همزمان با ترسیم طولانی‌ترین نقاشی جهان خط سبز صلح جهانی طی یک دقیقه توسط نوجوانان ایرانی بر بوم، نقش می‌بندد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، طرح یادشده، 31 مرداد، همزمان با سالروز بعثت رسول اکرم (ص) و با حضور پنج هزار نوجوان ایرانی و خارجی،‌ در بلوار شهید پاکنژاد اجرا می‌شود.

سیدمهدی حسینی، دبیر طرح طولانی‌ترین نقاشی جهان در نشست مطبوعاتی درباره ثبت اثر یادشده در فهرست رکوردهای گینس اعلام کرد:«بنابر آخرین نامه‌ای که از این موسسه دریافت کردیم، قرار شد دو مقام ایرانی بر اجرای طرح نظارت و ویژگی‌های آن را تایید کنند. با ارسال این تاییدیه‌ها به موسسه، مقدمات ثبت نقاشی در فهرست رکوردهای گینس، فراهم می‌آید. در حال حاضر از نماینده کوفی عنان در ایران درخواست کرده‌ایم بر اجرا و ویژگی‌های این اثر نظارت داشته‌باشند، اما هنوز پاسخی دریافت نشده‌است.»

محور این نقاشی پیامبر اسلام است اما نوجوانان 12 تا 19 ساله می‌توانند با توجه به 50 موضوع جنبی نظیر سلام، مهرورزی، اخلاق نیک، دوستی، انسانیت، عدالت، عشق به خدا، کمک به نیازمندان، انتظار، مسیح، عیسی و محمد (ص)، مسیح در اسلام، موسی و محمد (ص)، صلح فراگیر جهانی، جنگ نه، سرنوشت جهان، منجی عالم، فلسطین سرزمین پیامبران، جهانی پاک و عراق سرزمین امامان، نقاشی کنند.

وسیله انتقال کودکانی که برای شرکت در این برنامه ثبت نام کرده‌اند، ساعت شش صبح روز سی و یکم، در میدان‌های مهم شهر آماده است.

ستاد به سوی روشنایی که در مرکز فرهنگی ـ هنری نوجوانان راه‌اندازی شده‌است، مسئولیت برپایی این برنامه را به عهده دارند. آنها به هریک از نقاشان نوجوان که در این برنامه شرکت می‌کنند، 700 گرم رنگ می‌دهند.

به گفته حسینی این رنگ‌ها از نوع رنگ‌های اکریلیک پایه آبی هستند. یعنی در آب حل می‌شوند اما پس از خشک شدن بر بوم، با آب از میان نمی‌روند. با توجه به اینکه قرار است کودکان با این رنگ ها کار کنند، از نوع آنتی‌باکتریال هستند و با استفاده از اسانس‌های بدون ضرر، بوی بد مواد شیمیایی آنها از میان رفته‌است.

حسینی درباره ثبت نام علاقه‌مندان گفت:«تا کنون حضور سه هزار نوجوان برای نقاشی بر بوم پنج کیلومتری قطعی شده‌است اما ثبت نام در روز اجرا نیز ادامه می‌‌یابد. با توجه به تجربه اجرای طرح مشابه در سال گذشته، دو هزار نوبت دیگر برای نوجوانانی در نظر گرفته شده‌است که با اطلاع رسانی‌های روز اجرا، به شرکت در برنامه تمایل پیدا می‌کنند.»

دبیر ستاد به سوی روشنایی به نقاشی سه کیلومتری اشاره کرد که سال گذشته در بلوار کشاورز به اجرا درآمد:«سال گذشته برنامه‌ای مشابه با موضوع برابری، عدالت و صلح فراگیر جهانی در بلوار کشاورز به اجرا در آمد که متاسفانه در سایه انتخابات ریاست جمهوری و سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل‌ چندان مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت، اما تجربه خوبی برای ما بود. در ساعات پایانی این برنامه شاهد حضور کودکان و نوجوانانی بودیم که از مناطق مختلف تهران آمده بودند. با وجود اینکه بومی برای نقاشی نمانده بود، خانواده ها بخشی اضافی از بوم را بر زمین پهن کردند تا کودکانشان هم بتوانند در این طرح شرکت کنند. به همین دلیل بخشی از این بوم نقاشی بزرگ را به افرادی اختصاص داده ایم که پیش از آغاز برنامه ثبت نام نکرده‌اند.»

تکریم مقام پیامبر اسلام در ابعاد جهانی، رکورد شکنی در سطح جهان و ثبت نام ایران در کتاب ترین‌های جهان و ایجاد کارگاه یک روزه هنر تجسمی شهری در ابعاد بزرگ و فراگیر به عنوان اهداف اصلی این طرح ذکر شده‌است. حسینی توضیح می‌دهد:«در این کارگاه هنری، 250 دانشجوی هنر هدایت کودکان و نوجوانان را بر عهده دارند. کافی است بچه‌ها با مبانی اولیه نقاشی و هدایت رنگ بر بوم آشنا باشند، نیازهای احتمالی کودکان با همکاری 250 مربی رفع می‌شود.»

به گفته حسینی، نقاشی به طور رسمی، ساعت 9 صبح از میدان سرو آغاز و ساعت 19 پایان می یابد. از ساعت 22 سی ام مرداد تا پایان روز سی و یکم، چهار راه دادمان (پونک باختری) و دریا مسدود می شوند. خیابان های مجاور برای پارک ماشین در نظر گرفته شده است. این مراسم با اجرای آتش بازی و قرائت پیام یکی از مقامات کشور پایان می‌یابد.

تا کنون از فرزندان سفرای 140 کشور خارجی در ایران، برای شرکت در برنامه یادشده دعوت به عمل آمده‌است.

مسعود شریفی، رییس ستاد به سوی روشنایی و مدیر مرکز فرهنگی ـ هنری نوجوانان شهر تهران نیز با اشاره به مدیریت این طرح از سوی نوجوانان تهرانی گفت:«مدیریت و برنامه‌ریزی این طرح با همکاری تیمی با انگیزه و پرتلاش گروهی نوجوان شکل گرفت. در پایان این برنامه پنج هزار نوجوان، خط سبزی را به نشان صلح به مسافت پنج کیلومتر نقاشی می‌کنند. این خط سبز، پیام آور عدالت‌خواهی، یکرنگی و نشاط نوجوانان ایرانی است.»

نوجوانان علاقه مند، ساعت شش روز سه شنبه، 31 مرداد می توانند با وسایل نقلیه رایگانی که در میدان های تجریش، سعادت آباد، ونک، رسالت، صادقیه، ولی عصر، امام حسین، آزادی، جمهوری، قزوین، امام خمینی، فلکه اول نیروی هوایی، شهدا، بهمن، بهاران، معلم، خانی آباد نو، نماز، تهرانسر، المپیک و سه راه افسریه مستقر شده است، به میدا سرو انتقال یابند.

کد خبر 2527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز