گروه اجتماعی: لایحه بیمه زنان خانه‌دار تا هفته زن یعنی تا نخستین روزهای اردیبهشت برای ارائه به هیأت دولت آماده می‌شود.

خانه داری

دی‌ماه سال92 بود که کمبود اعتبار طرح بیمه زنان خانه‌دار را به بیمه زنان سرپرست خانوار تبدیل کرد.درحالی‌که طرح بیمه زنان خانه‌دار در سال 1380از سوی دولت هفتم کلید خورده و قرار بود که زنان خانه‌دار در سراسر کشور تحت پوشش بیمه قرار گیرند اما زمستان سال گذشته پس از فراز و نشیب‌های فراوان، این طرح به‌دلیل کمبود بودجه به بیمه زنان سرپرست خانوار تبدیل شد.

دولت دوم محمود احمدی‌نژاد در آخرین سال بودجه‌نویسی‌اش رقم یک میلیارد تومان را برای اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار به تصویب مجلس رسانده بود اما تا پایان سال 92فقط 10درصد این رقم یعنی چیزی حدود 100میلیون تومان محقق شد.زمستان 92، احمدمیدری، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌از تغییر آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار خبر داد و گفت با توجه به کمبود اعتباری که در این بخش وجود دارد، زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست برای بیمه اجتماعی در اولویت قرار می‌گیرند.

او در گفت‌وگویی با فارس توضیح داده که در حال حاضر و با توجه به کمبود اعتبارات نمی‌توان بیمه زنان خانه‌دار را اجرا کرد و نتیجه گرفته است که با توجه به اینکه امکان بیمه‌کردن تمامی زنان خانه‌دار وجود ندارد بنابراین باید زنان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست در اولویت قرار گرفته و بیمه شوند. میدری در توضیحاتش به این نکته اشاره کرده که در همین راستا آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار هم تغییر کرده و تغییرات اعمال‌شده در این آیین‌نامه چند هفته قبل برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری فرستاده شده است.

هم‌اکنون حدود 20میلیون زن خانه‌دار در کشور وجود دارند که از این میان تنها 2میلیون و 500هزار زن سرپرست خانوار هستند. وقتی دولت تصمیم گرفته که به جای اجرای قانون بیمه زنان خانه‌دار فقط و فقط زنان سرپرست‌خانوار را بیمه کند، ‌تغییرات ایجادشده در آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار مسئولیت دولت را به یک‌دهم کاهش می‌دهد؛ به این معنا که از 21میلیون نفری که قرار بوده از سوی دولت بیمه شوند 90درصدشان حذف شده و فقط 2میلیون و 500هزار نفر باقی مانده‌اند و تعهد دولت 10درصد از جمعیت هدف خواهد بود.

دولت حسن روحانی در نخستین سال بودجه‌نویسی‌اش رقم 130میلیون تومان را برای این طرح پیشنهاد داد و وقتی با اعتراض نمایندگان مجلس مواجه شد، علت آن را واقعی و قابل تحقق بودن این رقم اعلام کرد.دیروز هم معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از آماده شدن لایحه بیمه زنان خانه‌دار تا اوایل اردیبهشت خبر داد.

شهیندخت مولاوردی به ایسنا گفت: کارهای کارشناسی تدوین این لایحه انجام شده است اما به‌منظور کارشناسی دقیق‌تر از نهادهایی مانند سازمان تأمین اجتماعی نیز درخواست کرده‌ایم تا دیدگاه‌های کارشناسی خود را در این‌باره ارائه دهند.او ادامه داد: با توجه به آنکه شورای نگهبان به بحث بیمه زنان خانه دار در بودجه سال 93ایراد وارد و اعلام کرده بود که باید این موضوع به‌صورت قانونی درآید، معاونت امور زنان در این راستا پیش‌نویسی را آماده کرد.

همچنین با توجه به اینکه بیمه زنان خانه‌دار دارای بار مالی است لازم است به لایحه تبدیل شود بنابراین در جلسه شب گذشته با فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این زمینه صحبت کردیم و براین اساس این فراکسیون با معاونت امور زنان و خانواده در این زمینه همکاری می‌کند. شهلا میرگلوی بیات نماینده و عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس در مورد جلسه این فراکسیون با معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به ایلنا گفته است:

درجلسه دیروز ما گزارش عملکردی از این معاونت در ارتباط با بیمه زنان خانه‌دار گرفتیم. بنا به گفته خانم مولاوردی پیش‌نویس این لایحه آماده است و قرار شده که با سازمان تأمین اجتماعی و ستاد ملی زن و خانواده نیز کار‌شناسی شود. او ادامه داد: ردیف مالی آن نیز قرار است که با کمک معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری حل و هرچه زود‌تر به قانون تبدیل شود.

به گزارش همشهری، طرح بیمه زنان خانه‌دار در حالی قرار است به قانون تبدیل شود که این طرح از سال1380در 6 استان کشور اجرا شده و قرار بود به‌تدریج در سراسر کشور اجرا شود اما دولت نهم تصمیم گرفت که این بیمه را کلا لغو کند و از سال85تا‌کنون در دولت‌های نهم و دهم بارها و بارها اعلام شده که طرح بیمه زنان خانه‌دار از سوی دولت در دست بررسی است ولی تا‌کنون این طرح اجرا نشده است.

کد خبر 255220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز