پرواز نُت‌های شیرین، آوازهای زیبا، رنگ‌های سحرانگیز و نغمه‌های جالب. نمی‌شود کودکی را از موسیقی جدا کرد. این‌روزها فصل جشنواره‌های فجر است.

کودکان و نوجوانان، امسال سهم دارند

بیست و نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر، ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به‌دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود. امسال چهارگروه موسیقی کودکان «ایران‌زمین» به‌سرپرستی سودابه سالم، گروه «پارس» به سرپرستی ناصر نظر، گروه «ارف» به سرپرستی مسعود نظر و گروه موسیقی «آشیانه‌ی کودک و نوجوان» به سرپرستی فریبرز رستمی از ۲۴ تا ۲۷ بهمن در این جشنواره به‌اجرای برنامه می‌پردازند.

گفتنی است هرچند که سال گذشته، بخش کودک و نوجوان از جشنواره‌ی موسیقی فجر حذف شده بود؛ اما امسال گروه‌های موسیقی این بخش، حضوری فعال دارند.

 

غیبت‌گروه‌های شهرستانی

با این‌که در بخش رقابتی جشنواره‌ی موسیقی فجر، حضور گروه‌های شهرستانی پررنگ است، اما در بخش کودک و نوجوان این‌طور نیست. سودابه سالم، سرپرست گروه ایران‌زمین در این‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «جشنواره‌ی موسیقی فجر یک امکان است و خیلی خوشایند نیست که فقط چند گروه از تهران در این جشنواره شرکت کنند. معمولاً گروه‌های شهرستانی‌ به این جشنواره دعوت نمی‌شوند و جایگاهی ندارند. متأسفانه ممکن است این احساس پیش بیاید که زحمات و هنر آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. کاش فضایی وجود داشته باشد که گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان از شهرستان‌ها هم این امکان را پیدا کنند که در جشنواره شرکت‌ کنند.»

او می‌گوید: «امسال گروه موسیقی ایران‌زمین با سه برنامه از گروه دف به سرپرستی پرهام صارمی و یاور احمدی‌فر، گروه زهی به سرپرستی دانیال جورابچی و گروه گیتار به سرپرستی فرهاد مجیدزاده در جشنواره‌ی موسیقی فجر شرکت دارد و در روز ۲۴ بهمن برنامه‌اش را اجرا می‌کند.»

سودابه سالم با اشاره به حذف بخش کودک و نوجوان از جشنواره‌ی موسیقی فجر در سال گذشته می‌گوید: «به‌طور کلی بخش کودک و نوجوان در عرصه‌های مختلف خیلی جدی گرفته نمی‌شود و پارسال نیز گروه‌های موسیقی به نادیده‌گرفتن موسیقی کودک و نوجوان اعتراض کردند. به اعتقاد ما هیچ‌کس حق ندارد بخش کودک و نوجوان را از جشنواره‌ها و برنامه‌ها حذف کند.»

سالم در ادامه‌ی صحبت‌هایش مشکلات کار حرفه‌ای در زمینه‌ی موسیقی کودک و نوجوان را بیان می‌کند و می‌گوید: «هم در عرصه‌ی بازبینی و هم فضا و سالن مخصوص موسیقی کودک دچار مشکل هستیم. عده‌ای کارهای کودک را بازبینی می‌کنند که اغلب تخصص کمی در حوزه‌ی موسیقی کودک دارند و یا خیلی کم، کودک و نوجوان را می‌شناسند.»

 

گروه‌هایی که با عشق سرپا هستند!

گروه موسیقی ارف به سرپرستی مسعود نظر، یکی از چهار گروه شرکت‌کننده در بیست و نهمین جشنواره‌ی موسیقی فجر امسال است.

فدرا سمیعی، مدیر اجرایی این گروه به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «گروه موسیقی ارف در سه گروه ۵ تا ۱۲ سال، گروه نوجوان ۱۲ تا ۱۶ سال و گروه بزرگسالی که برای کودکان اجرا می‌کند، در جشنواره‌ی امسال حضور دارد. گروه ارف روز ۲۷ بهمن اجرا خواهد داشت و قرار است در برنامه‌های امسال، قطعه‌ای را نیز برای جبار باغچه‌بان و پسرشان ثمین باغچه‌بان اجرا کنیم.»

سمیعی درباره‌ی موسیقی کودک و شرایط خاص آن می‌گوید: «کارکردن در حوزه‌ی موسیقی کودک، بسیار سخت است و نگه‌داری و هدایت کودکان و نوجوانان هزینه و مسئولیت زیادی دارد. دولت در این سال‌ها هیچ‌گاه از گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان حمایت نکرده و کسانی که موسیقی کودک را دوست دارند، با عشق و هزینه‌ی خودشان این گروه‌ها را سرپا نگه ‌داشته‌اند.»

کد خبر 248199
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز