گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت برخی از میوه‌ها و مرکبات در حالی افزایش‌یافته که انتظار می‌رود با عرضه سیب و پرتقال تنظیم بازاری ذخیره‌سازی‌ شده به نرخ مصوب دولتی و در مراکز عرضه تعیین شده از امروز قیمت خرده فروشی این محصولات در سطح شهر تهران کاهش یابد.

صادقی

با یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در زمینه جزئیات قیمت و مراکز عرضه این محصولات گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چه میزان سیب و پرتقال برای تنظیم بازارشب عید ذخیره‌سازی‌ شده و این محصولات از چه زمانی عرضه خواهد شد؟

عرضه این محصولات که از قبل برای تنظیم بازار شب عید ذخیره‌سازی‌ شده از امروز(یکشنبه) در مراکز منتخب آغاز می‌شود و تا 15فروردین ادامه دادرد. در مجموع 13هزارو500تن سیب و پرتقال برای عرضه در ایام پایانی سال در استان تهران ذخیره‌سازی‌ شده که از این میزان حدود 5هزار و 500تن سیب و پرتقال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و حدود 8هزار تن از این محصولات نیز در سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران عرضه خواهد شد.

  • قیمت مصوب انواع سیب و پرتقال تنظیم بازاری چقدر تعیین شده است؟

نرخ این محصولات در مراکز تحت نظر سازمان صنعت با قیمت‌های سازمان میادین کمی تفاوت دارد اما به هم نزدیک است. نرخ پرتقال ممتاز درجه یک در مراکز تحت پوشش سازمان صنعت استان تهران 1750تومان و سیب ممتاز دماوند 3هزارو600تومان است. همچنین نرخ سیب درجه یک دماوند در این مراکز 3هزار تومان تعیین شده است. قیمت عرضه سیب در میادین میوه و تره‌بار شهرداری هنوز تعیین نشده اما کمی پایین‌تر از قیمت عرضه آن در مراکز تحت پوشش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خواهد بود. نرخ پرتقال در این مراکز نیز همان قیمت 1750تومانی مصوب است اما با توجه به عرضه احتمالی سیب ارومیه در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، نرخ عرضه این محصول در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران کمتر خواهد بود و قیمت سیب دماوند در میادین شهرداری همانند نرخ‌های اعلام شده سازمان صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

  • علت تفاوت نرخ سیب عرضه شده در میادین شهرداری تهران چیست، آیا این امر زمینه تخلف را فراهم نخواهد کرد؟

تعیین نرخ سیب براساس کیفیت این محصولات متفاوت است، سیب مراغه و دماوند بهترین سیب در ایران بوده و بالاترین قیمت‌ها را دارند و نرخ سیب‌های دیگر نیز براساس مراکز تولید و کیفیت متفاوت خواهد بود. نرخ‌های مصوب در مورد هر کالا بنابر کیفیت و نوع آن متفاوت خواهد بود. برای جلوگیری از تخلفات احتمالی نرخ انواع سیب در میادین میوه و تره‌بار شهرداری نیز تا امروز نهایی و اعلام خواهد شد.

  • این محصولات در چه مراکزی عرضه خواهد شد؟

مرکز عرضه عمده سیب و پرتقال شب عید در میدان مرکزی میوه و تره‌بار مستقر است. بخشی را در این محل برای عرضه این محصولات مجزا کرده‌ایم و میوه ذخیره‌سازی‌ شده با حمل مستقیم از سردخانه به میدان مرکزی میوه و تره‌بار به شبکه‌های توزیع خرده فروشی سطح شهر منتقل می‌شود. بخشی از این محصولات نیز در میادین میوه و تره‌بار، برخی واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار و بخش دیگر در اتحادیه‌های تعاونی مصرف محلی تهران عرضه خواهد شد که این مراکز با نصب پلاکاردهایی مشخص و به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

  • چه اقدامی برای نظارت بر عرضه این محصولات صورت گرفته است؟

بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بر مراکز عرضه این محصولات نظارت لازم برای مقابله با تخلفات احتمالی در زمینه گرانفروشی یا کم‌فروشی را در همه مراحل تأمین و توزیع میوه ذخیره‌سازی‌ شده شب عید دارند.

 

کد خبر 253228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز