گروه ادب و هنر: هر سال در روزهای منتهی به بهمن‌ماه، تکاپوی عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر برای عرضه بهترین آثار مرتبط با روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به اوج می‌رسد.

 معمای شاه؛ سرگذشت سرکرده‌های رژیم پهلوی را روایت می‌کند.

 تلویزیون هم در رسمی نانوشته اما قدیمی برای دهه‌فجر و سالگرد پیروزی انقلاب ویژه‌برنامه‌های مناسبتی تولید می‌کند. معرفی تعدادی از برنامه‌های نمایشی در نیمه‌های دی‌ماه از دست پر تلویزیون برای دهه فجر سی و پنجم حکایت دارد.

به گزارش همشهری، در فاصله کمتر از یک‌ماه تا آغاز دهه فجر‌92، سریال‌های مناسبتی برای پخش در این ایام در یک نشست خبری معرفی شدند. بر این اساس، مهم‌ترین مجموعه نمایشی تلویزیون برای بهمن‌ماه امسال بی‌تردید «معمای شاه» است که در قالب یک پروژه الف ویژه دقیقا از یک سال پیش مقابل دوربین محمدرضا ورزی رفته و تولید آن کجدار و مریز همچنان ادامه دارد. سالار عقیلی و امیریل ارجمند ترانه‌های این سریال را می‌خوانند.

50هفته با معمای شاه

قرار است نخستین قسمت این مجموعه ساعت 22روز جمعه 18بمهن‌ماه روی آنتن شبکه یک برود و پخش هفتگی آن در 50قسمت ادامه داشته باشد. با توجه به مشکلات مالی سازمان صدا و سیما و وقفه‌های پی در پی در روند تولید معمای شاه، به‌نظر می‌رسد ورزی تا اواخر بهار سال آینده درگیر به پایان رساندن پروژه تاریخی خود باشد؛ سریالی که بیش از 1600بازیگر و هنرور در آن ایفای نقش کرده‌اند. معمای شاه داستان زندگی محمدرضا آخرین شاه رژیم پهلوی را از زمان بازگشت از سوئیس در سال 1315تا زمان مرگ همراه با رویدادهای سیاسی اجتماعی دوره سلطنت او به تصویر می‌کشد.

جعفر دهقان در نقش رضاخان میرپنج، شکرخدا گودرزی در نقش امام خمینی(ره)، محمد مطیع در نقش قوام، ولی‌الله مومنی در نقش شعبان بی‌مخ، داریوش ارجمند در نقش دکتر وزیری، داریوش کاردان در نقش هویدا، امیر مهدی‌کیا در نقش محمدرضا پهلوی، عبدالرضا اکبری در نقش زاهدی، قطب‌الدین صادقی در نقش شاپور ریپورتر، رضا فیاضی در نقش حسین فردوست، سیامک اطلسی در نقش بختیار، اصغر معینی صالح در نقش مصدق، شهرام قائدی در نقش دکتر فاطمی، مهراوه شریفی‌نیا در نقش ثریا و حدیث فولادوند در نقش همسر شاه ازجمله بازیگران معمای شاه هستند.

بازنمایی خاطرات 25غواص شهید

مجموعه تلویزیونی «انقلاب زیبا» هم در 10قسمت روی آنتن شبکه یک می‌رود اما شبکه 3مجموعه تلویزیونی «در بند اروند» را در 6قسمت به کارگردانی سیامک صرافت آماده پخش در دهه فجر کرده است. این سریال درباره خاطرات شهدای غواص و خاطرات زندگی آنهاست و همین چند روز پیش بود که مدیران ارشد صدا و سیما به همراه رئیس پلیس راهور ناجا از پشت صحنه آن بازدید کردند و در جریان روند تولید پروژه قرار گرفتند.

داستان سریال از این قرار است که بهزاد نویسنده‌ای جوان برای نوشتن زندگینامه یک رزمنده که به طرزی مرموز به شهادت رسیده وارد روستایی در شمال می‌شود اما در این میان کسانی نمی‌خواهند راز شهادت برملا شود. سپاه کربلا لشکری با نام ویژه 25دارد که در واقع به 25شهید منطقه هریکنده مربوط می‌شود. 2 برادر به همراه این 25نفر عازم جبهه می‌شوند. یکی از برادران مفقودالاثر می‌شود و دیگری راز مفقودالاثرشدن برادر خود را سال‌ها پنهان نگه می‌دارد... عمار تفتی، زهرا سعیدی، نفیسه روشن، جلیل فرجاد، حمید ابراهیمی، حسن اسدی، افشین نخعی، یاور احمدی‌فر، وحید شیخ‌زاده، فرید اسحاقی و رزیتا غفاری بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

دیگر شبکه‌ها، دیگر برنامه‌ها

شبکه 2برای دهه فجر امسال 10فیلم تلویزیونی برگرفته از سریال‌های انقلاب را در برنامه سیما سین روی آنتن می‌برد. شبکه نمایش بخشی ویژه درباره انقلاب و فیلم‌های تلویزیونی با این موضوع دارد که ساعت 15پخش می‌شود. شبکه تماشا هم تکرار سریال «در چشم باد» را برای علاقه‌مندان به نمایش می‌گذارد. شبکه 3در برنامه 7 رویدادهای مربوط به جشنواره فیلم فجر را پوشش می‌دهد و شبکه تماشا هم 10برنامه 90دقیقه‌ای برای جشنواره فیلم فجر طراحی کرده و عین همین برنامه در شبکه نمایش هم پخش می‌شود. پوشش جشنواره تئاتر فجر به شبکه 4سپرده شده است.

2 سریال انقلابی، پایتخت و مثل‌آباد در آی‌فیلم

شبکه آی‌فیلم از اول بهمن‌ماه و در آستانه جشن‌های مربوط به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر، 2 سریال انقلابی «تبریز در مه» و «پروانه» را روی آنتن می‌فرستد. تبریز در مه به کارگردانی محمدرضا ورزی و پروانه به کارگردانی جلیل سامان یکی پس از دیگری جایگزین سریال در حال پخش «یادآوری» می‌شوند. آی‌فیلم که به تازگی پخش «پایتخت» سیروس مقدم را آغاز کرده بلافاصله پس از پایان سری اول، پخش «پایتخت 2» را ساعت 20:30آغاز می‌کند. سریال‌ قدیمی و خاطره‌انگیز «مثل‌آباد» هم در آینده نزدیک جایگزین سریال طنز «مهمانان ویژه» به کارگردانی جواد رضویان می‌شود. همزمان با آغاز پخش مثل‌آباد بیشتر از این برنامه نمایشی دوست‌داشتنی خواهیم گفت.

کد خبر 245098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز