مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

اولین و مهم‌ترین کاری که دکتر مه‌لقا ملاح برای رسیدن به هدف‌های زیست‌محیطی انجام داده، تاسیس «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست» بوده است.

مه لقا ملاح

 جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست پس از کسب اجازه رسمی در تاریخ دهم اردیبهشت سال 1374اعلام موجودیت کرده و به‌عنوان یک سازمان غیردولتی محیط‌زیستی فعالیت خود را آغاز کرد. این جمعیت که به همت دکتر ملاح و همسرش ایجاد شده، دارای کمیته‌های متعددی است که هریک مسئولیت خاصی را بر‌عهده دارند.برای نامگذاری این جمعیت تأکید ویژه‌ای روی بخش «زنان» داشت چرا که معتقد بود و هست که زنان، آلوده کننده‌های اصلی محیط‌زیست هستند!

مه‌لقا ملاح که خودش از زنان موفق و فعال کشور است، در تشریح ادعایش می‌خندد و به‌خودش اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر چه هست از قامت ناساز بی‌اندام ماست!» و برای حرفش دلیل می‌آورد، می‌گوید: «4آیتم وجود دارد که ثابت می‌کند زنان، آلوده‌کننده اصلی محیط‌زیست هستند؛ نخستین مورد این است که خداوند تکثیر را برعهده زن قرار داده است. قدرت تکثیر از آن زن است که هم می‌تواند در مسیر مثبت باشد هم منفی. دومین فاکتور این است که زن، مربی بالفطره است. زن می‌تواند به‌راحتی با یک رفتار ساده به اعضای خانواده آموزش دهد. اعمال و رفتار زن است که همسر و فرزندش را تربیت می‌کند. سومین مورد اینکه زنان اصلی‌ترین زباله‌سازان هستند! در هر خانه‌ای که نگاه کنید، می‌بینید بیشترین زباله را خانم خانه درست کرده است. اگر زن‌ها در این مورد اصلاح شوند، زباله‌ها کمتر تولید می‌شوند. چهارم اینکه زن‌ها بسیار تحت‌تأثیر تبلیغات هستند و تبلیغات می‌تواند آنها را تغییر دهد. آفت مصرف‌گرایی به جان زنان افتاده و همین امر می‌تواند سبک زندگی آنها را تغییر دهد. همین است که باعث می‌شود زنان تأثیر زیادی در زمینه محیط‌زیست داشته باشند».

فعالیت‌های جمعیت در این سال‌ها متعدد است و زمینه‌های بسیاری دارد؛ از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در موارد مختلف مثل کاهش مصرف انرژی به‌خصوص آب گرفته تا فعالیت‌های اعتراضی در برابر خشک‌شدن دریاچه ارومیه، قطع یک میلیون درخت و آلودگی دریا و سدهای مختلف. این جمعیت همچنان عضو می‌پذیرد و به آموزش‌های محیط‌زیست در سطوح مختلف می‌پردازد.

کد خبر 256884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز