یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شب‌گذشته در مراسمی با حضور هنرمندان ایرانی و خارجی در تالار وحدت به پایان رسید و وزیر ارشاد که در مدت بیش از ۲هفته برگزاری مهم‌ترین رویداد هنرهای نمایشی ایران در هیچ‌کدام از بخش‌های آن حضور نیافته بود، در مراسم اختتامیه حاضر شد و از برگزیدگان تقدیر کرد.

جشنواره تئاتر فجر


همه دبیران تئاتر فجر

یکی از مهم‌ترین نکته‌های مراسم پایانی جشنواره سی و دوم حضور 15دبیر تئاتر فجر در 3 دهه اخیر بود. طاها عبدخدایی در دوره‌های یک تا 5، علی منتظری، دبیر دوره‌های 6تا 10، حسین جعفری، دبیر دوره 11، حسین فرخی، دبیر دوره‌های 12و 13، محمود عزیزی، دبیر دوره 14، حسین سلیمی دبیر دوره‌های 16و 17، مجید شریف‌خدایی، دبیر دوره‌های 18تا 22، فرهاد مهندس‌پور، دبیر دوره23، حسین مسافرآستانه دبیر دوره‌های 24تا 27، سعید کشن‌فلاح، دبیر دوره‌های 25و 31، مجید سرسنگی، دبیر دوره 27، حسین پارسایی، دبیر دوره 28، محمد حیدری، دبیر دوره 29، رحمت امینی دبیر دوره 30 و قادر آشنا دبیر دوره 32در این مراسم حضور داشتند.

انتشار 2 کتاب تئاتری

کتاب «نقش اول» حاوی آثار برگزیده مسابقه پوستر سی‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر در 80صفحه تمام‌رنگی منتشر شد. معرفی هیأت داوران، عکس‌هایی از روند داوری آثار و نمایشگاه پوستر و تصاویر پوسترهای منتخب جشنواره سی‌و‌دوم از بخش‌های این کتاب است. بخش ویژه آن هم به مرور پوسترهای تئاتر مرتضی ممیز با یادداشتی از قباد شیوا اختصاص دارد. کتاب «پرده آخر» حاوی مجموعه آثار برگزیده مسابقه عکس تئاتر سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر هم در 76صفحه و قطع خشتی منتشر شد. در این کتاب پس از معرفی کوتاه داوران، پرونده‌ای ویژه به مرور تاریخچه مسابقات عکاسی تئاتر فجر اختصاص یافته که از سال 69تا 82 و سال 91 را در خود دارد.

گسترش همکاری‌های وزارت ارشاد و شهرداری تهران

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد و محمدهادی ایازی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران جمعه‌شب در تالار سنگلج به تماشای نمایش «تار شیشه‌ای» نشستند. ایازی پس از تماشای این نمایش از افزایش تعامل میان شهرداری تهران با وزارت ارشاد خبر داد و گفت: در دیدار با آقای جنتی مقرر شد تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و وزارت ارشاد تنظیم شود و بر مبنای آن سطح همکاری‌ها افزایش یابد. پس از راه‌اندازی کاخ جشنواره فیلم، امیدواریم کاخ جشنواره تئاتر هم در آینده در مجموعه پردیس تئاتر تهران مستقر شود و در دهه مبارک فجر تفاهمنامه به امضای شهردار و وزیر ارشاد برسد.

ایازی یک نوید هم به جامعه هنری ایران داد: هم‌اکنون با همکاری بخش خصوصی حدود 12پردیس سینمایی در سطح شهر تهران در حال احداث داریم و سالن‌های مختلف تئاتر هم در حال راه‌اندازی است. غیر از پردیس تئاتر تهران با ظرفیتی حدود 2000صندلی، 32 مرکز تئاتر دیگر در حال ساخت است که یکی در باغ کتاب قرار دارد. مرکز نمایش‌های آیینی در خیابان شریعتی تا چند‌ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که سالن کاملا متفاوتی است و در هیأت مدیره بنیاد تعزیه به همراه آقای مرادخانی تصمیم گرفتیم برای اجرای تعزیه تکیه‌ولایت را تاسیس کنیم.

معرفی نامزدهای بخش بین‌الملل

نامزدهای بخش مسابقه بین‌الملل سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر در رشته‌های مختلف معرفی شدند. نامزدهای برگزیده هیأت داوران بخش بین‌الملل مرکب از سعید کشن‌فلاح، پری صابری، مسعود رایگان، تاتیانا تیخانوت و زولت پوزگای. نامزدها عبارتند از: رشته موسیقی: ولادیمیر استانیفسکی برای نمایش Pythian Oratorio از لهستان، سیاوش لطفی برای نمایش سقراط و نوید گوهری برای نمایش مکبث. رشته طراحی صحنه: الهه مرجوی برای نمایش مکبث، آرش دادگر برای نمایش هملت و سیدمرتضی میرمنتظمی برای نمایش P2 از ایران و ارمنستان. رشته بازیگری زن: نیکل هیسترس برای نمایش خانه برنارد آلبا از آلمان، ستاره پسیانی برای نمایش ننه‌دلاور، نسیم ادبی برای نمایش در شوره‌زار، مه‌لقا باقری برای نمایش هملت و یونی داهر برای نمایش زنان ایبسن از نروژ. رشته بازیگری مرد: فرهاد آییش برای نمایش سقراط، پیام دهکردی و علی سرابی برای نمایش مرد بالشی، آتیلا پسیانی برای نمایش باغبان مرگ و خسرو شهراز برای نمایش هملت. رشته نمایشنامه‌نویسی: حسین کیانی برای نمایشنامه در شوره‌زار، حمیدرضا نعیمی برای نمایشنامه سقراط، محمد چرمشیر برای نمایشنامه باغبان مرگ، عباس جمالی، امین طباطبایی و مجید غلامعلی‌نژاد برای نمایشنامه P2 و شهرام احمدزاده برای نمایشنامه هملت. رشته کارگردانی: محمد یعقوبی و آیدا کیخایی برای نمایش مرد بالشی، ولادیمیر استانیفسکی برای نمایش Pythian Oratorio، آرش دادگر برای نمایش هملت، حسین کیانی برای نمایش در شوره‌زار و حمیدرضا نعیمی برای نمایش سقراط.

کد خبر 247993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز