گروه شهری: «اینکه سازمان‌ها و نهادهای مختلفی پیگیر ماجرای آتش‌سوزی خیابان جمهوری هستند، خوب است اما در فضای غبارآلود نمی‌توان کار کارشناسی و تخصصی انجام داد و ماجرا را پیش برد.

در طول سالیان گذشته 22آتش‌نشان حین انجام ماموریت شهید شده‌اند و آتش‌نشانان هر‌روزه فداکاری‌های بسیاری از خود نشان می‌دهند. نباید در مورد آتش‌سوزی خیابان جمهوری اتهامی بدون بررسی لازم وارد شود اما اگر قصور فردی مشخص شد باید مراجع ذیصلاح در مورد مجازات وی تصمیم‌گیری کنند.

فضای جامعه نباید به سمتی برود که روی کار آتش‌نشانان تأثیر بگذارد»؛ اینها مهم‌ترین موضوعاتی هستند که رئیس کمیته بررسی حادثه‌ آتش‌سوزی خیابان جمهوری در شورای شهر پس از ارائه آخرین گزارش‌ها از کار این کمیته اظهار کرد. درواقع معصومه‌آباد معتقد است که باید گذاشت که کارشناسان پس از انجام تحقیقات علمی و تخصصی گزارش خود را ارائه دهند و هرگونه اظهارنظر بدون اطلاع قبلی از آن می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

با همه اینها گزارش‌های اولیه درخصوص آتش‌سوزی خیابان جمهوری ارائه شده است؛ اگرچه بررسی کارشناسان همچنان ادامه دارد. ازجمله مسائلی که تاکنون بیان شده است می‌توان به پرخطر بودن مجتمع به لحاظ کارکرد و انباشت کالا در پشت در کارگاه و وجود کالاهای قابل اشتعال در راه‌پله اشاره کرد. معصومه آباد که رئیس کمیته مدیریت بحران و ایمنی شورای شهر تهران نیز هست در مورد اینکه کار بررسی پرونده آتش‌سوزی خیابان جمهوری به کجا کشیده شده است، به همشهری گفت: ما گزارش‌های سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ازجمله خود سازمان آتش‌نشانی را دریافت کرده‌ایم‌ که در این میان بخشی از مستندات به‌صورت فایل صوتی و تصویری نیز ارائه شد و آنها را با شواهد عینی تطبیق دادیم.

آنطور که آباد بیان کرد، کار کمیته بررسی آتش‌سوزی خیابان جمهوری در همین رابطه به 2بخش تقسیم شده است؛ بخش اول به بازه زمان رسیدن خبر آتش‌سوزی به آتش‌نشانی تا حضور آتش‌نشانی در محل برمی‌گردد. بخش دوم نیز به زمانی برمی‌گردد که فرمانده عملیات تصمیم گرفت گروهی دیگر به محل حادثه اعزام شود. این عضو شورای شهر نکته‌ای را پس از بررسی دقیق این‌دو زمان توسط کمیته بیان کرد که قابل تامل است:

مدت هر دو بازه زمانی بهتر از زمان استاندارد جهانی بوده و قابل‌قبول به‌حساب می‌آید. به این نکته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم اشاره کرده است. سیدرضا خوشزاد گفت: زمان رسیدن مأموران آتش‌نشانی به محله حادثه ۳دقیقه و ۲ ثانیه بوده است، به‌طوری که این زمان یک میانگین بسیار عالی به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر معصومه آباد گفت که بررسی کمیته نشان می‌دهد از نظر کارشناسان فنی تصمیم فرمانده هم برای اعزام گروه دوم به جا بوده است و پس از این تصمیم افراد از محل حریق بیرون کشیده شدند.

بررسی روی 2فرضیه

رئیس کمیته بررسی حادثه‌ آتش‌سوزی خیابان جمهوری در شورای شهر در ادامه به بحث 2فرضیه مطرح از سوی کارشناسان علمی، دانشگاهی و سازمان‌های مرتبط پرداخت. فرضیه اول این است که اپراتور تخلف کرده و نتوانسته باشد با نردبان کار کند و فرضیه دوم هم اینکه نردبان دچار نقص فنی بوده است. آباد عنوان کرد که به‌هرحال روی هر‌دو فرضیه کار لازم انجام می‌گیرد و گزارش آن به شورای شهر تهران ارائه می‌شود.

ابهام در جلوه سیاسی موضوع

معصومه آباد اعتقاد دارد که نباید موضوع آتش‌سوزی خیابان جمهوری سیاسی جلوه داده شود. وی طی مدتی که عضو شورای شهر تهران بوده و به‌واسطه حضور در کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و کمیته ایمنی و مدیریت بحران حوادث بسیاری را رصد کرده، اظهار داشته عمق فاجعه و تعداد افرادی که به‌خاطر حوادث گوناگون آسیب می‌بینند، خیلی زیاد است اما هیچ‌کدامشان مثل آتش‌سوزی اخیر اینقدر مطرح نمی‌شود. وی گفت: «اینکه باید حوادث مختلف تحلیل شوند بحثش جداست اما اینکه چرا آتش‌سوزی خیابان جمهوری سیاسی می‌شود، برای من جای سؤال دارد. اگر بخواهیم در فضای غبارآلود به حل مسئله بپردازیم کاملا یک‌روش غیراصولی و غیراخلاقی است.»

تخلف یا سهل‌انگاری و مشکل فنی؟

یکی از اعضای شورا هم اینطور بیان کرد که بررسی اعضای شورای شهر نشان داده که آتش‌نشانی با تجهیزات و امکانات خود به محل حادثه رسیده و یکی از افرادی که فوت کرده قبل از رسیدن آتش‌نشانی سقوط کرده است. اقبال شاکری البته اضافه کرد که پس از رسیدن آتش‌نشانان متأسفانه نردبان فرار عمل نکرده و این موضوع باعث این حادثه شده؛ البته باید بررسی شود که چرا نردبان باز نشده و عمل نکرده و این حادثه ناگوار را به‌وجود آورده است.

وی همچنین به گزارش‌های شهرداری اشاره کرد که نشان می‌دهد تمامی اقدامات لازم برای تجهیز وسایل آتش‌نشانی به روز بوده است. از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خود او از شاهدان عینی حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری و جان باختن 2‌نفر از بانوان تهرانی بوده است، گفت: در بیان ارزیابی‌ها و نظرات خود درباره این حادثه باید به‌صورت اصولی اظهارنظر کنیم. ابوالفضل قناعتی مانند معصومه آباد اعتقاد دارد که در صورت محقق شدن سهل‌انگاری باید برخورد صورت گیرد اما نباید این برخورد به کل آتش‌نشانی تسری پیدا کند. علاوه بر این علت اصلی حادثه ممکن است یک سهل‌انگاری یا موضوع فنی باشد و نه تخلف.

به‌هرحال اعضا در آماری عنوان می‌کنند که آتش‌نشانی در همین سال‌جاری بالغ بر 1200شهروند را از حوادث گوناگون نجات داده است. به‌عبارت دیگر و همانطور که معصومه آباد یکی از اعضای شورای شهر به آن اذعان دارد، روزانه قریب به ۱۶۰ عملیات از سوی سازمان ایمنی آتش‌نشانی صورت می‌گیرد و میانگین رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است. همین مسئله در کنار اقدامات صورت‌گرفته از سوی آتش‌نشانان باعث شده تا طی سال‌های اخیر تعداد تلفات از ۳۷نفر در سال ۹۰ به ۲۱ نفر برسد.

کد خبر 246949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز