همشهری‌آنلاین: بررسی ریشه‌ها، دست‌آوردها و چالش‌های انقلاب اسلامی ایران بخش عمده‌ای از مطالب هفتمین شماره نشریه فرهنگ اسلامی را به خود اختصاص داده است.

هفتمین شماره ماهنامه فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، این ماهنامه هم زمان با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ریشه‌ها و بسترهایی را که منجر به وقوع انقلاب و سرنگونی رژیم ستم‌شاهی شد، همچنین آینده و چشم‌اندازهای حرکت نظام جمهوری اسلامی را از منظر نگاه کارشناسان و تحلیل‌گران مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ادبی مورد نقد و تحلیل و کنکاش قرار داده است.

بر روی جلد هفتمین شماره از این نشریه تصویری از امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ترسیم شده است و ارایه‌ی گزیده‌ای از وصیت‌‌نامه‌ی سیاسی و الهی امام جایگزینمصاحبه‌ی ماه این نشریه شده است.

سرمقاله‌ی این شماره نیز به قلم محمد حسن زورق سردبیر ماه‌نامه، موضوع آمریکا و انقلاب اسلامی ایران را مورد توجه قرار داده و تصویری گذرا از چالش‌هایی که انقلاب در سی و پنج سال گذشته با آن روبرو بوده است، ارایه می‌دهد.

در این میان دو میزگرد اصلی نشریه نیز یکی با محوریت انقلاب اسلامی در ایران، چالش‌ها و دست‌آوردهای آن به طرح دیدگاه‌های صاحب‌نظران سیاسی و اجتماعی و دیگری با عنوان ادبیات انقلاب اسلامی فرزند چهار صد سال سلوک شعر فارسی است به بیان دیدگاه‌های چهره‌های شاخص عرصه‌ی شعر و ادب انقلاب پیرامون سیر تحول ادبیات در این سال‌ها می‌پردازد.

صاحب‌نظران حاضر در میزگرد اصلی این شماره از ماه‌نامه فرهنگ اسلامی، هریک از زاویه‌ای گذشته‌ی انقلاب، نقش امام در پیروزی، علت‌های وقوع و آرمان‌هایی که مردم ایران را به قیام بر علیه حکومت شاه وا داشت را به بحث گفت‌وگو گذاشته‌اند و در عین حال بخشی از این میزگرد تلاش می‌کند که به پرسش‌های نسل جدید جوانان کشور پیرامون دست‌آوردهای انقلاب یا این پرسش که «فلسفه وجودی انقلاب اسلامی چیست؟»، پاسخ دهد.

علی‌اکبر اشعری مدیرمسوول ماهنامه‌ی فرهنگ اسلامی، حسین رویوران، مهدی مطهرنیا، رضا امیری‌مقدم، حسن بهشتی‌پور، حسین شیخ‌الاسلام، علی اصغرفهیمی‌فر، حسن بشیر و حسن سبحانی در میزگرد این شماره حضور دارند.

انقلاب به روایت تصویر از دیگر بخش های جذاب این شماره می‌باشد که خاطرات انقلاب را برای علاقمندان زنده می‌کند.

واکاوی جریانات و غائله‌های سال‌های1357 تا1360 به قلم مهناز مهدی عراقی، گفت‌وگویی اختصاصی با قاسم حسن‌پور مدیر موزه عبرتبا عنوان آزادی رایگان نیست و با هدف تحلیل روند ایجاد سازمان‌های مخوف اطلاعاتی در رژیم ستم‌شاهی و نحوه برخورد آن با مبارزان انقلاب، مصاحبه با سید مرتضی نعمت‌زاده زندانی زمان شاه، و بیان بخش‌هایی از زندگی و مبارزات شهید دکتر محمد مفتح از زبان فرزندش دکتر محمد هادی مفتح در مصاحبه‌ای با عنوان«مردی از میان مردان بزرگ انقلاب اسلامی» از دیگر مطالب ماه‌نامه فرهنگ اسلامی منتشر شده در بهمن 1392 به شمار می‌رود.

بخش ادبیات این شماره البته پربارتر از شماره‌های پیشین است و علاوه بر میزگردی که روند تحول ادبیات انقلاب را از زبان نویسندگان و شاعرانی مانند صابر امامی، علی‌رضا قزوه ، علی‌رضا کمری، محمدکاظم کاظمی، فاضل نظری، علی داودی، ناصر فیض، محمدجواد آسمان ، محمود حبیبی کسبی، آرش شفاعی ومرتضیامیریاسفندقه بازگو می‌کند در عین حال چند عنوان از اشعار شاعران معاصر را مانند ملک الشعرای بهار، محمد حسین شهریار، محمد فرخی یزدی، امیری فیروزکوهی و حمید سبزواری را در سرفصلی با عنوان «ادبیات در دوران اختناق»به خوانندگان ارایه کرده است.

نگاهی به برخی ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی به قلم دکتر محمدرضا سنگری از دیگر مطالب بخش ادبیات هفتمین شماره ماه‌نامه فرهنگ اسلامی است.

در این شماره همچنین گزیده‌ای از رخدادهای فرهنگی و سیاسی ماه دی به خوانندگان ارایه شده و حسین رویوران نیز در مطلبی با عنوان «چرا یک جنایت کار جنگی در رژیم صهیونیستی مورد تمجید قرار می‌گیرد؟» به مرگ آریل شارون نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و بازتاب‌های آن در میان حامیان این رژیم و مبارزان فلسطینی پرداخته است.

علاقه‌مندان به مباحث اقتصادی نیز در این شماره می‌توانند مصاحبه‌ای با دکتر یدالله دادگر را با عنوان «فراهم سازی زمینه ارایه‌ی تفاسیر گوناگون از اقتصاد اسلامی به مثابه راهبرد گسترش ادبیات موضوع و تحلیل روش شناسی آثار موجود»مطالعه کنند.

هفتمین شماره ماهنامه فرهنگ اسلامی در 244 صفحه و با قیمت 5هزار تومان بهمن ماه 1392 بر روی دکه‌های مطبوعاتی و کتاب‌فروشی‌های دفتر نشر فرهنگ اسلامی قرار گرفته است.

کد خبر 249043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز