گروه شهری: یکشنبه ۱۸ اسفند‌ماه همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری ۱۳۵۰ هکتار کمربند سبز اطراف تهران با حضور برخی مقامات کشوری در لتمان کن به بهره‌برداری می‌رسد.

فضای سبز

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه تا‌کنون 36هزار هکتار از فاز یک و 2 کمربند سبز اطراف تهران به بهره‌برداری رسیده است، گفت: به‌منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفاظت از دامنه جنوبی البرز یک طرح 10هزار هکتاری جنگل‌کاری در ارتفاعات 1800تا 2400دامنه جنوبی البرز در دست اقدام است.

بنابراین گزارش، در طرح‌های جنگل‌کاری اطراف تهران و دامنه‌های جنوبی البرز سعی شده به جای درختان سوزنی‌برگ از انواع گونه‌های گیاهی نظیر توت، اقاقیا، زالزالک، داغ داغان، گردو، سنجد، اکالیپتوس، زیتون، بنه و آلبالوی وحشی استفاده شود. علاوه بر این به گفته مختاری از امروز شهرداری تهران در 130نقطه شهر تهران نهال رایگان توزیع خواهد کرد.

وی تعداد نهال‌های عرضه شده از سوی شهرداری به مناسبت هفته منابع طبیعی را حدود 8میلیون نهال اعلام کرد و گفت: کار توزیع نهال در میان شهروندان تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت. شهرداری تهران همچنین به مناسبت طرح استقبال از بهار علاوه بر ترمیم و بازسازی فضای سبز و رنگ‌آمیزی و نظافت شهر قبل از سال تحویل در سطح 15میدان بزرگ شهر میان شهروندان گل توزیع خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز همچنین گفت: حدود 10میلیون لاله به مناسبت نوروز در سطح شهر خواهیم کاشت. وی که به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به توسعه فضای سبز در حاشیه بزرگراه‌ها اظهار کرد: به دستور شهردار تهران هر بزرگراهی که احداث می‌شود باید فضای سبز آن نیز تکمیل شود، ضمن آنکه امسال جنگل‌کاری‌ها در محدوده‌های بزرگراه شهید خرازی، لتمان‌کن، جاده قدیم تهران (خروجی کهریزک)، جاده قدیم قم (خروجی شهر آفتاب)، آزادراه قم (خروجی فتح)، بزرگراه شهیدبابایی و پارک جنگلی تلو انجام شده است.

وی درباره نحوه آبیاری فضای سبز درون شهری گفت: کل فضای سبز شهر تهران با استفاده از آب خام یعنی آب‌های جاری، قنوات و چاه آبیاری می‌شود و به همین منظور در هر منطقه 5تا 10مخزن آب ایجاد کردیم تا آب‌های جاری و نزولات آسمانی در آن ذخیره شود و در مواقع بحران آب به‌ویژه در فصل تابستان از آنها استفاده شود.

مختاری از تدارکات لازم در بوستان‌های بزرگ شهر برای روزهای 12و 13فروردین (روز طبیعت) هم خبر داد و گفت: امکانات ویژه‌ای در 2هزارو 50پارک شهر تهران درنظر گرفته شده که شامل اجاق‌های سیار، آب آشامیدنی و امکانات رفاهی می‌شود، ضمن اینکه مانند سال‌های گذشته در 100پارک بزرگ شهر تهران نماز جماعت برگزار می‌شود. وی سرانه فضای سبز کنونی شهر تهران را 5/15مترمربع اعلام کرد و گفت: این سرانه در بخش برون‌شهری 23مترمربع است اما پیش‌بینی می‌کنیم در پایان برنامه 5ساله دوم شهر تهران در بخش درون‌شهری میزان سرانه فضای سبز به17.5 متر برسد که برابر با استانداردهای جهانی است. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 560میلیارد تومان درمنطقه یک باغ تملک شده است، گفت: باغ امیرسلیمانی، خسروشاهی، آقابزرگی، مستوفی الممالک و همچنین باغ ملک به همین منظور خریداری شده و قرار است با کیفیت مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت توسعه فضای سبز

در هفته منابع طبیعی و در آستانه روز درختکاری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر روز گذشته یک اصله نهال غرس کردند.رهبر معظم انقلاب سپس در سخنانی با تشکر از همه کسانی که در بخش توسعه فضای سبز کشور فعالیت دارند، خاطرنشان کردند: از مسئولان و آحاد مردم می‌خواهم که به مسئله فضای سبز اهمیت بدهند و نگذارند که کشور و زندگی مردم از این نعمت بزرگ پروردگار محروم شود. ایشان مسئله محیط‌زیست را مهم خواندند و با اشاره به پدیده ریزگردها و غبارهایی که به کشور وارد می‌شود، تأکید کردند: برای رفع این آسیب همه بخش‌های دولت باید در سطح کلان و به‌صورت هماهنگ، همکاری و اقدام کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین خواستار اهتمام همگانی بیشتر درخصوص پاسداری از فضای سبز شدند و گفتند: شعار «هر ایرانی، یک درخت» شعار خوبی است و لازم است جلوی دست‌اندازی‌ها به فضاهای سبز و تبدیل این منابع ارزشمند به آهن و سیمان گرفته و با سوءاستفاده‌کنندگان برخورد قانونی شود. در این مراسم وزیر و نماینده ولی‌فقیه در جهادکشاورزی و همچنین شهردار تهران حضور داشتند.

کد خبر 252102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز