که اعضای شورای شهر تهران که مخاطبان مستقیم توصیه‌ها و ارشادات رهبر عظیم‌الشأن قرار گرفته‌اند این فرصت‌های طلایی خدمت را از دست ندهند و از وجود ارزنده پشتیبانی‌های مؤثر رهبری که عالمانه‌ترین و نیرومندترین حمایت‌هاست در روند انجام رسالت مدیریت شهری خویش بهره کافی و مؤثر ببرند.

کد خبر 245974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز