همشهری آنلاین: رئیس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) با اشاره به عملکرد ماه‌های اخیر این نهاد بین‌المللی تاکید کرد برنامه‌های مترقی وادا در مبارزه با دوپینگ و حمایت از ورزشکاران پاک همچنان ادامه خواهد داشت.

کرگ ریدای

به گزارش سايت رسمي فدراسیون پزشکی ورزشی، کریگ ریدای با انتشار یادداشتی عملکرد ماه‌های اخیر وادا را تشریح کرد. او در این یادداشت با اشاره به این مطلب که انتشار اولین لیست داروهای اعتیادآور برای ورزشکاران (در سال 1970) و به دنبال آن آزمایش‌های مربوطه در بازی‌های المپیک مونیخ (1972) صورت گرفت، گفت: از آن زمان تا به امروز روند مبارزه با دوپینگ در دنیا تکاملی بوده است. به طوری که با حمایت و همراهی جامعه ضد دوپینگ اعم از ورزشکار، مربی و دولت‌ها، وادا توانسته است قوانین و مقررات ضد دوپینگ نوآورانه‌ای را معرفی کند، اما هنوز هم مدارکی وجود دارد که نقض قوانین دوپینگ را نشان می‌دهد.

رئیس وادا تصریح کرد: جنبش ضد دوپینگ طی سال‌ها به تکامل رسیده و ما هم در ماموریتمان مصمم‌تر هستیم. در حال حاضر به شدت از ورزشکاران پاک حمایت می‌کنیم و با استفاده از روش‌های تحقیقی جدید ، ورزشکاران دوپینگی را که در سال‌های قبل موفق به شناسایی آنها نمی‌شدیم، شناسایی می‌کنیم.

وی با تاکید بر این که بنا بر قوانین جدید وادا علاوه بر ورزشکاران، مربی و کسانی که با ورزشکاران در ارتباط هستند در صورت تخلف از کد وادا با محرومیت مواجه خواهند شد، افزود: در حقیقت ما علاوه بر تمرکز بر روی آموزش، سیستم مدیریتی و نظارتی مبارزه با دوپینگ، به لحاظ تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین از طریق پاسپورت بیولوژیک، ورزشکاران را به دقت رصد می‌کنیم ، امری که در گذشته وجود نداشت.

رئیس وادا اذعان کرد: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته طی این سال‌ها، برخی ورزشکاران با کمک مربیان و یا افرادی که محروم شده بودند به کار خود ادامه دادند. ما می‌دانیم اغلب ورزشکاران به تنهایی دوپینگ نمی‌کنند بلکه افرادی هستند که آنان را به انجام این کار تشویق می‌کنند، به همین دلیل وادا چندی پیش لیست 114 نفره‌ای از افرادی منتشر کرد که در توزیع مکمل‌های ممنوعه در سراسر دنیا دست دارند، ما این لیست را منتشر کردیم تا ورزشکاران با این افراد آشنا شده و از نزدیک شدن به آنها بپرهیزند. (در این لیست نام دو ایرانی هم وجود داشت)

کریگ ریدای دومین اقدام مترقیانه وادا در ماه‌های اخیر را عملیات سایبری و میدانی گسترده در ایالات متحده و برخی نقاط اروپا جهت شناسایی عوامل تولید کنده مکمل‌های غیر قانونی اعلام کرد و گفت: نتیجه این اقدام کشف سرنخ‌هایی از تولید عمده این مواد در کارگاه‌های غیر قانونی چین بود که در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با چینی‌ها در جهت مقابله با این کارگاه‌ها امضا شد. این نمونه از کارها و اقدامات جدید آژانس برای جلوگیری از فعالیت افرادی است که در تولید و قاچاق غیر قانوتی مکمل‌ها دست دارند.

رئیس وادا خاطر نشان کرد: ما همچنین با داروسازان در جهت شناسایی روند تولید مواد دارویی قانونی که از آنها احتمالا در جهت سوء و دوپینگ استفاده می‌شود، همکاری نزدیکی داریم. در این بخش وظیفه ما هشدار دادن به کمپانی‌های داروساز است تا آنها را از این سوء مصرف‌ها (که تهدیدی برای سلامت عموم هم محسوب می‌شود) آگاه کنیم. البته این همکاری دو سویه است و شرکت‌های تولیدکننده داروهای قانونی نیز سازمان‌های ضد دوپینگ را از مواد تشکیل‌دهنده تولیدات خود که امکان سوء استفاده دوپینگی از آنها وجود داشته باشد، آگاه می‌کنند.

رئیس وادا تصریح کرد: این اقدامات مترقیانه وادا همچنان ادامه خواهد داشت، چون ما حامی ورزش پاک هستیم.

کد خبر 309491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha