همشهری آنلاین: رقابت‌های بین المللی کشتی سنتی باچوخه اسفراین با حضور ورزشکاران داخلی و چوخه کارانی از سه کشور در گود چشمه زینل خان این شهرستان آغاز شد.

کشتی

این رقابت‌ها که برای نخستین بار در سطح بین المللی برگزار می‌شود، صبح روز چهارشنبه در حضور ده‌ها هزار نفر تماشاگر مشتاق از خطه خراسان و دیگر استان های همجوار آغاز شد.

در این رقابت‌ها که 80 کشتی گیر داخلی و خارجی در قالب 16 تیم از کشورهای گرجستان، آذربایجان و ترکیه و استان‌های خراسان رضوی، شمالی، گلستان، مازندران، تهران، همدان و البرز شرکت دارند، شرکت کنندگان در پنج وزن 65، 75، 85، 95 و 95+ و به مدت یکروز با یکدیگر پیکار می‌کنند.

این رقابت ها همه ساله بر اساس یک سنت که دیرینگی آن به بیش از نیم قرن می‌رسد، در روز 14 فروردین با نواختن دهل و سورنا در گود کشتی زینل خان اسفراین برگزار می‌شود که امسال به علت مصادف شدن این روز با ایام فاطمیه، این مسابقات در روز 13 فروردین ماه برگزار می شود.

کشتی باچوخه از رشته‌های پرطرفدار در خطه خراسان است و همه ساله حدود 70 هزار نفر از علاقه مندان به این رشته بومی با حضور در اسفراین به تماشای این رویداد ورزشی کم نطیر می‌نشینند.

شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب بجنورد مرکز خراسان شمالی واقع است.

کد خبر 254422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز