همشهری آنلاین: دکتر حسام : سرطان کبد، از کار افتادن کلیه، سکته قلبی، ریزش مو، از عوارض خطرناک استفاده از داروهای دوپینگی است.

A.Hesam

به گزارش سایت رسمی فدراسیون پزشکی ورزشی، دکتر احمدرضا حسام، رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس در خصوص استفاده از اینگونه داروها در ورزشکاران هشدار داد و اظهار داشت: داروهای دوپینگی به دو دسته آنابولیک و نارکوتیک تقسیم می‌شوند که دسته اول از نوع استروئید بوده که در باشگاه‌های بدنسازی استفاده می‌شوند و اثرات مخربی چون سرطان کبد، اختلال کلیه، سکته‌های آنی، ریزش مو و جوش‌های فراوان در سطح پوست ایجاد می‌کنند.

گروه دوم یعنی نارکوتیک جزء داروهای آرام‌بخش بوده که باعث سرخوشی و سرمستی در ورزشکاران می‌شود و این دسته داروها ایجاد نوعی اعتیاد در فرد می‌کنند که اثرات زیانباری روی رفتارهای اجتماعی فرد باقی می‌گذارد.

وی افزود: بسیاری از داروهای دوپینگی از کشورهای مجاور وارد کشور می‌شوند که در برخی موارد که نیاز به تزریق ماده دوپینگی وجود دارد، متأسفانه استفاده مشترک از سرنگ‌ها برای تزریق، باعث انتقال انواع بیماری‌های واگیردار شایعی چون هپاتیت‌، HIV و سایر بیماری‌های عفونی می‌شود.

دکتر حسام در پایان از بازرسی کمیته ضد دوپینگ با همکاری معاونت داروی دانشگاه علوم پزشکی از باشگاه‌ها خبر داد و گفت: هدف از اینگونه بازرسی‌ها سالم سازی جامعه، خصوصاً مکان‌های ورزشی است که بیشترین مخاطب را در بین قشر جوان دارند و خانواده‌ها بتوانند با اطمینان خاطر بیشتر درمحیطی سالم اقدام به فعالیت‌های ورزشی بنمایند.

کد خبر 249833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز