چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با پایان یافتن دهه فجر و جشن‌های سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برنامه‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون به حالت معمول خود بازمی‌گردد.

ای‌ایران؛ روایت انقلاب در ماسوله

در این میان، شبکه آی‌فیلم هم که ساعت 22:30را به پخش مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» یدالله صمدی اختصاص داده بود، از امروز در همین ساعت به روال گذشته یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی روی آنتن می‌برد. مهم‌ترین فیلم باکس آخر شب آی‌فیلم «ای ایران» ناصر تقوایی است که زنده‌یاد شهید سیدمرتضی آوینی در نقدی از ساختار آن به نیکی یاد کرده بود.

به گزارش همشهری، «ای ایران» یک درام سیاسی کمدی محصول سال68 به نویسندگی و کارگردانی تقوایی است؛ فیلمی 110دقیقه‌ای که در هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و اصلا جدی گرفته نشد. تا جایی که اکبر عبدی 2سال پیش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر پس از گرفتن سیمرغ بلورین در سخنانی جنجالی گفت: من می‌بایست برای بازی در فیلم ‌ای‌ایران جایزه سیمرغ بلورین می‌گرفتم درحالی‌که این فیلم را در بخش مسابقه هم راه ندادند.

تحسین ساختار از زبان شهید آوینی

«ای ایران فیلمی است با هویت ناسیونالیستی درباره این سرود ملی در قالب یک کمدی کاملاً استادانه... ساختن یک کمدی که در عین دور ماندن از دلقک‌بازی ورای طنز به واقعیتی قابل تعمیم بدل شود، استادی بسیار می‌خواهد که انصافاً آقای تقوایی از آن برخوردار است.» این بخشی از نقد شهید آوینی به فیلم‌ ای‌ایران است که همان زمان پس از نمایش در جشنواره منتشر شد. آوینی در آن نقد ساختار فیلم تقوایی را ستوده و از محتوای آن به‌دلیل انقلابی نبودن انتقاد کرده بود. این فیلم قرار است ساعت 22:30روز پنجشنبه روی آنتن آی‌فیلم برود.

اکبر عبدی، حمید جبلی، غلامحسین نقشینه، محمد ورشوچی، حسین سرشار، ثریا حکمت، اکبر معززی، اصغر بیچاره و کامران فیوضات بازیگران اصلی فیلم هستند که داستان آخرین روزهای منتهی به پیروزی انقلاب را در ماسوله به تصویر می‌کشد. گروهبان مکوندی برای اینکه منطقه تحت نفوذش از شهرهای دیگر کم نیاورد حکومت نظامی اعلام می‌کند. بازاری‌ها، معلم‌ها و دانش‌آموزان با او مقابله می‌کنند و همزمان با فرار شاه به پاسگاه تحت فرماندهی مکوندی هجوم می‌برند و بساط جشن ارتقای درجه او را به هم می‌ریزند.

یک کمدی به سبک سیاه‌بازی

فیلم روز جمعه آی‌فیلم از معدود کمدی‌های کارنامه فریدون جیرانی است. «صورتی» با بازی رامبد جوان، میترا حجار، رضا شفیعی‌جم، فقیهه سلطانی، مهران رجبی، مهدی صباغی و پرهام کرمی محصول سال81 است و داستان یک کارگردان تئاتر به نام شهرام را روایت می‌کند که در زندگی شخصی به مشکل خورده و می‌خواهد از همسرش جدا شود. آشنایی او با یک بازیگر جوان تئاتر حسادت و کنجکاوی همسر سابق را برمی‌انگیزد و فرزند 9ساله‌اش امیرحسین باعث می‌شود پدر و مادر دوباره با هم آشتی کنند. حجار برای بازی درصورتی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را گرفت.

آموزگار فداکار موتورسوار

با پایان یافتن پخش سریال قدیمی «اسکیپی، کانگوروی بوته‌زار»، این روزها سریال فرانسوی «معلم» هر روز حوالی ساعت 18روی آنتن شبکه تماشا می‌رود. این مجموعه که 8کارگردان، 14فیلمنامه‌نویس و یک بازیگر ثابت دارد، نخستین بار 15سال پیش از تلویزیون فرانسه به نمایش درآمد و پخش آن از سال 1993تا 2004 طول کشید. معلم در واقع چند فیلم‌ 90دقیقه‌ای است که با محوریت یک شخصیت ساخته شده‌ و هر کارگردان مسئولیت به سرانجام رساندن تقریبا 2اپیزود را بر عهده داشته است. این سریال در کنار ارائه تصویری مثبت و جذاب از حرفه آموزگاری، فرهنگ مردم فرانسه را هم به‌ تصویر‌ می‌کشد و بخش‌هایی از زیبایی‌های طبیعی آن را به مخاطب نشان می‌دهد. ویکتور نواک با بازی ژرار کلین، معلمی است که سوار بر موتورسیکلت خود هر بار به یک شهر یا روستا می‌رود و مشکلات دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را حل می‌کند. او 2اپیزود از معلم را هم خودش ساخته است.

کد خبر 249321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز