سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: با رسمیت یافتن فعالیت شورای راهبردی سلامت شهر تهران و در پی توافق با وزارت بهداشت و بخش اجتماعی قوه قضاییه رؤیای اجرای طرح مدیریت یکپارچه در حوزه سلامت در تهران محقق شد.

شورای راهبردی سلامت شهر تهران از سال‌های گذشته با هدف ارتقای حقوق شهروندی در زمینه سلامت در شهرداری تهران تشکیل شد. البته در ابتدا خانه‌های سلامت با فلسفه ارتقای حقوق شهروندی با مشارکت مردم و همکاری‌های بین بخشی با محوریت محله ایجاد شد. اما بعدها به‌منظور هدایت کار در سطح کلان ایجاد شورای راهبردی سلامت در شهرداری تهران پیشنهاد شد.

به گفته دکتر محمد مهدی گلمکانی دبیر این شورا و مدیرکل سلامت شهرداری تهران، هدف از ایجاد این شورا دسترسی به راهبرد عادلانه سلامت و ارتقای وضعیت بهداشتی در شهر تهران است. به گفته این مقام شهرداری تهران این شورا در ابتدا در شهرداری تهران به رسمیت شناخته می‌شد، اما به‌طور رسمی از سوی نهادهای کشوری مورد شناسایی قرار نگرفته بود. شورا در آن زمان در مقاطعی که لازم بود همکاری‌ها و هماهنگی‌ها برای ارتقای ظرفیت‌های شهرداری در حوزه سلامت را انجام می‌داد اما با روی کار آمدن دولت جدید در سال‌جاری تفاهمنامه‌ای برای رسمی کردن این فعالیت‌ها بین شهرداری، وزارت بهداشت و بخش اجتماعی قوه قضاییه به امضا رسید. با در کنار هم قرار دادن اقدامات دستگاه‌های متولی پیشگیری در بخش حقوقی، وزارت بهداشت و شهرداری می‌توان به تعریف درستی برای تأمین و حفظ سلامت جسمی و روانی مردم شهر تهران دست یافت.

مقامات وزارت بهداشت نیز نسبت به این تفاهمنامه و اهداف آن نظر مساعدی دارند. به گفته دکتر آقاجانی در نشست اخیر میان وزارت بهداشت، شهرداری تهران و قوه قضاییه تشکیل شورای راهبردی سلامت شهر تهران تصویب شد و مقرر شد از پتانسیل‌های شهرداری برای گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه استفاده شود. مقایسه سنجش عدالت در کلانشهر تهران حاکی از وجود ناهمگونی و عدم‌تجانس شاخص‌های بهداشتی در مناطق مختلف شهری است به‌گونه‌ای که در برخی از مناطق از نظر رفاه اجتماعی و امکانات مربوط به سلامت تفاوت‌های فاحشی به چشم می‌خورد.

به گفته دکتر محمد آقاجانی معاون وزیر بهداشت در حال حاضر خدمات بهداشتی اولیه در شهرها برخلاف روستاها به‌صورت مراجعه به منازل صورت نمی‌گیرد و شهروندان با مراجعه به مراکز بهداشتی، درمانی خدمات اولیه بهداشتی و سایر آموزش‌های بهداشتی را دریافت می‌کنند. از همین روست که اعضای شورا درنظر دارند با یک مدیریت و نگاه فرامنطقه‌ای نیازهای مناطق مختلف را از نظر بهداشتی و درمانی بررسی کنند تا نسبت به کمبود مراکز درمانی و بهداشتی در برخی از مناطق محروم شهری در اسرع وقت اقدام شود.

این شورا از افراد با تجربه در عرصه سلامت ازجمله معاون وزارت بهداشت، رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها، رئیس سازمان نظام پزشکی و سایر افراد متخصص و با تجربه در حوزه سلامت تشکیل شده است. به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران در شورای راهبردی سلامت شهر تهران مناطقی از این شهر انتخاب می‌شوند و طرح مدیریت یکپارچه سلامت در آنها انجام می‌گیرد که بر این اساس بتوان این طرح را در سطح دیگر مناطق نیز پیاده کرد، چرا که اول کار باید به‌صورت الگو و پایلوت انچام گیرد و تمام ابعاد حوزه سلامت نظیر بعدهای جسمانی، روحی، روانی و معنوی را در برگیرد و سپس با الگوبرداری از آن در کل شهر و مناطق حاشیه‌ای آن به اجرا درآید.

یکی از ویژگی‌های این شورا تقدم پیشگیری بر درمان اعلام شده است. یکپارچه کردن مدیریت سلامت شهری که از اهداف اصلی شورا برشمرده شده است توسط بسیاری از کارشناسان مورد استقبال قرار گرفته است و بسیاری معتقدند که می‌توان این طرح را در سایر کلانشهرهای کشور نیز به اجرا درآورد. به گفته دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی، شورای راهبردی سلامت شهر تهران می‌تواند در پوشش مناسب و ساماندهی خدمات بهداشتی اولیه، استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی، توانمندسازی شهروندان برای ارتقای سلامت جامعه، ایجاد بسترهای لازم برای مشارکت آحاد مردم و در نهایت تحقق عدالت در سلامت کمک‌کننده باشد.

به گفته علی اصغر پیوندی از دیگر اعضای این شورا، فقط 25درصد مشکلات و معضلات جامعه تهران بزرگ به وزارت بهداشت مربوط می‌شود و 75درصد دیگر این مسائل به سازمان‌های دیگر مربوط است که با یک برنامه‌ منسجم و هماهنگ و با همکاری بین‌بخشی و فرابخشی دیگر سازمان‌ها می‌توان در رفع این مشکلات اقدام کرد.

کد خبر 248436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز