گروه شهری: دوسوم سهم شهرداری تهران از جرایم رانندگی سال گذشته هنوز پرداخت نشده است.

جریمه

به عبارت دیگرتاکنون تنها 37میلیارد تومان از کل مبلغ جرایم راهنمایی و رانندگی که باید به این حوزه تخصیص می‌یافت به مدیریت شهری رسیده است.قانون جدید راهنمایی و رانندگی مصوب سال 89اذعان دارد که 60درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی در محدوده شهری به شهرداری‌ها و 20درصد به بیمه پرداخت شود. بدین‌ترتیب سهم شهرداری تهران در سال 92از جرایم راهنمایی و رانندگی 110میلیارد تومان است که در هفته‌های ابتدایی سال‌جاری مبلغ 37میلیارد تومان سهم شهرداری تهران از جرایم رانندگی پرداخت شده است.

مسعود رنجبریان مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره به همشهری گفت که در سال 90ریالی از درآمد حاصل از وصول جرایم رانندگی دریافت نشد درحالی‌که تحقق کامل سهم شهرداری‌ها از محل درآمدهای ناشی از وصول جرایم، حق مردم است. براساس مصوبه دولت در سال 90سهم شهرداری تهران از کل جرایم رانندگی 34میلیارد تومان بود که از این میزان تخصیص 7میلیارد و 700میلیون تومان ابلاغ شد ولی متأسفانه ریالی از این پول پرداخت نشد.
آمارها نشان می‌دهد که در سال 90در تهران 170میلیارد تومان وصولی جرایم رانندگی وجود داشته و باید براساس قانون 60درصد این مبلغ یعنی 102میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت می‌شد.

همچنین در سال 91از سهم 23میلیاردی شهرداری تهران تنها یک میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شد. در سال 91نیز وصولی جرایم رانندگی در 6ماهه اول 91میلیارد تومان بوده که براین اساس برآورد می‌شود در کل سال مبلغ وصولی جرایم حدود 200میلیارد تومان بوده است و باید 60درصد این مبلغ یعنی 120میلیارد تومان به شهرداری تخصیص می‌یافت. درصورتی که مصوبه دولت در این خصوص برای شهرداری تهران تنها 23میلیارد تومان بود و از این میزان نیز اواخر 91تنها یک‌میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت شد. تحقق کامل سهم شهرداری‌ها از محل درآمدهای ناشی از وصول جرایم، می‌تواند کمکی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک در شهرها باشد.

عدم‌پرداخت صریح حقوق قانونی مردم تهران در شرایطی است که قانونگذار به مصادیقی از نحوه هزینه کرد این بودجه مانند استانداردسازی تجهیزات و وسایل ایمنی، خط کشی و نگهداری علایم رانندگی، احداث پل‌های عابر پیاده و... اشاره کرده است و باید هر شهر براساس ضرورت‌ها و اولویت هایش نسبت به استفاده از این اعتبارات اقدام کند. رنجبریان در این‌باره ابراز امیدواری کرد تا آخرین مهلت قانونی استفاده از اعتبارات جرایم رانندگی سال گذشته یعنی 31خرداد، مابقی سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت شود.

کد خبر 255781
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز